HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > KÜLFÖLD > Emberi mulasztás vagy fékhiba? Találgatások a montenegrói vonatkatasztrófa kimenteléről

t: 481

Emberi mulasztás vagy fékhiba? Találgatások a montenegrói vonatkatasztrófa kimenteléről

A montenegrói vasúttársaság szakértői szerint emberi mulasztás okozta a hétfőn Podgorica mellett történt súlyos vonatszerencsétlenséget, a nyomozóhatóságok viszont sérelmezik, hogy a vasúttársaság elhamarkodottan ítélkezik.

A belgrádi és a podgoricai média idézi csütörtökön a vasúttársaság rendkívüli esetekkel foglalkozó bizottságának tájékoztatóját, amely szerint vizsgálata során a testület megállapította, hogy a szerelvény személyzete nem az előírásoknak megfelelően járt el, hogy megakadályozza a tragédiát.

Miután a mozdonyvezető - észlelve a meghibásodás - nyílt pályán megállította a vonatot, négy "keményfékkel" és négy fékpapuccsal kellett volna biztosítania a vonat mozdulatlanságát. A mozdonyvezető ehelyett csak három fékpapucsot helyezett el, amelyek közül ráadásul kettőt helytelenül illesztett a vonat kerekéhez. Ez nem volt elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a vonat elindulását.

A Bijelo Polje és Bar között közlekedő személyvonat a Podgoricától 15 kilométerre északkeletre fekvő Bioce falunál siklott ki hétfő este, és négy, utasokkal teli kocsija a Moraca folyó 30-50 méter mély kanyonjába zuhant. A tragédiában 44-en - közöttük hat gyerek - vesztették életüket, a közel kétszáz sérült felerészben ugyancsak gyerek volt.

A tragédia kivizsgálásával megbízott Zoran Radovic podgoricai vizsgálóbíró kedden a nyomozás előzetes eredményeiből arra következtetett, hogy a balesetet valószínűleg az okozta, hogy a szerelvény fékrendszere felmondta a szolgálatot. A Vijesti című podgoricai napilap idézi csütörtökön Radovicot, aki szerint a vasúttársaság közleményeivel csak árt a nyomozásnak, megelőlegezi a vizsgálat eredményeit és sérti az ártatlanság vélelmének elvét.

Találgatások?

A vizsgálóbíró szerint a vasúttársaságnak nem lenne szabad a nyilvánosság elé tárnia következtetéseit a bűnvádi eljárás lezárása előtt. Ugyanennek a lapnak egy túlélő elmondta: amikor a vonat megmozdult, az utasok rájöttek, hogy a fékrendszer felmondta a szolgálatot és pánik uralkodott el. Az illető többedmagával megpróbálta meghúzni a vészféket, de a fékkar "egy milliméterre sem mozdult". A vizsgálóbíró a kórházban hallgatta ki Slobodan Drobnjak mozdonyvezetőt, aki azt állította: az előírásoknak megfelelően mindent megtett azért, hogy megakadályozza a vonat elindulását. Amikor észlelte a fékhibát, megállította a szerelvényt, négy fékpapucsot helyezett el a kerekeknél, de a szerelvény mégis megmozdult. Ekkor felugrott rá, noha tudta, hogy a biztos halálba megy. A mozdonyvezető segítséget hívott Podgoricából, az egyetlen kalauzt elküldte a sínek mentén a szomszédos állomásra, de fél órán át sehonnan sem érkezett segítség.

Nemzeti gyász

Szerbia-Montenegróban tart a nemzeti gyász, a közintézményekben félárbocra vannak eresztve a zászlók, az újságok fekete-fehér kivitelben jelennek meg, az elektronikus médiák komolyzenét sugároznak. Montenegró közben mély gyásszal búcsúzik a szerencsétlenség áldozataitól, akiket Bijelo Poljéban, Podgoricában, Kolasinban, Mojkovacban, Danilovgradban, Niksicen, Cetninjében, Barban és Ulcinjban helyezték vagy helyeznek végső nyugalomra.

hirado

2006.01.26. 10:44

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek