Kérdés: Michael, ezelőtt a verseny előtt azt mondtad, hogy valószínűleg itt nem lesz sok esélyed. Milyen így Spa-ba érkezni?
Michael Schumacher: Reméljük, hogy talán esni fog az eső, de ettől eltekintve nem várunk sokat. Természetesen előfordulhat, hogy előáll a körülményeknek bizonyos kombinációja, mint Imolában vagy Budapesten, de hogy a gumijaink jók lesznek-e ezen a pályán az még nyílt kérdés. Valószínűleg nem tudunk a győzelemért küzdeni, de talán dobogóra tudunk kerülni.
Kérdés: Azt mondják Spa a második nappali szobád. Mi teszi ezt a helyet olyan különlegessé számodra?
Schumacher: A pályafutásom sok kulcspillanata Spa-hoz köthető: különleges versenyek, győzelmek, vereségek, vagy éppen világbajnoki címek, a karrierem kezdete, a pálya egyedülállósága és így tovább. Szóval sok dolog van, ami Spa-hoz köt. Ez az oka annak is, hogy Spa a nappali szobámmá vált.
Kérdés: Amikor idejössz megjelennek olyan pillanatok a szemed előtt, mint például a VB-cím megnyerése tavaly? Nem pereg le még egyszer minden előtted, mint egy film?
Schumacher: Nem. Az a múlt. Az ember azokkal a problémákkal foglalkozik, amelyekkel az előző versenyeken kellett szembenéznie és azzal, hogy ezeknek milyen kihatása lehet a következő futamra. Az, hogy a múltban mi történt itt nem játszik szerepet. Talán csak annyiból, hogy amikor a beállítást keressük, akkor még egyszer megnézzük tavaly mit csináltunk és hogy idén ezt hogyan érhetjük el. A szép pillanatok egy kicsit már a múlt homályába vésznek.
Kérdés: Ebben a fázisban, amikor már csak a Renault és a McLaren-Mercedes küzd a világbajnoki címekért, tovább fejlesztitek még az autótokat vagy már inkább a 2006-os autóra koncentráltok?
Schumacher: Keményen dolgozunk a 2006-os autón. Kétségtelen, hogy az vált elsődlegessé és ez magától értetődő is. Ugyanakkor az is érdekünk, hogy még idén fel tudjunk zárkózni, mert ez a következő szezon szempontjából is fontos lehet.
Kérdés: Ha megnézzük a Forma-1 történetét mindig volt egyfajta hullámzás a csapatok teljesítményében. Ha valaki leszálló ágba került, akkor többnyire beletelt néhány évbe míg ismét fel tudott kapaszkodni. Nem aggódsz, hogy a Ferrari esetleg jövőre sem tud felzárkózni?
Schumacher: Elvileg lehetnek aggodalmaink, másrészről azonban az ember arra törekszik, hogy minél gyorsabban sikerüljön. Úgy gondoljuk, hogy már nagyon sok dolgot megértettünk és meg tudunk változtatni, másrészről persze a partnereinkre is rá vagyunk utalva. Természetesen remélnünk kell, hogy ők is megértik a problémáikat. Ha így történik, akkor reális esélyünk van arra, hogy ismét visszahozzuk a régi időket és az említett hullámvölgyet lerövidítsük.
Kérdés: Gondolatban már a következő szezonban jársz?
Schumacher: Nem, még teljesen ebben a szezonban járok, mert fontos, hogy felzárkózzunk.
Kérdés: Mitől bizakodsz abban, hogy a gumik jövőre jobbak lesznek?
Schumacher: Mindig vannak olyan viszonyítási pontok, amelyek arra engednek következtetni, hogy megértettük a problémát. Ugyanakkor mindig vannak új problémák is, amelyeket csak egy versenyhétvégén ismerünk fel, így aztán ez egy csaknem végtelen történet. A Bridgestone minden alkalommal új gumikat hoz. Expressz tempóban fejlesztenek. Csak bízni tudunk abban, hogy sikerül megoldaniuk a problémát, hiszen nagyon tapasztaltak és sok versenyt nyertek már. Így lehetségesnek kell lennie. 1998-ban és 1999-ben sem gondolta senki, hogy utol lehet érni a McLarent. Később aztán senki sem gondolta, hogy utol lehet érni a Bridgestone-t. Most olyan időszakban vagyunk, amikor nem gondolják, hogy le lehet dolgozni a hátrányunkat. De én ezt nem így látom. Lehetséges, de időre van szükség hozzá.
Kérdés: Jövőre Felipe Massa lesz a csapattársad. Mit tudsz róla mondani emberként és versenyzőként?
Schumacher: Emberileg nagyon közvetlen. Régóta ismerjük egymást. Nagyon kedves srác. Versenyzőként nagyon sokat fejlődött amióta a Forma-1-ben van. Volt nálunk tesztpilóta, majd visszatért a Sauberhez. Mindig jó csapattársai voltak, mindig tudott ellenük bizonyítani. A tanulási görbéje felfelé ível. Idén is nagy lépést tett előre ahhoz, hogy egy élcsapathoz kerüljön.
Kérdés: Vagy Ferando Alonso vagy Kimi Räikkönen lesz a világbajnok. Szerinted ki érdemelné meg jobban?
Schumacher: Az, akinek a végén sikerül megszereznie. Fernandónak nagyon jó éve volt és kevés pontot vesztett el azok közül, amiket megszerezhetett. Másrészről mindannyian láttuk mi történt Kimivel. Szóval minden bizonnyal az fog nyerni, aki megérdemli.
Kérdés: Fernando Alonso mindig nagyon pozitívan nyilatkozik rólad. Korábban azt mondta, hogy óriási dolog, amit elértél. Mit mondasz te a két fiúról?
Schumacher: Tény, hogy mindkettejükkel jó versenytársi kapcsolatban vagyok. Fernandóval gyakran focizunk együtt és teljesen normálisan elbeszélgetünk egymással. A kapcsolatunk mindig teljesen normális és teljesen laza volt, noha lehetne másként is, amikor az ember versenyben van, vagy a világbajnoki címért küzd a másikkal. Gyakorlatilag Kimivel is ugyanez a helyzet. Ha találkozunk mindig be tudunk dobni együtt egy italt (nevet). Minden nagyon laza. Akinek sikerül kettejük közül megnyernie a világbajnokságot, az meg is érdemli.
Kérdést: Már párbajoztál Fernando Alonsóval. Mi teszi különlegessé?
Schumacher: Egyrészről mindenképpen a tehetsége, másrészről az az adottsága, hogy átlátja a versenyt. Nagyon sok dolog van, amit össze kell rakosgatni - éppúgy, mint egy kirakós játékban - és nem minden versenyzőnek sikerül ezt össze is raknia. Nem titok, hogy Kimi és Alonso azok között a versenyzők között van, akik erre képesek és ilyen dolgokkal a maguk javára el tudják dönteni a versenyt. Képesek arra, hogy versenyeket és világbajnokságokat nyerjenek.
Kérdés: Amikor azt mondod, hogy Fernando Alonso átlátja a versenyt, akkor beszélhetünk valamiféle versenyintelligenciáról?
Schumacher: Igen, arról is.
Kérdés: Mennyire változott meg a többi versenyző viszonya hozzád, amióta Monzában elvesztetted a világbajnoki címet?
Schumacher: Egyikükkel sem találkoztam azóta. Nem várom, hogy megváltozna a viszonyuk hozzám. Miért változna meg? Belül mindannyian tudjuk hogy mennek a dolgok és hogy milyen gyorsan meg tudnak változni. Már Monzában is mondtam, hogy inkább az lep meg, hogy ilyen sokáig a kezemben volt a trófea. Most majd más kezébe vándorol. De ez nem jelent semmi különöset, amikor mi versenyzők magunk között vagyunk, ha az ember tisztában van azzal, hogy mire van szükség ehhez.
Kérdés: Mi van abban a történetben, hogy Valentino Rossi útja a Ferrarihoz vezethet és lehetséges, hogy a csapattársad lesz?
Schumacher: Jelenleg én nem sok valóságtartalmat látok a dologban. Jean Todt szerint sincs semmi benne - azon túl, hogy lehetősége van arra, hogy vezesse az autónkat, kitombolja magát nálunk és egy kicsit szórakozzon. Ha el tudja képzelni, hogy ebből több is legyen, akkor az majd valamikor minden bizonnyal megbeszélés tárgyát fogja képezni, de jelenleg még túl korai lenne, mert szórakozni és komolyan egy Ferrariban a világbajnoki címért küzdeni két különböző dolog.
Kérdés: Amióta a Ferrarinál vagy egy újságíró vezet egy tippversenyt, amelyben az eredményeidre lehet tippelni. Először 1996-ban csak arra lehetett tippelni, hogy hányadik körben fogsz kiesni. Bizonyára ismert előtted, hogy létezik ez a tippjáték a boxutcában. Néha te is játszol?
Schumacher: Nem vagyok hülye.
Kérdés: 20 évvel ezelőtt itt halt meg Stefan Bellof. Akkor 16 éves voltál és valószínűleg gokartoztál. Figyelemmel kísérted akkoriban a pályafutását? Példakép volt?
Schumacher: Természetesen. Akkoriban valóban gokartoztam. Stefan Bellof akkor nagy névnek számított, sok mindent el is ért. Az oppenrodi verseny valahogy mindig vele volt összefüggésben. Pályafutása végét figyelemmel kísértem, így a tragikus hírről is értesültem.
Kérdés: Egy ilyen évfordulón gondol arra is az ember, hogy a Forma-1-ben mindig fennáll a halál veszélye vagy ezt teljesen ki lehet kapcsolni?
Schumacher: Az ilyet kikapcsolja az ember. Ezek sorskérdések. Amikor az ember beszáll az autóba nem gondol arra, hogy talán ez az utolsó alkalom. Ez ahhoz vezetne, hogy már nem szívesen csinálnád, mert mindig az jutna eszedbe, hogy vajon visszajössz-e még.
Kérdés: Újra és újra megjelennek női versenyzők is az autósportban. A mai Forma-1-es technikával könnyebb egy nőnek a Forma-1-be jönnie?
Schumacher: Hogy könnyebb lenne, azt nem feltétlenül állítom, mert a Forma-1 nagyon felgyorsult az utóbbi időben. Gondoljunk csak Jacques Villeneuve-re, akinek egy év kihagyás után is nagy problémái voltak. Egy nő számára sem lenne könnyebb beszállni, ha nincs meg a megfelelő tehetsége és képzettsége.
Kérdés: A magánéletben hagyod néha, hogy Corinna vezessen?
Schumacher: Nem tudom, hogy ez hogy kapcsolódik az előzőekhez, de a feleségem jól vezet, így aztán szívesen hagyom is, hogy vezessen.
hirado
2005.09.10. 00:56