HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > KÜLFÖLD > Tartanak a szlovákiai magyarok az iskolák racionalizálásától

t: 206

Tartanak a szlovákiai magyarok az iskolák racionalizálásától

Szlovákiában is visszavenné az iskolák finanszírozását az állam. A felvidéki magyarok tudják, a központosítás semmi jót nem ígér számukra, a racionalizálás pedig szinonimája a kormány pénztelenségének.

Alaposan felkavarta az ünnepek utáni állóvizet Szlovákiában Dusan Csaplovics oktatási miniszter, amikor bejelentette, hogy magyar mintára Szlovákiában is visszavenné az iskolák finanszírozását az állam. A felvidéki magyar anyanyelvűek tapasztalatból tudják, hogy a központosítás nem ígér semmi jót számukra, és a racionalizálás szinonimája a kormány pénztelenségének. Pék László, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének elnöke a Kossuth Rádió Határok nélkül című műsorában úgy fogalmazott: furcsa az egészben, hogy most szüntették meg a kerületi tanügyi hivatalokat, amelyek a kormány kinyújtott keze. Ilyen szempontból problematikussá válik, hogy az állam közvetlenül vagy egy intézményen keresztül oldja-e meg az iskolák finanszírozását.

A szakmai szervezet elnökében azonnal szakmai kérdések merültek fel, túlságosan előreszaladt azonban, hiszen a minisztérium még nem látott hozzá a javaslat konkrét kidolgozásához, erősítette meg a szlovák oktatási tárca sajtóosztályának munkatársa. Dusan Csaplovics oktatási miniszter azt is javasolta, hogy a finanszírozás módjának megváltoztatásával racionalizálják, karcsúsítsák az iskolahálózatot. És ez az a pont, ahol a magyar anyanyelvűek még jobban elkezdenek figyelni. Az ok egyszerű: már a pedagógussztrájk is nyilvánvalóvá tette, hogy az államnak nincs pénze, pontosabban nem ad többet az iskolaügyre, minden változtatásra csak a meglévő erőforrások átcsoportosításával van mód. Ki is mondták: túl sok a tanár és az iskola, s kevés a gyerek.

Szlovákiában országszerte nagyon sok a kis iskola, a magyar általános iskolák több mint fele tartozik ebbe a kategóriába, s egy átszervezés – vagy, ahogy a miniszter fogalmazott – racionalizálás alkalmával alaposan megritkítanák a kis iskolákat. Pék László hozzátette: tapasztalatból tudják, a központosított modell nem volt a kisebbségi oktatás előnyére.

Szlovákiában 2002-től működik a mostani vegyes rendszer, emlékeztetett Pék László, nem tisztán önkormányzati hatáskörben vannak az iskolák, a fenntartási jogokat a városok és falvak gyakorolják, ehhez az állam biztosítja a pénzt. Ebben a felülről dotált rendszerben nagyon sok önkormányzati elem is van, éppen ezért nagyon fontos lenne a változások előtt kikérni a szakma és az önkormányzatok véleményét.

hirado

2013.01.04. 22:34

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek