Lewis Hamilton és Sergio Perez átigazolásával megoldódott a pilótapiac egyik nagy kérdése, most már két versenyzője van jövőre a Mercedesnek és a McLarennek is. Két nyitott kérdés maradt: ki lesz Fernando Alonso csapattársa a Ferrarinál, illetve hol folytatja Michael Schumacher. Szerencsés esetben a kettő egybe esik, és egyetlen aláírással megoldódik mindkét ügy, csakhogy a helyzet ennél sokkal bonyolultabb, a spanyol mellé többen is pályáznak.
Ráadásul a dolgokat még tovább komplikálja, hogy könnyen lehet, itt csak egyéves Ferrari-vakációról van szó. Luca di Montezemolo elnök ugyanis nem titkoltan Sebastian Vettelre pályázik Alonso mellé, csakhogy ő 2013-ra megszerezhetetlen, vagy legalábbis eurótízmilliókért kellene kivásárolni, mert szerződésben áll a Red Bull-lal. Montezemolo az olasz és az angol sajtó szerint is biztosra megy, és már aláíratott a némettel egy opciós szerződést 2014-re, aki jó egy év múlva az olaszokhoz igazolna.
Ha tényleg így van, az megmagyarázná, miért engedte el Sergio Perezt Montezemolo a McLarenhez úgy, hogy az ő pilótája volt. A mexikói még szeptember 11-én is a Ferrari központjában edzett a juniorprogram tagjaként, majd múlt pénteken, 28-án bejelentették, mint a McLaren új tagját. Montezemolo azzal indokolta a búcsút, hogy 22 évesen, két szezonnal és - eddig - három dobogós hellyel nem elég rutinos a Ferrarihoz.
De azok-e a jelöltjei? És kik azok, akik megreszkíroznák az egyéves Ferrari-szerződést?
A listát természetesen Massa vezeti, simán hosszabbítana még egy évet, aztán lelépne, ahová tudna. Tökéletesen bizonyította, alkalmas az Alonso mögötti másodpilóta-szerepre, nem reklamál, teszi a dolgát, ha kell, szó nélkül elengedi a spanyolt. Csakhogy erre szinte sosincs szükség, idén egyszer fordult elő 14 alkalomból, hogy a vezér elé keveredett. Massa nem elég gyors, így a konstruktőr-világbajnokságban a Ferrari kvázi esélytelen, a brazil nem szerez elég pontot. Dobogóról ne is beszéljünk.
Montezemolo legújabb favoritja Nico Hülkenberg lehet, aki a Force Indiánál versenyez jelenleg. Érdemes összevetni a mutatóit Perezével, akire ugye azt mondta, tapasztalatlan a Ferrarihoz: a német 2010 után 2011-et tesztpilótaként töltötte, vagyis második szezonját nyomja az F1-ben, úgy, mint a mexikói. Dobogón nem állt, legjobbja a szeptemberi, spái negyedik helye, és van egy pole pozíciója a 2010-es Brazil GP-ről, amikor a száradó pályán a legjobbkor volt a legjobb helyen. Ügyes és gyors, de hogy többet vagy akár annyit is mutatott volna, mint Perez, azt ki lehet zárni. Valószínű viszont, benne lenne az egyéves lutriszerződésben.
Jejölt lehetett, sőt, a BBC szerint most is az Hülkenberg jelenlegi csapattársa, Paul di Resta, ám őt épp az egyéves bizonytalanság tántoríthatta el, és hosszabbított inkább a Force Indiával. Érthető, hogy nem reszkíroz, tavaly épp Hülkenberg maradt ki az F1-ből úgy, hogy jó teljesítményt nyújtott a Williamsnél. Idén Jaime Alguersuari és Adrian Sutil nem talált állást, náluk gyengébb pilóták meg igen. Kénytelenek kihagyni legalább egy évet, és visszatérésük közel sem biztos. Akár ők is mehetnének a Ferrariba, valószínűleg szó nélkül beleegyeznének az egy évbe, ám egyelőre az ő nevük nem merült fel.
Elhangzott viszont Kamui Kobajasié, akinek szinte leesett az állá, amikor meghallotta, hogy a Ferrarival emlegetik. A japán a Saubernél megbecsült versenyző most már harmadik éve, ha csak azt hozza, mint eddig, évekig versenyezgethet a svájciaknál. Sok mindent nem fog nyerni, de fixen F1-pilóta lesz. Nem tudni, feláldozná-e a biztonságot a Ferrariért, ami az olaszoknak marketingszempontból tetszene: Japánban még jobban fellendülne a piacuk. Nem mellékesen kapnának egy gyors, kissé viszont meggondolatlan másodpilótát.
Az utolsó ember, akit szóba hoztak a Ferrarival egy expilótájuk, Kimi Raikkönen. Magyarországon merült fel visszatérésének lehetősége még július végén, maga sem cáfolta a dolgot, de azóta semmi nem történt: Raikkönen nem írna alá egy évet, és nem segítene Alonsónak.
Senki nem mondta még ki az állással kapcsolatban Michael Schumacher nevét. A német Hamilton érkezésével kiszorulni látszik a Forma-1-ből vagy olyan csapathoz kényszerül, ami nem fog tudni nyerő autót adni neki. A Sauberrel hozzák össze, talán a Williamsszel, de űberversengő természetét egyiknél sem tudná kiélni. Ott van viszont a Ferrari, ami versenyképes autó, és 44 évesen az ember már nem tervez hosszú távra, vagyis az egy év sem elfogadhatatlan.
Probléma lehet viszont ez a másodpilóta féle szerepkör, amibe Schumacher életében egyszer ment bele: 1999-ben, amikor visszatért lábtöréséből, és segített ferraris csapattársának, Eddie Irvine-nak megnyerni a világbajnokságot. Nagyon nem akaródzott neki akkor sem visszatérni még 99-ben, ki akarta ülni a teljes szezont, de Montezemolónak sikerült meggyőznie. Vagy rávennie, illetve nem kizárt, hogy rákényszerítenie a versenyzésre. (Végül Irvine nem lett bajnok, úgy sem, hogy Schumacher a malajziai győzelmét átadta neki.)
Ha Montezemolo nem akar lutrit, most ugyanezt kellene tennie: Hülkenberg, Kobajasi, esetleg Sutil vagy Alguersuari nem tett le annyit az asztalra, hogy bátran lehessen állítani, jobbak és eredményesebbek lennének, mint Massa. Schumacher viszont képes lenne hozni a pontokat és a dobogós helyeket, tudna a csapatért és Alonsóért játszani.
A kérdés az, hogy rávehető-e.
Kit akar Alonso?
Massát, és ezt ki is nyilvánította teljesen félreérthetetlenül . Sőt, jó egy hete úgy tűnt, meg is kapja, akit akar, viszont a héten újra az a pletyka erősödik, hogy leváltják a brazilt, aki hetedik szezonját tapossa Ferrari-pilótaként.
index
2012.10.02. 21:00