Alonso tutira ment - online tudósítás
Könnyen előfordulhat, hogy eső áztatja majd a Brazil Nagydíjat, éjszaka zuhogott Interlagosban, s az ég továbbra is felhős. Hír még, hogy Kimi Räikkönennek engedélyezték, hogy az időmérőn kockásra fékezett gumiját kicseréljék. Újat nem kaphatott, de egy már koptatottat igen, függetlenül attól, hogy saját hibájából rontott az első kanyar után.
A pilóták felsorakoztak a rajtrácsra. A reggeli eső miatt még kisebb tócsák vannak a pályán, a versenyzők azonban valószínűleg száraz gumikkal rajtolnak. Jacques Villeneuve a boxból indul, mert autójához hozzányúltak az időmérő után, ez a büntetése.
Elindult a felvezető kör. A végén Monteiro kiállt a boxba.
A rajtot parádésan kapta el Alonso, simán megőrizte az első helyet, mögé Montoya bújt be. Räikkönen azonnal megtámadta Fisichellát, aki egy ideig védte pozícióját, de aztán a finn izomból elment mellette. Közben hátul Pizzonia és Coulthard nagyot ütközött, a brazil keresztbe állt a pályán, s számára azonnal véget ért hazai futama. Megsérült Webber autója is, ő kiállt a boxba, de ő sem tudta folytatni, miután lángra kapott Williamse. Beküldték a safety cart, Fisichellát előtte még M. Schumacher is megelőzte.
A második kör végén a biztonsági autó távozott, Fisichella azonnal visszavette Schumachertől a negyedik pozíciót. Alonso elrontotta az első kanyart, leesett az ideális ívről, s Montoya azonnal megtámadta. Mellé bújt, s a belső íven kifékezte a spanyolt.
A harmadik kör után Montoya, Alonso, Räikkönen, Fisichella, M. Schumacher, Button, Klien, Barrichello volt a sorrend, Klien támadgatta Buttont, aki kicsit feltartotta a mögötte haladókat. Montoya nagy lendülettel húzott el az üldözőktől.
Az ötödik kör után Montoya három másodperccel előzte meg Alonsót. A spanyol nyakában ott lihegett Räikkönen, de komoly támadási pozícióba nem került. Fel is adta az üldözősdit, a nyolcadik körben másfél másodpercre nőtt a hátránya.
Közben Montoya egyre másra autózta a leggyorsabb köröket, Button meg kicsit el tudott szakadni Klientől. A 14. kör végén Barrichello négy tizedre közelítette meg az osztrákot, fontolgatta az előzést. Trulli a célegyenes végén elment Karthikeyan mellett.
15 kör után Montoya négy másodperccel előzte meg Alonsót, s héttel Räikkönent. Fisichella 3,6 másodperces hétránnyal követte a finnt.
A boxba Massa állt ki először a 17. körben, ugyanakkor, amikor Alonso 1:12.827-tel leggyorsabb kört ment. A 18. körben Karthikeyan tankolt.
Az élmezőnyből Alonso állt ki először a 22. körben, Button mögé és Klien elé érkezett vissza a hatodik helyre. A spanyol után Fisichella is tankolt, vele egy időben érkezett Barrichello. A brazil a boxban megelőzte az egy körrel később kiállt Klient.
M. Schumacher és Button a 26. körben álltak ki a 3-4. helyről, a hétszeres világbajnok megelőzte Fisichellát.
A McLarenek közül Montoya állt ki először, miután ment egy leggyorsabb kört. A kolumbiai Räikkönen mögé érkezett vissza, Alonso mögötte maradt.
25 kör hátránnyal Mark Webber visszaállt a versenybe tesztelni. Montoya bemutatott egy füstölgős fékezést, jobb elsőjén csúnya nyomott hagyott a baki. Räikkönen három körrel tovább tudott kint maradni, mint Montoya, ebbe belefért egy leggyorsabb kör. Csapattársát nem tudta megelőzni, de Alonsót kényelmesen. Egy csere után Montoya, Räikkönen, Alonso, M. Schumacher, Fisichella, Szato (0), Button, Trulli (0) volt a sorrend. A nullások valószínűleg csak egyszer állnak ki.
32 kör után Montoya 1,2 másodperccel előzte meg Räikkönent, tízzel Alonsót. Trulli tankolt.
A 36. körben Doornbos csúnyán füstölő Minardijával kiállt a boxba, röpke tűzoltást követően feladta a futamot. Szato a 36. körben tudta le első és talán utolsó tankolását.
A 40. körben elkezdett csöpörögni az eső Interlagosban. A pilóták nem ijedtek meg, mindenki nyomta tovább rendületlenül.
Barrichello elkezdett nézelődni a hatodik Button mögött, csúnyán el is fékezte magát az első kanyarban. A 44. körben aztán ugyanott megcsinálta a manővert, volt egy kis csúszkálás, de sikerült előrelépnie egyet.
46 kör után Montoya 3,2 másodperccel haladt Räikkönen előtt, aki tízzel előzte meg Alonsót. A spanyolnak volt egy kisebb megcsúszása, a 48. körben kiállt másodszor tankolni. Csapattársa, Fisichella mögé érkezett vissza, aki stabil másfél másodperces hátránnyal követte Schumachert.
Egy körrel később kiállt az olasz is, aztán Barrichello, aki a boxban is elfékezte magát.
M. Schumacher az 54. körben állt ki, növelte Fisichellával szembeni előnyét. Tankolt Montoya is, így ismét Räikkönen állt az élre.
Az 58. körben Monteiro motorja elfüstölt, a portugál kiállni kényszerült - az idényben ez volt az első feladott futama... Räikkönen az 59. körben tankolt, Montoya mögé állt vissza.
Nyolc körrel a leintés előtt Montoya vezetett Räikkönen és Alonso előtt, ami a spanyol világbajnoki címét jelentette. A mezőny beállt a pontszerző helyeken, Flavio Briatore besétált a boxba, majd vissza, más érdekes nem történt.
A célig elautókázott szépen mindenki, Montoya nem engedte el Räikkönent, minthogy nem lett volna értelme, Alonso meg a harmadik hellyel megszerezte a világbajnoki címet. Negyedik M. Schumacher, ötödik Fisichella, hatodik Barrichello, hetedik Button, nyolcadik R. Schumacher lett. A konstruktőri pontversenyben a McLaren megelőzte a Renault-t.
Nyilatkozatok
Juan Pablo Montoya: "Jó verseny volt, kellemes küzdelemmel Kimivel. Néha nagyon közel került hozzám, de mindig sikerült visszavernem a támadásait. A konstruktőrök között átvettük a vezetést, végső soron ott vagyunk végre, ahol szerettünk volna. Az első kanyarban kicsit későn fékeztem, gondoltam, Fernando is későn fog, de a második kanyar már rendben volt, s onnan az egész verseny is."
Kimi Räikkönen: "Sok üzemanyaggal rajtoltam, ez a futam elején nem volt igazán jó választás, lassabb voltam, mint szerettem volna. Ugyanígy az első kiállás után sem tudtam igazán nyomni, talán a beállítások nem sikerültek igazán jól. Mindent megtettem, amit tudtam, most már azonban nincs más hátra, mint hogy gratuláljak Fernandónak."
Fernando Alonso: "Lehetetlen most bármit is mondanom, nagyon boldog vagyok, ez életem legszebb napja. A rajt után azt hittem, versenyben lehetünk a McLarenekkel, de az első kiállások után egyértelműen kiderült, hogy ma nem győzhetjük le őket. Eleinte nem gondoltam a bajnoki címre, de később egyre többször átfutott az agyamon, a végén kicsit izgultam is, mert a csapat azt mondta, az utolsó három-négy körben elered az eső. Igyekeztem is, hogy bőven Michael előtt maradjak, de szerencsére felesleges volt az aggodalom. Gyakorlatilag egyedül csináltam mindent pályafutásom során, most elértem a maximumot, ezért három-négy embernek lehetek igazán hálás."
A legfiatalabb világbajnokok
Fernando Alonso (spanyol) - 2005: 24 éves 58 napos
Emerson Fittipaldi (brazil) - 1972: 25 éves 273 napos
Michael Schumacher (német) - 1994: 25 éves 314 napos
Niki Lauda (osztrák) - 1975: 26 éves 197 napos
Jacques Villeneuve (kanadai) - 1997: 26 éves 200 napos
Az eddigi világbajnokok
1950 - Giuseppe Farina (olasz, Alfa Romeo)
1951 - Juan Manuel Fangio (argentin, Alfa Romeo)
1952 - Alberto Ascari (olasz, Ferrari)
1953 - Ascari (olasz, Ferrari)
1954 - Fangio (Maserati-Mercedes)
1955 - Fangio (Mercedes)
1956 - Fangio (Ferrari)
1957 - Fangio (Maserati)
1958 - Mike Hawthorn (brit, Ferrari)
1959 - Jack Brabham (ausztrál, Cooper-Climax)
1960 - Brabham (Cooper-Climax)
1961 - Phil Hill (amerikai, Ferrari)
1962 - Graham Hill (brit, BRM)
1963 - Jim Clark (brit, Lotus-Climax)
1964 - John Surtees (brit, Ferrari)
1965 - Clark (Lotus-Climax)
1966 - Brabham (Brabham-Repco)
1967 - Denis Hulme (új-zélandi, Brabham-Repco)
1968 - G. Hill (Lotus-Cosworth)
1969 - Jackie Stewart (brit, Matra-Cosworth)
1970 - Jochen Rindt (osztrák, Lotus-Cosworth)
1971 - Stewart (Tyrrell-Cosworth)
1972 - Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Cosworth)
1973 - Stewart (Tyrrell-Cosworth)
1974 - Fittipaldi (McLaren-Cosworth)
1975 - Niki Lauda (osztrák, Ferrari)
1976 - James Hunt (brit, McLaren-Cosworth)
1977 - Lauda (Ferrari)
1978 - Mario Andretti (amerikai, Lotus-Cosworth)
1979 - Jody Scheckter (dél-afrikai, Ferrari)
1980 - Alan Jones (ausztrál, Williams-Cosworth)
1981 - Nelson Piquet (brazil, Brabham-Cosworth)
1982 - Keke Rosberg (finn, Williams-Cosworth)
1983 - Piquet (Brabham-BMW)
1984 - Lauda (McLaren-Porsche)
1985 - Alain Prost (francia, McLaren-Porsche)
1986 - Prost (McLaren-Porsche)
1987 - Piquet (Williams-Honda)
1988 - Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda)
1989 - Prost (McLaren)
1990 - Senna (McLaren)
1991 - Senna (McLaren)
1992 - Nigel Mansell (brit, Williams)
1993 - Prost (Williams-Renault)
1994 - Michael Schumacher (német, Benetton)
1995 - M. Schumacher (Benetton)
1996 - Damon Hill (brit, Williams)
1997 - Jacques Villeneuve (kanadai, Williams)
1998 - Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes)
1999 - Häkkinen (McLaren-Mercedes)
2000 - M. Schumacher (Ferrari)
2001 - M. Schumacher (Ferrari)
2002 - M. Schumacher (Ferrari)
2003 - M. Schumacher (Ferrari)
2004 - M. Schumacher (Ferrari)
2005 - Fernando Alonso (Renault)
A Brazil Nagydíj végeredménye
1. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) 1:29:20.574 ó
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 2.527 mp hátrány
3. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 24.840 mp h.
4. Michael Schumacher (német, Ferrari) 35.668 mp h.
5. Giancarlo Fisichella (olasz, Renault) 40.218 mp h.
6. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 1:09.173 p h.
7. Jenson Button (brit, BAR-Honda) 1 kör h.
8. Ralf Schumacher (német, Toyota) 1 kör h.
9. Christian Klien (osztrák, Red Bull-Cosworth) 1 kör h.
10. Szato Takuma (japán, BAR-Honda) 1 kör h.
11. Felipe Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1 kör h.
12. Jacques Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) 1 kör h.
13. Jarno Trulli (olasz, Toyota) 1 kör h.
14. Christijan Albers (holland, Minardi-Cosworth) 1 kör h.
15. Narain Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) 1 kör h.
Kiesett:
Monteiro (portugál, Jordan-Toyota)
Webber (ausztrál, Williams-BMW)
Doornbos (holland, Minardi-Cosworth)
Pizzonia (brazil, Williams-BMW)
Coulthard (skót, Redd Bull-Cosworth)
Következik: Japán Nagydíj, Szuzuka, október 9.
origo
2005.09.25. 21:10