Összefoglaló
A technikai sportág attól technikai sportág, hogy bármi megtörténhet benne, így elméletileg Kimi Räikkönen is lehet még világbajnok. Mégis, talán nem vállalunk túl nagy kockázatot azzal, ha kijelentjük: a Német Nagydíjon aratott győzelmével Fernando Alonso megnyerte a 2005-ös Forma-1-es világbajnokságot.
Pedig a hockenheimi viadal egészen féltávig úgy alakult, ahogy Alonso első számú üldözője, Kimi Räikkönen elképzelte, a mezőny egyértelműen leggyorsabb autójával magabiztosan haladt az élen. Ám ez a bizonyos leggyorsabb autó megbízhatónak kevéssé nevezhető, a 35. körben ismét megadta magát a finn pilóta alatt, így a spanyol vb-éllovas erőlködés nélkül növelte 36 pontosra előnyét.
A McLarennek ezúttal a váltója mondott csütörtököt, de wokingi azért így is felállhatott a dobogóra. Juan Pablo Montoya az utolsó helyről vágtatott előre a másodikig, azaz ha nincs szombati hibája, akár nyerhetett is volna.
A sportban azonban nincs ha, így azon is felesleges elmélkedni, mi lett volna akkor, ha Schumachernek nincsenek gondjai a Bridgestone abroncsokkal. Voltak, így a visszafordítónál a harmadikként célba ért Jenson Button, valamint az utolsó előtti körben Giancarlo Fisichella is megelőzte, így csak az ötödik helyet szerezte meg a hazai közönség előtt.
A másik Ferrariban ülő Rubens Barrichello sokkal rosszabbul járt, neki Christian Klien látta el a baját, ráadásul kétszer is, ugyanott. A brazil végig szenvedve csak tizedik lett, volt már jobb versenye is. Örülhet a hetedik David Coulthard és a minardis Christijan Albers is, utóbbi 13. lett, sokakat megelőzve. Így többek között a kanadai Jacques Villeneuve-öt is, aki körül Hockenheimben folyamatosan forrt a levegő.
Alonso hatodszor - online tudósítás
"Mondják meg őszintén: azért vagyok itt, hogy második legyek, vagy azért, hogy futamokat nyerjek? Ha első is lehetek, miért érjem be kevesebbel?" - vezette fel Juan Pablo Montoya a Német Nagydíjat. A kolumbiai a héten kijelentette, amíg van matematikai esélye a vb-címre, nem fogja segíteni Kimi Räikkönent, ehhez tartotta magát szombaton is. Megpróbálta megszerezni a pole-t, ami nem jött össze: az utolsó kanyarban kicsúszott, amiért a McLarentől alaposan megkapta a magáét.
Hockenheimben az ég felhős, zápor is lehet a futamon. A hőmérséklet 24 fok. Az esőgumik a boxokban előkészítve, a csapatok felkészültek.
Elindult a felvezető kör.
A rajt után volt egy kis kavarodás, Button beragadt, Alonso elhúzott mellette, s az ötödik helyről nagyon nekilendült M. Schumacher is. A német az első kanyarban - többekhez hasonlóan - kicsit kiszélesítette a pályát, de így is meg tudta előzni Buttont. Szato elhagyta az első vezetőszárnyát (Fisichellába ment bele), ő is lement a pályáról, gyorsan kiment cserélni. Az első kör után Räikkönen, Alonso, M. Schumacher, Button, Heidfeld, Coulthard, Massa, Fisichella volt a sorrend. Montoya az utolsóról a 11. helyre küzdötte előre magát.
Webber és Trulli sem úszta meg probléma nélkül a startot, nekik is ki kellett állniuk a boxba. A williamses sokáig vesztegelt, miközben Räikkönen gyorsan két másodperces előnyre tett szert Alonsóval szemben.
Montoya három kör után már kilencedik volt, s lelkesen nyomult Fisichellára, hátrébb Villeneuve hátulról elkaszálta az élete első F1-es versenyén részt vevő Doornbost. A kanadai kiállt szervizre a boxba, autója megsérülhetett az ütközésnél.
Webber autója elkészülőben, talán visszaáll tesztelni.
Räikkönen csak futotta, futotta a leggyorsabb köröket, hét kör után már négy másodperccel vezetett. Schumacher ugyanennyivel követte Alonsót, beállt az élmezőny.
Eseménytelenül csordogált a verseny, Räikkönen növelgette előnyét Alonsóval, aki ugyanezt tette Schumacherrel szemben. Klien utolérte Montoyát, aki nem tudott dűlőre jutni Fisichellával.
Webber tíz kör hátránnyal visszaállt a versenybe. Az élmezőnyből Heidfeld tankolt elsőként a 15. körben, a német a hatodik helyről állt ki.
Doornbos ügyében vizsgálódik a versenybíróság, lehet, megbüntetik a hollandot. Räikkönen 18 kör után nyolc másodperccel vezetett Alonso előtt.
Button, Massa és Klien tankoltak a 19. körben, Coulthard fellépett a negyedik helyre. Egészen addig, amíg egy körrel később ki nem állt ő is.
Doornbos tíz másodperces büntetést kapott, mert egyszerre tankolt és cserélt kereket. Alonso és Schumacher egyszerre tankoltak a 22. körben, a német öccse, Ralf mögé érkezett vissza.
Klien elvétette az egyik kanyart, de vissza tudott menni a pályára. Räikkönen a 24.-ben is leggyorsabb kört futott, eggyel később kiállt tankolni. Simán visszafoglalta az első helyet.
R. Schumacher a boxban sokat javított, Fisichella elé ért vissza, de a lehetőségtől úgy megijedt, hogy gyorsan elfékezte magát. Ez olyannyira megviselte, hogy Coulthard is elment mellette. A 26. körben Barrichello és Montoya volt kint, a kolumbiai az ötödik helyre érkezett vissza.
Villeneuve megint karambolozott, Monteirót próbálta megelőzni, aki talán nem vette észre, hogy jön mögötte valaki. Bevágott a sauberes elé, aki kiszélesítette a pályát, a füvön viszont megcsúszott, s nekivágódott a Jordannek. Mindketten mentek gyorsszervizre.
Egy kiállás után Räikkönen tíz másodperccel vezetett Alonso, harminccal Schumacher előtt. A további sorrend Button, Montoya, Fisichella, Coulthard, R. Schumacher, Heidfeld, Massa, Barrichello volt. Villeneuve letört első vezetőszárnya sokáig éktelenkedett az egyik rázókövön, mire valaki végre eltakarította.
A verseny felénél Button egy másodpercre közelítette meg Schumachert. Montoya is megkezdte a felzárkózást az ötödik helyről, ha ügyes, a második kiállás után akár harmadik is lehet.
Eldőlt a világbajnokság? A 35. körben Räikkönen McLarenje lelassult, majd megállt. Ácsorgott egy kicsit a pályán, aztán kivette a kormányt, és elsétált. Alig bírták arrébb tolni autóját, ami valószínűsíti, hogy váltóhiba áldozata lett. Alonso átvette a vezetést, Schumacher, Button és Montoya pedig immár a második helyért harcolt.
A 39. körben Klien simán megelőzte Barrichellót, a versenybírák meg vizsgálni kezdték a Villeneuve-Monteiro esetet. A 40. körben Montoya két másodpercre közelítette meg Buttont, aki fél másodpercre volt Schumachertől. El is kezdett nézelődni, ugyanott, ahol Klien adott egy pofont Barrichellónak.
A 43. körben Montoya kicsit visszavett, s elengedte Buttont. Az angol aztán a 46. körben, a visszafordítónál beszúrta Schumacher mellé autóját, s a kigyorsításnál ott is hagyta, mint a pinty. Button rögtön el is szakadt a világbajnoktól.
Montoya gyorsan reagált, ismét rálépett a gázra, s hipp-hopp, ott termett Schumacher nyakán.
Button az előzés után gyorsan tankolt, egy körrel később érkezett Alonso is. Sima nyolc másodperces ácsorgás után mehetett is vissza az első helyre. Massa, Klien is vételezett üzemanyagot, majd érkezett Coulthard a boxba.
Schumacher a 49. körben állt ki, de Buttont nem verhette meg. Az angol simán a német előtt maradt, aki ezen úgy felhúzta magát, hogy egy füstölgős fékezést követően leesett az ideális ívről. Barrichello tankolása jól sikerült, s visszaelőzte Klient.
Az osztrák nem sokáig hagyta, hogy a brazil előtte legyen, a visszafordítónál ismét elment mellette. A kigyorsításnál Barrichello autója táncolt egy kicsit.
Montoya lekörözte az egymással csatázó Heidfeldet és Trullit, a német parádésan engedte el a kolumbiait. Trulli megpróbált menni Montoyával, Heidfeld azonban szépen becsukta a kaput ellenfele előtt - még éppen idejében.
Na nem mintha ez számított volna, másodpercekkel később ugyanis Trullit megbüntették kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt (Montoyát tarthatta fel). A toyotásnak át kellett kocognia a boxutcán.
Schumacher teljesen leszakadt Buttontól, Fisichella viszont két másodpercre megközelítette. Montoya az 56. körben tankolt, s Button elé, a második helyre érkezett vissza. A huszadik helyről indult.
Karthikeyan megcsinálta azt a bravúrt, hogy három kör alatt kétszer dobta el ugyanott az autót, a nagy bukótér mindkétszer megmentette. Gumijai viszont tönkrementek, s kiállt cserélni.
Az 58. körben Fisichella teljesen utolérte Schumachert, mögötte R. Schumacher is másodpercen belül nyomult.
Öt körrel a leintés előtt Fisichella támadást indított Schumacher ellen, a német azonban kiválóan védekezett. A renault-s ahol tudott, próbálkozott, ám a hazai pályán szereplő világbajnok nem engedett.
Schumacher egészen az utolsó előtti körig hősiesen harcolt, akkor azonban a visszafordítónál Fisichella elment mellette. (Előtte a rádión éppen azt panaszolta a csapatnak, hogy a Bridgestone abroncsok nem tapadnak megfelelően.) A német nem is akadékoskodott nagyon, nem volt esélye tovább tartani az olaszt. Nyert Fernando Alonso, második Juan Pablo Montoya, harmadik Jenson Button lett. A negyedik hely Giancarlo Fisichellának, az ötödik Michael Schumachernek, a hatodik Ralf Schumachernek, a hetedik David Coulthardnak, míg a nyolcadik Felipe Massának jutott.
Nyilatkozatok
Fernando Alonso: "Fantasztikus és tökéletes napon vagyok túl, csodás versenyt futottam. Az autó egyensúlya hibátlan volt, ennek dacára az első harminc körben nem tudtam tartani Kimit. A magam részéről meg is elégedtem volna a második hellyel, ám féltávnál hirtelen az első helyen találtam magam. Innentől kicsit unalmas volt számomra a verseny, hiszen senkivel sem kellett küzdenem, egyedül egy-két lekörözéssel gyűlt meg a bajom. Meglepő volt a McLaren gyorsasága, de ez a verseny 67 körös volt, nem pedig 35."
Juan Pablo Montoya: "Kicsit bosszantó a második hely, hiszen kifejezetten gyors voltam, megnyerhettem volna ezt a versenyt. Ám tegnap hibáztam, amiért szeretnék még egyszer elnézést kérni, bár gyorsan megjegyezném, hogy csak a nagy igyekezetben csúszott be a baki. Szerettem volna elcsípni a pole-t Kimi elől, nem jött össze. Az autóra egy szavam sem lehet, összességében meglehetősen jó napot zártam."
Jenson Button: "Nagyon élveztem a Michael elleni csatát. A rajtnál megelőzött, aztán az első tankolásom után beragadtam mögé, ha ez nincs, talán még többet is elérhettem volna. Persze ez is kiváló eredmény számunkra, ráadásul javíthatunk még, hiszen van még hátra néhány futam."
Kimi Räikkönen: "Mit is mondhatnék? Mindig borzasztó a kiesés, most ráadásul vezettem is, elég jelentős előnnyel. Ennél rosszabb nem is történhetett volna velem, hiszen úgy tűnt, már zsebben van a győzelem. De ilyen az autóverseny, újra utolért a balszerencsém, idén már nem először. Még maradt matematikai esélyem a világbajnoki cím megszerzésére, de pokolian nehéz dolgom lesz."
Megvennék a Forma-1-et
A hongkongi székhelyű Hutchison Whampoa csoport egymilliárd dolláros vételi ajánlatot készül tenni a Forma-1-re - írta vasárnapi számában a brit Sunday Telegraph. A lap értesülése szerint Bernie Ecclestone, az autós gyorsasági világbajnokság első számú vezetője már tárgyalt a Hutchison médiavállalkozásának, a Tom Groupnak az embereivel, akik nagy lehetőséget látnak a Forma-1 számára Ázsiában.
A Sunday Telegraph úgy értesült, hogy a Forma-1 három legnagyobb tulajdonosa - a Bayern LB, a JP Morgan és a Lehman Brothers bank - boldogan eladná részesedését. A tőzsdén jegyzett Hutchison Whampoa - amelynek neve a harmadik generációs mobiltelefon-hálózatok kiépítésében való részvételével vált ismertté Európában - a távközlés mellett az ingatlanpiacon, a szállodaiparban, kikötők üzemeltetésében, a hajózásban, a kiskereskedelemben és az energetikában is érdekelt. Világszerte 160 ezer embert foglalkoztat.
A Hutchison fő részvényese 60 százalékos tulajdonrésszel Li Ka-Shing hongkongi üzletember, aki feltehetően Ázsia leggazdagabb embere.
A Német Nagydíj végeredménye
1. Alonso (spanyol, Renault) 1:26:28.699 (átlag: 212,629 km/ó)
2. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) 22.569 mp hátrány
3. Button (angol, BAR-Honda) 24.422 mp h.
4. Fisichella (olasz, Renault) 50.587 mp h.
5. M.Schumacher (német, Ferrari) 51.690 mp h.
6. R.Schumacher (német, Toyota) 52.242 mp h.
7. Coulthard (angol, Red Bull-Cosworth) 52.700 mp h.
8. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 56.570 mp h.
9. Klien (osztrák, Red Bull-Cosworth) 1:09.818 p h.
10. Barrichello (brazil, Ferrari) 1 kör h.
11. Heidfeld (német, Williams-BMW) 1 kör h.
12. Szato (japán, BAR-Honda) 1 kör h.
13. Albers (holland, Minardi-Cosworth) 2 kör h.
14. Trulli (olasz, Toyota) 3 kör h.
15. Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) 3 kör h.
16. Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) 3 kör h.
17. Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) 3 kör h.
18. Doornbos (holland, Minardi-Cosworth) 4 kör h.
Kiesett:
Webber (ausztrál, Williams-BMW)
Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
Leggyorsabb kör: Räikkönen 1:14.893 (24. kör)
Következik a világbajnokság tizenharmadik futama: július 31., Magyar Nagydíj (Hungaroring)
origo
2005.07.24. 23:10