Nagy bajba kerülhet a Mozilla, a nyílt forráskódú Firefox fejlesztője. A böngésző fokozatosan veszít piaci részesedéséből, mert ma már nehezen tud előnyt kovácsolni abból, hogy helyettesíti az Internet Explorert. Ma már a Microsoft böngészője sem rettentően elavult, és aki mégis alternatívát keres, az választhatja a Google Chrome-ot is.
A Net Market Share statisztikája szerint az elmúlt két évben a Firefox részesedése 25 százalékról 22-re csökkent, miközben a Chrome szerény 5 százalékról feljött 18-ra. Persze a böngészőpiac átalakulása csak tünet, a legfőbb gondot az okozza, hogy a Google a Mozilla egyik legfőbb támogatója.
Elpártolnak tőle
A Mozilla nemrég felgyorsította a fejlesztést, és pár hónap alatt a Firefox több verzióját kiadta, amit elrettentett néhány nagyvállalati felhasználót. Fontos fejlesztők is távoztak a cégtől, de a legnagyobb kérdés az, hogy a Google meddig önti a még pénzt a Chrome riválisába.
A Mozilla alapítvány legfőbb bevételi forrása a kereső volt, sok pénzt kértek az alapértelmezett webkeresőtől. A Mozilla három évre kötött szerződést a Google-lel, ami idén novemberben lejárt, és ez idő alatt bevételének 84-86 százaléka származott a keresőcégtől. Ez évente nagyjából 100 millió dollárt jelent, ami jelentősen csökkenhet, vagy akár teljesen el is tűnhet, ha a Google nem hosszabbít.
Márpedig a a hároméves szerződést a Google akkor kötötte meg, amikor a Chrome még sehol nem volt. Most viszont már ez a keresőcég egyik legfontosabb terméke, amellyel a szolgáltatásait könnyebben el tudja adni, és egyre többen használják. Könnyen elképzelhető, hogy a következő években a Mozilla jelentéktelenné válik az óriáscégek árnyékában.
index