Fogadkozik, bizakodik és folyamatosan erősít az új szezon előtt a Mercedes, ami három évvel ezelőtti visszatérése óta csak egy futamot tudott megnyerni a Forma-1-ben. Nincs több kifogás, az előszezon mégsem indult tökéletes.
A Michael Schumacherrel, 2010-ben indított Mercedes-projekt becsődölt, nem is ő, hanem Nico Rosberg szerezte az egyetlen futamgyőzelmet, tavaly év elején, Kínában. A szezon harmadáig nem állt rosszul a pontversenyben a tehetséges pilóta, de fokozatosan visszaesett az év közepén, a befejezés meg pocsékul sikerült: az utolsó hat futamon egy pontot sem szerzett.
„Masszívan fejlődünk, csak sajnos a szezon második felében ez nem igazán jött ki. Az idény első részében viszont két helyen, Kínában és Monacóban miénk volt a leggyorsabb autó. Na ott látszik a fejlődés. Lépegetünk előre, kezdünk feljönni. Ha most végigmegyünk a gyáron, szemmel láthatóak a változások három évvel ezelőtthöz képest. Új szakemberek érkeztek, kezd minden összeállni, és ez óriási lépés. Emiatt vagyok biztos benne, a következő szezon újra jobb lesz, mint az előző volt. Sajnos a procedúra kicsit hosszabb, mint reméltük, tavaly már vb-címre akartunk menni, ám ez nem történt meg, ráadásul nem kevéssel maradtunk le. De megtanultuk a leckét, ezért is bízom benne, hogy idén jól kezdünk, és egész szezonon keresztül erősödni fogunk" - idézte Rosberget az Autosport.
A csapatfőnök Ross Brawn azt is megmondja, mi volt a gond 2012-ben: túl sok időt vett igénybe az idény közbeni átszervezés, amit nem tudtak megoldani zökkenőmentesen, és ez elrontotta az egész évüket.
„Úgy döntöttünk, átalakítjuk az aerodinamikai csoport struktúráját. Várnunk kellett Mike Elliotra, mert a Lotustól nem jöhetett azonnal, miközben Loic Bigois már megvált tőlünk. Volt egy kis kihagyás, amit képtelenek voltunk jól megoldani" - indokolta a visszaesést Brawn.
Idén lehet gyümölcse egy másik módosításnak is, ami ugyan nem tűnik nagynak, de a szakember szerint nélkülözhetetlen a sikerhez: „Most álltunk át 50 százalékosról 60 százalékos szélcsatornamodellre, és más problémák is akadtak az aerocsoportnál, aminek hatását érezni lehetett. A 60 százalékos kerék sokkal reprezentatívabb, mint az ötvenes". Vagyis ha így tesztelik a kocsit, jobban a Pirelli-gumikhoz tudják alakítani azt.
Idén Rosberg mellett Lewis Hamilton vezet a Mercinél, akit nem kis pénzért hoztak el a McLarentől. Ráadásul jobb autóból és tapasztaltabb csapatból. Nick Fry Mercedes-igazgató szerint pont az ő megszerzése bizonyítja, komolyan gondolják a Forma-1-ben.
„A szerződtetése mutatja, mi az istálló célja. Minden idők egyik legjobbja vezetett nálunk, ám már karrierjének a végén (Schumacher). A sikerhez mindenből a legjobbra van szükséged, a legjobb technológiára, a legjobb csapatmunkára, a legjobb menedzsmentre és a legjobb pilótákra."
Az angollal három évet írtak alá, arra számít, az elsőben nem fog futamot nyerni, de Fry úgy gondolja, pusztán az, hogy ő vezeti az egyik autójukat, motiválni fogja a mérnököket, szerelőket, menedzsereket egyaránt: olyan ember van náluk, aki pár éve világbajnok lett, és az utóbbi hat évben rendszeresen futamokat nyert. Tudják, ha itt nem fog, az nem Hamilton hibája lesz, legalábbis kevesen hinnék el, hogy tényleg az övé.
Hamilton igazi dzsókerük lehet, mert amellett, hogy motivál, képes felhúzni egy gyengébb autót is nyerő szintre, legalábbis Fry így érzi: Fernando Alonsóval együtt csak ők ketten képesek ilyesmire.
„Hamilton érkezése feldobja az istállót, és egyúttal óriási nyomás alá helyezi, mert Rossnak nagyon jó autót kell alá tennie. Rossz géppel ő sem nyerhet, de olyannal igen, ami nem teljesen a legjobb. A verseny annyira kiélezett, hogy nagy lemaradást ő sem tud behozni. Ám Lewis az a kategória, akinek nincs szüksége a legjobb kocsira ahhoz, hogy győzzön, miközben a legtöbb ellenfele akkor nyer, ha a legjobb gép van alatta. Fernando Alonso is hasonló" - vélekedett Fry, aki ebből a szempontból a zsinórban háromszoros világbajnok Sebastian Vettelt is mögéjük teszi, mert a „német még nem bizonyított, hiszen mindig a legjobb technikával hajthatott".
Az első tesztből Brawn is azt szűrte le, jól választottak az angollal: "Minden érdekli a kocsin, még az is, ha a matricákat nem pontosan ragasztjuk fel arra. Remek szeme van a részletekhez, nagyon erős tagja lesz az istállónknak, és ezt is akartuk elérni. Nyilván tehetséges, de az F1 ennél sokkal több. Sok tehetséges pilóta van, ám a másik rész hiányzik belőlük. Benne megvan minden".
A vélemény, hogy bejön
„Ki a legerősebb ellenfelem? Hamilton. Így volt tavaly, így lesz idén, így lesz jövőre. Biztos, hogy nyerni fog ebben az évben is, szuperjó pilóta, aki nyert 2007-ben, 2008-ban és azóta is mindig, minden autóval. 2009-ben 2 másodperc lemaradással kezdtek, ám Hamilton akkor is versenyeket nyert, csakúgy, mint 2010-ben. Tavaly Nico Rosberg győzött Kínában a Mercedesszel, szóval Hamilton egynél többször fog nyerni" - Fernando Alonso.
"A Mercedesnek nagyszerű a motorja, rengeteg tehetséges ember dolgozik ott, tehát ha az aerodinamikai részt eltalálják, nem tudom, miért ne nyerhetne több futamot is Lewis, sőt, bajnokságot. A Merci pár éve sikertelen, de történelmien jók versenyautó-építésben. Volt idejük megnézni azt is, mit csinálnak a többiek, és a helyes irányba fordulni. Nico Rosberg tavaly nyert Kínában, és Lewis mindig is jobb volt nála, benne megvan az az extra. Állandóan ő emelkedett ki kettejük közül, vagyis ha Nico tudott nyerni egyet, akkor semmi kétség, hogy Lewis is képes egyre vagy többre is"- elemezte a helyzetet David Coulthard.
"Lewis kockáztat, de szerintem a Mercedes idén sokkal jobb lesz, és nem lepődnék meg, ha nyerne egy futamot, egy kicsit sem. Lewis iszonyú gyors, és ha a Merci ki tudja használni a sebességét, megfelelő gépet tesz alá, akkor ő még talál egy negyedmásodpercet valahol" - Martin Brundle, volt Forma-1-es versenyző, jelenleg a Sky Sports riportere.
A múlt heti, jerezi teszt mégis pocsékul indult, az első napon Rosberg, a másodikon Hamilton alatt robbant le az új gép, ami formára sem tűnik nagy előrelépésnek. A harmadik és a negyedik napon aztán ők futották a legtöbbet, Hamilton top10-es időt ment, de ahelyett, hogy a pozitívumokról kezdett volna beszélni, tavalyi McLarenje jutott az eszébe, ami jobb volt, mint az új kocsija. Korán van még persze, a W04-esből lehet bármi, ha tudják rendesen fejleszteni, csak hát a start nem tűnik abszolút pozitívnak.
Fry fentebb említette már a mendzsmentet, amit szintén átalakított az új szezonra a Mercedes, és kulcsfontosságú lehet. A jó húsz éve sportigazgató Norbert Haugot kirúgták, ő viszi el a balhét a három évnyi egy helyben topogás miatt. Konkrét utódja nincs, de pár hete kinevezték nagyjából az ő posztjára Toto Wolffot, a Williams társtulajdonosát. Az osztrák menedzser-üzletember ráadásul felvásárolta az istálló harminc százalékát is. Feladata a Mercedes motorsportügyeinek koordinálása, különös tekintettel a Forma-1-re.
Tudja, meleg a dolog, három év kudarcát kell feledtetnie, és azonnal eredményeket produkálnia. "A lényeg, hogy nyakunkon a kés, nem lehet hibázni, gazdasági és anyagi okokból sem. Mondhatnám, hogy semmi szerepem nem volt a 2013-as kocsi elkészítésében, csakhogy ez senkit nem érdekel. Két hete vagyok itt, ám senkinek nem számít, hogy egy éve vagy egy hete. A Mercedes szintje, hogy topcsapat legyen, és ha nem ez a helyzet, nehéz lesz kimagyaráznom magam" - ismertette a helyzetét Wolff, aki akkor lenne elégedett, ha a Mercedes "az első négyben végezne, és mindig élközelben futna".
Niki Lauda is besegít, és szintén részesedést szerzett a Mercedes-F1-ben, 10 százalékot. Ő egy hónapja emiatt ki is lépett az Air Berlin igazgatótanácsából, most már szinte teljes időben a németeknek dolgozik.
A legnagyobb menedzserfogás is útban van már: Paddy Lowe, a McLaren technikai igazgatója érkezhet, ha nem is idénre, ahogy tervezték, de alig egy év múlva szinte biztosan. A Merci hetekkel a múlt szezon vége után állítólag ajánlatot tett Chris Horner Red Bull-csapatfőnöknek, ám a brit nem akart továbbállni, hosszabbított.
A vélemény, hogy nem jön be
"Hogy őszinte legyek, a szezon első tesztje lutri, nem kapunk teljes képet az autók teljesítményéről, vagyis korai még pontosat mondani, de ahogy Jerezben láttuk, a Mercedes nem igazán találja a sebességet, nincs ott, ahová vártuk. Nem várom komoly tényezőnek idén" - vonta le az első következtetéseket a BBC rádiónak a nyitótesztből Mika Hakkinen.
"Gyorsan változnak a dolgok, nem tudni, mi lesz egy év múlva. Előfordulhat, hogy Lewisnak nem tetszik majd, ahogy a Mercedes működik" - Paul di Resta, aki Hamilton helyére pályázott a Mercedeshez, de végül maradnia kellett a Force Indiánál.
Stuttgartban rájöttek, kell valaki, aki összefogja a projektet, mert nagyon úgy néz ki, Ross Brawnnak jelenleg ez nem sikerül. Nem véletlenül nem nevezték őt ki csapatfőnöknek a Ferrarinál sem anno, inkább technikai szakemberként a részlegek munkájának összehangolásában jó, a napi teendők összecsiszolásában kevésbé. (Igen, 2009-ben világbajnok lett a Brawn GP élén, de az egy igen különleges év volt, ami jó ha 30 évente összejön.) Lowe technikai szakember, sok feladatot átvehetne Brawn-tól, aki így a napi teendőkre tudna koncentrálni.
Sőt, Brawn nem is tagadta, hogy a Mercinél már az ő utódlási tervén dolgoznak, ennek része a menedzsment teljes átalakítása. Jelenleg még ő a főnök, az biztos, hogy még egy ideig az is marad, és bár nem mondta ki, a hamiltonos három évet valószínűleg nem viszi végig. Eddie Jordan Mercedes-bennfentes szerint - megjósolta Schumacher érkezését, távozását és Hamilton leigazolását is - Lowe-ot tervezik az utódjának, kiegészítve Wolffal.
Rosbergről még nem szóltunk, ő Hamiltont minden bizonnyal a szokásosnál is keményebb munkára tudja kényszeríteni - Schumachert csapattársként legyőzte, most az angol a célja, és párharcukból leginkább a Mercedes profitálhat.
Kell is, mert a lényeget Bernie Ecclestone kimondta: ő mindenképp az élmezőnybe várja idén a Mercedest, mert teljesíteniük kell, "nincs több kifogás".
Hamilton fantasztikus
"Nagyon egyértelmű és egyenes, sok dologban nagyon egyszerű, és elmondja, mit gondol. Figyel a részletekre, meghatározza, milyen szintre kell eljutnunk. Tisztáztuk vele már a legelején, hogy közre kell működnie a megoldásban, hogy arra a szintre érjünk, amit kitűztünk. Tudja, mi a feladata, érti is, élvezi is a helyzetét. Beszél a nézőpontjairól, segít megértenünk, mire koncentráljunk. Motiválja a csapatot, a teszten keményen összedolgozott a mérnökökkel. Akkor is jelen volt, amikor nem is ő vezette a kocsit, hallgatta a fejhallgatón, hogyan megy a munka. Mindent hoz, amit reméltünk, a kritikája segít és előre mutat" - Ross Brawn új pilótájáról.
index
2013.02.19. 00:57