Supka Géza közel 90 éve álmodta meg az Ünnepi Könyvhetet, az olvasás népszerűsítésére, melyet idén 82. alkalommal rendez meg a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése. A Duna International Kiadó Supka szellemiségét követve hívott életre egy kampányt, mellyel az olvasás szépségére, hasznosságára hívják fel a figyelmet. A Könyvhét június 5-én látja vendégül a „Wass Alberttel az olvasás népszerűsítéséért” elnevezésű kampányt, melynek keretében diákok tartanak felolvasást a színpadon. A Kiadó még várja a diákok jelentkezését!
A könyv, az olvasás maga a kultúra. Minden nap, minden órában szinte észrevétlenül olvasunk: plakátokat, járművek feliratait, vagy éppen munkánk közben a laptopunkon az újabb, és egyre frissebb információkat. A felgyorsult információáramlásban azonban gyakran megfeledkezünk az egyik legfontosabb tudásforrásról: a könyvről.
A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) éppen ezért is rendezi meg több mint, 8 évtizede az Ünnepi Könyvhetet, mely a kortárs magyar irodalom, a kortársírók ünnepe és seregszemléje.
A történelmi múlttal bíró, nemzetközi szinten is elismert, egyedi hangulattal bíró esemény megtartására a Literatura főszerkesztőjeként, Supka Géza tett javaslatot. Egy olyan rendezvényt álmodott meg, mely a könyvet népszerűsíti.
A vásár alapvető célja a „könyvkrízis” megelőzése, a könyvek, az olvasás népszerűsítése, új olvasók szerzése volt. Ekkor valószínűleg nem is sejtették, hogy a 2011-re a könyvkrízis bekövetkezhet.
Kutatások szerint ugyanis folyamatosan csökken azok száma, akik rendszeresen vesznek kezükbe könyvet; a TV nézés mellett már az internetezés és az újságolvasás is megelőzte az olvasást. A felmérések szerint a magyar felnőtt lakosság közel fele (49%) olvas, évente átlagosan 4 könyvet.
Egy nagy múltú hazai kiadó, a Duna International Kiadó és a marosvásárhelyi Mentor Kiadó, Supka szellemiségét felidézve, ezért is indította el „Wass Alberttel az olvasás népszerűsítéséért” elnevezésű kampányát, melynek kertében Magyarország egyik legnépszerűbb írójával, Wass Albert műveinek díszkiadásával és országos akcióval hívják fel a figyelmet az olvasás fontosságára.
Egy sikeres székesfehérvári eseményt követően, a budapesti Könyvhétre igazi különlegességgel készülnek: színészek mellett, az egyre kevesebbet olvasó diákokat kérnék fel, hogy június 5-én 16 órakor, a színpadra állva, népszerűsítsék az olvasást, és hívják fel a figyelmet az irodalmi örökségünk ápolásának fontosságára.
Baráz Miklós, Duna International Kiadó vezetője a kampánnyal kapcsolatban elmondta: „A legfrissebb PISA kutatás szerint hazánkban a tanulók 25,5%-a állítja magáról, hogy sohasem olvas. Ezért is kértünk fel középiskolás diákokat a kampányban való aktív részvételre.”
A Kiadó képviselői a titkarsag@dunakiado.hu e-mail címre várják az iskolák, diákok jelentkezéseit.
Supka javaslatában nem csak a könyvekre gondolt, színházi, zenei előadásokat, kiállításokat is be akart vonni a rendezvénybe. A hazai kiadó ezért is kért fel a diákokon kívül színészeket, hogy felolvasásukkal maguk is járuljanak hozzá az olvasás népszerűsítéséhez.
A Duna International Kiadó célja az olvasás népszerűsítése mellett az irodalmi örökségünk ápolása, olyan írók kiemelésével, akiket kulturális munkásságuk emel a legmagasabb szintű irodalmi nagyságok közé.
Baráz Miklós, az esemény kapcsán elmondta: „Az akcióval azoknak a magyar szerzőknek a népszerűsítését tűztűk ki célul, akiket sokan azért nem ismernek, mert művük nem kötelező olvasmány. Wass Albert irodalmi munkásságának kritikai feldolgozása ugyan még ma is folyik, népszerűsége azonban megkérdőjelezhetetlen. Ezért döntöttünk az erdélyi Mentor kiadóval amellett, hogy első körben mindenképpen Wass Albert műveit adjuk ki, mindenki számára elérhető – a piaci árnál alacsonyabb – áron!”
További információ
Bartha Kata
Wass Albert Emlékoldal