A futball-világbajnokság még el sem kezdődött, de az Adidas már kissé elveszítette. A korábbi világbajnokságokon "győztes" Adidas ezúttal kevesebb csapatot öltöztet, mint fő versenytársai, a szintén német Puma és az amerikai Nike.
Az Adidas hat döntős csapatot szerzett, a Nike nyolcat - közte az ötszörös világbajnok brazil válogatottat -, a Puma tizenkettőt.
A sportcipőgyártásban világelső Adidas öltözteti továbbra is a német csapatot és az 1988-as világbajnok francia tizenegyet, de néhány más partnerével nem volt szerencséje: az Európa-bajnok görög válogatott, Nigéria és Kína nem jutott be a döntőbe.
Az Adidasé maradt mindenesetre a FIFA hivatalos szponzorának szerepe, és azzal együtt a hirdetés joga mind a 12 stadionban, ahol a világbajnokság mérkőzéseit játsszák. Az Adidas 1970 óta szponzorálja a FIFÁ-t, most is szállítja a hivatalos labdákat a világbajnoki mérkőzésekre, öltözteti a bírókat, a partjelzőket és a labdaszedőket. Neki van kizárólagos joga a világbajnokság jelvényével ellátott termékeket árusítani. A Puma viszont most reklámhordozó személyiségei között tudhatja Pelé "királyt", és ideiglenes üzleteket nyit minden városban, ahol az általa öltöztetett csapatok játszani fognak.
Az idén erősödött a küzdelem a márkák ismertségének növeléséért, hiszen a 64 világbajnoki mérkőzést iparági becslés szerint vagy 32 millióan nézik majd televízión világszerte, 10 százalékkal többen, mint 2002-ben.
A piacmegdolgozás költségét a cégek titokban tartják: az Adidasnál és a Pumánál azt mondták, hogy minden eddiginél nagyobb kampányt folytatnak, a Nikenél pedig azt, hogy többet költenek, mint a 2002-es világbajnokság idején. A sportfelszerelés-gyártásban világelső Nike nem bánná, ha megismétlődnék a 2002-es szerencséje, amikor az általa öltöztetett brazilok megverték az Adidas öltöztette németeket, és ez hosszú hónapokra javította a Nike trikóeladási eredményeit. Jelenleg a Nike kissé lemarad az Adidas mögött futballfölszerelés-értékesítésben: övé a világpiac 30 százaléka, az Adidasé a 35 százaléka, a Pumáé a 9 százaléka.
A futballfölszerelés-piacon évtizedekig az Adidas uralkodott, mindazóta, hogy stoplis cipőkkel látta el az 1954-es világbajnokságon a Magyarország ellen győztes német csapatot. Számos szakértő szerint ezek a cipők segítették a német válogatottat a berni stadion felázott gyepén.
Az Adidas sokáig egyeduralkodó maradt: a cég ingyen vagy csekély díjazásért látta el a legtöbb nemzeti válogatottat szerte a világon, tekintet nélkül a politikai határokra. A csapatszponzorálás az 1970-es években vált sokmillió dolláros üzletté, amikor a Nike és mások is beszálltak a versenybe. Egyik cég sem árul el számokat, de szakmai elemzők szerint olyan élenjáró csapatok, mint a brazil vagy a német, több tízmillió dollárt kaphatnak évente a sportszergyártóktól. Az Adidasnak egyéni szerződése is van körülbelül 300 játékossal is világszerte, akik akkor is Adidas cipőt viselnek, ha a válogatottuknak más céggel van szerződése. Az angol David Beckham például Adidas cipőben fog játszani a világbajnokságon, habár a mezét az Umbro adja.
A játékosoknak az ilyesfajta keresztfinanszírozás eddig csak egyszer okozott lelki konfliktust: 1974-ben a holland Johann Cruyff, akit a Puma öltöztetett, nem akarta fölvenni az Adidas cipőjét az NSZK elleni döntőben. Ezt úgy oldották meg, hogy az Adidas egy kétsávos cipőt adott neki, a márkajellegű háromsávos helyett.
hirado
2006.03.21. 09:24