HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > MOBIL > Érdekességek - Tartozékok > Mobilba építik a magyar pénztárcákat

t: 2613

Mobilba építik a magyar pénztárcákat

Három héttel a Google Wallet fizetési rendszer amerikai startja után hazánkban is felébredtek a mobil fizetési megoldásokban érdekelt cégek, és elmondták, hogy ők is valami hasonlót akarnak bevezetni. A megvalósítás jövőre várható, 2012 a mobilfizetés éve lehet.

A magyar mobilszolgáltatók júliusban jelentették be, hogy egyesületbe tömörülve népszerűsítik a mobilba épített pénztárcát, de közleményük kiadása után hónapokig nem foglalkoztak a témával. Csak olyan önálló projektek voltak, mint például a Vodafone kísérlete a Sziget fesztiválon.



A Mobil Tárca Egyesület hétfői nagyszabású sajtótájékoztatóján, ahol a Marriott szálloda konferenciatermének minden négyzetméterére 1,21 topmenedzser jutott, még mindig csak annyi hangzott el, hogy most már iszonyatosan belevágnak a mobiltárca fejlesztésébe. A bevezetésről annyit tudunk, hogy valamikor 2012 második felében lesz.

"2012 lesz a mobilfizetés éve, Magyarországon is. Most kell megragadni a lehetőséget, és hazánk az elsők között lehet, akinek tényleg sikerül bevezetnie a mobilfizetési megoldást" – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója. A cégvezető szerint eddig töredezett volt a piac, sokan indítottak el különféle projekteket, de mostanra letisztultak a szabványok, és megjelentek az NFC-s telefonok.
NFC, ABC, OMG

Van egy bűvszó, az NFC, ami a mobiltárca technológiai alapját jelzi, de az embereknek az égvilágon semmit nem mond arról, hogy mire lehet használni – fogalmazott Drozdy Győző, a Telenor stratégiai tanácsadója. A mobilba épített NFC (Near Field Communication) tulajdonképpen egy rádiós csip, amely fizikai kontaktus nélkül tud kommunikálni a leolvasóval. A pénztárgép titkosított adatkapcsolatot hoz létre a mobil és a bank között, így lehet fizetni az áruért.

Az a cél, hogy az emberek mindent megtudjanak a technológiáról. Az egyesület neve is arra utal, hogy a tárcánkban hordott dolgokat gyűjthetjük majd össze a telefonunkban. A műanyag kártya helyett mobilos szoftverrel kezelhetjük a bankszámláinkat, kuponokat és kedvezménypontjainkat.



"A cél az, hogy egy év múlva az előfizetők tudatosan olyan mobilt válasszanak, amelyben benne van a mobiltárca funkció" – mondta Drozdy. Ehhez egy gazdaságilag működőképes, egységes rendszert kell kialakítani, és ezen belül valósulhat meg a szolgáltatók közti verseny. Az egyesület egyébként várja az új tagokat, tehát ha lesz negyedik és ötödik magyar mobilszolgáltató, akkor azok is beszállhatnak. A jövőre induló Tesco Mobile egészen biztosan ebben érdekelt, hiszen mobilra tudná ültetni a népszerű kedvezménykártyáját.

A mobilfizetés területén eddig is együttműködtek a szolgáltatók, 2009 elején közösen indították el a mobilparkolást, ami bombasiker lett. Beck György, a Vodafone elnöke elmondta, hogy ügyfeleik körében két és fél év alatt tízszeresére nőtt a mobillal parkolók száma.
OTP, IND, STB

Nagy tervekkel álltak elő a szolgáltatók, és ott van a támogatóik közt a Mastercard és az OTP is, ám ők nem bíznak mindent a mobilcégekre. Sőt, éppen azon ügyködnek, hogy a szolgáltatók kihagyásával is megvalósíthassák a mobilos fizetést.

Az OTP eddig ötvenezer érintésnélküli PayPass bankkártyát bocsátott ki, amely gyakorlatilag úgy működik, mint az NFC-s mobilok, csak nincs kijelzője. Pénteken a kártya az új változatát is bevezették, egy matricát, amit az ügyfél felragaszthat a telefon hátlapjára. A PayPass matricával való fizetés úgy történik, hogy az ügyfél elhúzza a mobilját a bolti pénztárgép leolvasója előtt, és már ki is fizette a kenyeret meg a tejet. Ebben a bizniszben mobilszolgáltatók nem kapnak szerepet.



Ettől függetlenül a mobilosoknak nem kell aggódniuk, az OTP szóvivője az Indexnek elmondta, hogy a PayPass matricát elsősorban az ügyfelek mobiltelefonjának hátlapjára helyezik el, amely az első lépést jelenti a mobilfizetés felé. Az OTP úgy gondolja, hogy először a mobillal való fizetés ötletét kell elterjeszteni, és utána lehet szó arról, hogy a kártya valóban bekerüljön a mobil belsejébe.

A bankoknak nem azért izgalmas a mobilfizetés, mert így nem kell majd műanyag kártyákat nyomtatniuk. A készpénzforgalom kiváltására hajtanak, hogy a számukra jelenleg elérhetetlen pénzügyi tranzakciókból is részesedést szerezzenek. Az érmével működő italautomaták forgalmából például nem sokat látnak a bankok. Az OTP április óta tesztel PayPass-os automatákat két budapesti irodaházában, és egyértelmű forgalomnövekedést okozott a kártyás fizetési megoldás bevezetése.

Most körülbelül kétezer PayPass elfogadóhely van Magyarországon, és az OTP év végéig további ezer terminált telepít a boltokban. A bank tapasztalatai szerint a kereskedők egyre nyitottabbak az új fizetőeszközök elfogadására, mert látják, hogy a PayPass-júzerek többet költenek.

A felhasználóknak több szempontból is kényelmesebb lesz a vásárlás, ha mobilt használnak. Egyetlen eszközzel helyettesíthetnek több tucat kártyát, tehát nem kell nagy tárcát magukkal cipelniük. Nem jó élmény elveszíteni a bankkártyákat, és a hagymányos kártyák ebben is rosszabbak: elvesztésük után tucatnyi különböző helyen kell letltani a régieket, és újakat igényelni. A mobil esetében a készülék pótlása után csak le kell tölteni a telefonra a kártyák szoftverét.


A banki szoftvernek egyszerűnek kell lennie, hogy a júzer megértse. Olyan új szolgáltatások is megjelenhetnek, mint a két mobil összeérintésével aktivált pénzátutalás.

Nagyon sok múlik azon, hogy miként jelenítik meg a banki információkat - mondta az Indexnek Nyíri József, a pénzügyi szoftvereket fejlesztő IND Group technológiai igazgatója. Ők a közösségi hálózatok mintájára hírfolyamként jelenítik meg az eseményeket, tehát egy helyen láthatjuk a költéseinket, valamit a beérkezett közüzemi számlákat. Ez utóbbiakat néhány kattintással be is fizethetjük.

A szoftverbe költésfigyelő modult is be lehet építeni, amely elárulja, hogy havonta mennyit költünk ételre, és mennyit ruhára. Így amikor mínuszba kerülünk fizetésnap előtt, rögtön tudjuk, hová tűntek a forintjaink. Ezek az extrák Nyíri József szerint növelik az ügyfél és a bank közötti interakciók számát, és jobb élmény lesz egy bank ügyfelének lenni.

index

2011.10.12

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok