HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > KÜLFÖLD > A Costa Concordia kapitánya későn rendelte el az utasok kimenekítését

t: 118

A Costa Concordia kapitánya későn rendelte el az utasok kimenekítését

Egy 270 oldalas jelentés szerint a hajótörés következményeit enyhíteni lehetett volna, ha az előírásokat pontosan betartották volna.

Az Olaszország partjainál januárban balesetet szenvedő óceánjáró, a Costa Concordia kapitánya és a hajót birtokló cég válságközpontjának vezetője nem rendelte el időben az utasok kimenekítését, ezért felelősek a halálukért - erre a megállapításra jutott a hajó fekete dobozainak elemzését végző független szakértői bizottság.

Az olasz sajtó szerdán beszámolt arról, hogy a bizottság továbbította jelentését a grossetói ügyészségnek.

A 270 oldalas szakértői jelentés készítői arra a következtetésre jutottak, hogy a Costa Concordia valóban egy "rendkívül kockázatos manőver" miatt ütközött a sziklának, de a hajótörés következményeit jelentős mértékben enyhíteni lehetett volna, ha az ilyenkor előírt procedúrákat pontosan betartották volna.

Ötvenperces késéssel kezdődött az evakuálás

A szakértők a kapitány és a legénység, valamint a válságközpont és a kikötői hatóságok üzenetváltásainak elemzéséből ugyanis arra a következtetésre jutottak, hogy a sziklával való ütközés után hat perccel Francesco Schettino parancsnok már tudta, süllyed a hajó, mégsem adott parancsot az utasok kimenekítésére. Az evakuálás ötvenperces késéssel kezdődött, a legénység többsége pedig nem tudta, mit kell tennie.

A sziklával való ütközés azután következetett be - olvasható a jelentésben -, hogy a parancsnoki hídon több hiányos és félreérthető parancs hangzott el, emiatt a kormányos nem értette pontosan, mire is kapott utasítást, így hibákat követett el. Mindezt tetézte az ütközés utáni késlekedés. A szakértők szerint Roberto Ferrarinire, a hajót birtokló cég válságközpontjának vezetőjére várt volna a feladat, hogy azonnal javasolja a parancsnoknak: rendeljen el általános riadót, és adjon utasítást az utasoknak a hajó elhagyására.

A szakértői jelentés lényege tehát az, hogy a parancsnok elsőrendű felelőssége nem annyira az elhibázott manőverre adott parancsban rejlik, mint inkább abban, hogy az ütközés után nem látta át rögtön, ezért nem kezelte megfelelő gyorsasággal a helyzetet.

A Costa Concordia 4200 utassal a fedélzetén január 13-án járt szerencsétlenül. A hajón levők közül harmincan - közöttük egy magyar - vesztették életüket, két személyt eltűntként tartanak nyilván.

hirado

2012.09.13. 11:07

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek