Az oktatáskutató szerint az iskolai egyenruhának összetartó, nevelési ereje lehet. Európai körkép a Krónikából.
Az oktatási államtitkárság vizsgálja az egységes iskolai egyenruha bevezetését - mondta a Kossuth rádió hétfő reggeli műsorában az oktatásért felelős államtitkár. Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott, az iskolaköpeny újbóli kötelező bevezetéséről rendelet egyelőre nem készül, de egyáltalán nem kizárt, hogy lesz ilyen, persze, csak egy alapos felmérés után.
Az államtitkár hangsúlyozta: ő személy szerint egyértelműen támogatná a kötelező köpenyviselést, az ugyanis egyrészt az iskolához, közösséghez való tartozást, a fegyelmet erősítené, óriási nevelő hatása van, másrészt olcsóbbá tehetné a gyerekek ruházkodását. A szakpolitikus a 180 percben hozzátette: ha a köpenyviselés kötelező lesz, azt az állam is támogatja majd valamilyen módon, hiszen, ha a közoktatás ingyenes, az államnak az eszközöket is biztosítania kell hozzá.
Van olyan iskola, ahol már most is van némi egységesítés, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium diáklányai például matrózblúzt és kitűzőt, a fiúk az iskolai címerrel díszített nyakkendőt viselik ünnepeken - mondta el a Krónikának Pogány Gyula, igazgató, aki úgy látja, a gyerekek szeretik viselni az egyenruhát, büszkék rá. Kaposi József, oktatáskutató is azt mondja, az egyenruhának összetartó, nevelési ereje van. A szakember szerint nem jelentene túlzott plusz terhet a szülőknek, a szegényebb családok számára esetleg támogatási formákat is be lehetne vezetni. Az egyenruha megtervezésébe egyébként bevonná a diákokat is, ami ugyancsak közösségformáló erejű lenn, az elkészítés pedig a helyi kisvállalkozásoknak adna munkát.
Németország
Németországban 2000-ben vezették be először egy hamburgi iskolába egyenruhát Németországban - a diákok, szülők és tanárok beleegyezésével és elképzeléseinek megfelelően. Azóta csak néhány állami iskola követte példájukat, itt ugyanis inkább a politika ragaszkodik az egységes iskolai ruházathoz, a pedagógusok és az iskolások általában kevésbé.
A szabályzat, tehát, úgy hangzik, hogy csak a tanárok, diákok és szülők közös kezdeményezéseként lehet egyenruhát bevezetni. Más a helyzet magániskolákban, ahol a gimnazisták kifejezetten szeretik az egységes iskolai viseletet, ez ugyanis elengedhetetlenül egy bizonyos társadalmi státuszra utal. A közeljövőben, azonban, biztosan nem fognak országszerte egyenruhát bevezetni a német iskolákba, amíg a német alaptörvény 2. cikkelyére lehet hivatkozni mely a személyiség szabad kibontakozásához való jogot garantálja.
Olaszország
Olaszországban óvodáskortól az általános iskola ötödik osztályáig köpenyt hordanak a gyerekek: rózsaszínt vagy fehéret a kislányok, világos- és sötétkéket a kisfiúk. A hatodik osztálytól kezdve nincsen köpenyviselet sem, mindenki abban jár iskolába, amilyen ruhában akar, persze az iskolai szabályzatnak megfelelően. Olaszországban az állami iskolákban nincsen egyenruha, történelmi okokból, mivel az egyenruha a mai napig Mussolini idejére emlékezteti az olaszokat, amikor a gyerekeknek kötelező volt a megszabott egyenruha.
Ezt később a köpeny helyettesítette, melyet 1968-ban töröltek el, így ma már csak a legkisebbek viselik. Egyenruhát Olaszországban a magán- és egyházi iskolák diákjai hordanak, mindenhol másfajtát, általában az iskola neve is olvasható az egyenruhán. 2008-ban az akkori olasz oktatási miniszter felvetette a köpeny kötelezővé tételét a hatodik osztály felett és a gimnáziumban is, de soha nem vezették be.
Nagy-Britannia
A szigetországban 1870 óta rendelkezik törvény az elemi iskolai oktatásról, és azóta létezik egyenruha is. Míg az iskolaköpeny ismeretlen fogalom, az egyenruhának a 19. századra visszanyúló, komoly hagyományai vannak. A törvény azonban nem írja elő országosan egységes formaruha bevezetését, csak az uniformis lehetőségét. Hogy ez pontosan milyen, azt mindegyik iskola maga határozza meg.
A legfontosabb azonban, hogy a blézer, illetve zsebén, de néha még az iskolatáskán is ott látható az adott általános vagy középiskola címere, jelvénye is. A brit oktatási szakemberek szerint ugyanis az egyenruha legfőbb célja kialakítani az érzelmi azonosulást az adott intézménnyel, hogy a diák büszke legyen arra: egy közösség tagja, oda tartozik. Persze, az sem mellékes, hogy az egyenruha rendezettséget sugall, legalább az oktatás idejére leveszi a nyomást a gyerekekről, és mindenki egyenlőnek érezheti benne magát.
Szlovákia
Szlovákiában időről időre előkerül az egyenruha kérdése, és viták indulnak a lapok hasábjain. Két ismert elitiskolában a filmekből ismert klasszikus, címeres egyenruhában járnak a gyerekek, hogy így is kifejezzék az együvé, illetve a valahova tartozást és elfedjék a különbségeket.
Az iskolai egyenruha ellenzői viszont azzal érvelnek, hogy drága, korlátozza a gyerek szabadságát, és nem ez a szlovák oktatásügy legfőbb gondja.
hirado
2012.09.04. 16:36