HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > KÜLFÖLD > Tart a szlovákiai Mol botrány

t: 953

Tart a szlovákiai Mol botrány

A pénzügyi tárca és az olajtársaság vitája tavaly nyáron az üzemanyagárak drasztikus emelkedése után kezdődött, amelybe később a gazdasági versenyhivatal és a teherfuvarozók szövetsége is bekapcsolódott. A versenyhivatal megállapította, hogy a Slovnaft monopol helyzetben van a szlovák piacon. A teherfuvarozók szövetsége pedig a Slovnaft bojkottjára szólította fel tagjait, mert a társaság Szlovákiában drágábban adja termékeit, mint a szomszédos Csehországban, ahol nincs monopol helyzetben.

A pénzügyi tárca és a számvevőszék a kőolajfinomító 2002 és 2004 közötti árképzésének ellenőrzése során megállapította, hogy a cégnek a forgalmához mért nyeresége túl nagy volt. A kutatásra, fejlesztésre és az üzemanyagtöltő állomások fenntartására fordított tételeket indokolatlanul beépítette a költségekbe, összesen 1 milliárd 350 millió korona értékben, ezt kellene most a társaságnak büntetésként befizetnie az államkasszába.

A Mol 2000-ben 35, majd egy évvel később 70 százalékos tulajdonrészt szerzett a szlovák kőolajfinomítóban. A tavalyi nyilvános árajánlat után a kisrészvényesektől felvásárolt részvényekkel a Mol 98,4 százalékos tulajdonosa lett a Slovnaftnak. Az elmúlt négy évben 18 milliárd koronát, 110 milliárd forintot fordított fejlesztésre.

Amíg a szomszédos Szlovákiában a kormányzat igyekszik beavatkozni az üzemanyagok árának emelkedésébe, addig Magyarországon egy civil szervezet, a Magyar Autóklub folytat immár évek óta ádáz harcot a Mol ellen. Bár a Gazdasági Versenyhivatal már kétszer is vizsgálódott, de eredményt ez nem hozott.

A Gazdasági Versenyhivatal a Magyar Autóklub bejelentésére 2000. szeptemberében versenyfelügyeleti eljárást indított annak vizsgálatára, hogy a Mol 1997 és 2000 első féléve között gazdasági erőfölénnyel visszaélve érvényesítette üzemanyag nagy- és kiskereskedelmi árait.

Az eljárást a Gazdasági Versenyhivatal 2001 januárjában gazdasági erőfölénnyel való visszaélés hiányában megszüntette. A Fővárosi Bíróság a határozatot hatályon kívül helyzete és a GVH-t a nagykereskedelmi árak tekintetében új eljárásra kötelezte. A Legfelsőbb Bíróság 2003. november végén a Fővárosi Bíróság ítéletét helybenhagyva előírta, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az új eljárásban szakértő bevonásával vizsgálja a Mol üzemanyag nagykereskedelmi költségeit. A bíróság ítéletében előírta, hogy a Gazdasági Versenyhivatal megismételt vizsgálatában a költségeket is figyelembe véve döntsön arról, hogy a Mol visszaélt-e gazdasági erőfölényével.

Az árak és a költségek közötti eltérést a GVH annak figyelembevételével értékelte, hogy a Mol nagykereskedelmi árai versenyárnak minősülnek. A versenyár alkalmazása a verseny jogszabályai szerint nem kifogásolható, mely szabálytól való eltérésre a költségvizsgálat eredményei sem adtak alapot. Ezért a Gazdasági Versenyhivatal az eljárást 2004. október 12-én megszüntette.

[LHP.HU]

2005.02.20. 12:27

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek