Az FIA a Forma-1 teljes átalakítására készül
Jól megmondhatnám a frankót arról, ami Indianapolisban történt, de nem lenne értelme. Valami olyasmi történt vasárnap az óceán túlpartján, aminek bekövetkeztében senki sem hitt, és amit úgyis ezerféleképpen fognak értékelni.
Néhány dolog biztos.
Egy: Ralf Schumacher pénteken súlyos balesetet szenvedett, defektjére a Michelin szakemberei nem tudtak magyarázattal szolgálni.
Kettő: a francia gumigyár kérvényezte az FIA-től, hogy a biztonsági kockázatra való tekintettel engedélyezze új gumik használatát.
Három: az FIA illetékesei elővették a szabálykönyvet, s mivel abban az volt, hogy a versenyen csakis az időmérőn használt gumival lehet indulni, elutasították a Michelin kérését.
Négy: a Michelin nem tehetett mást, azt javasolta csapatinak, hogy ne induljanak a futamon. Alternatív lehetőségként felvetette, hogy építsenek lassító sikánt a 13-as, azaz az oválkanyar elé, merthogy az ily módon radikálisan lecsökkentett sebesség miatt nem történhet baj a kritikus szakaszon.
Öt: kilenc istálló beleegyezett, hogy megépüljön a sikán, a Ferrari nem volt hajlandó beadni a derekát. Az FIA sem lelkesedett az ötletért, így hét együttes a felvezető kör után a boxba hajtott és feladta a versenyt.
Hogy ki a hibás? Szerintem mindenki. A Michelin azért, mert nem készült fel megfelelően a nagydíjra (ebből később még nagy bajai lehetnek), az FIA azért, mert üresfejű hivatalnokai betűről betűre ragaszkodnak az ostoba szabálykönyvhöz, a Ferrari pedig azért, mert kompromisszumképtelensége 120 ezer ember szórakozását tette tönkre. Lehet, hogy az FIA akkor sem bólint rá a sikánra, ha a maranellóaik belemennek a Michelin javaslatába, de mindenképpen nehezebben védhette volna az elutasító határozatot. A Ferrarival a háta mögött minden egyszerűbb.
Ugyanakkor mégsem okolhatjuk a Ferrarit, hiszen a maguk részéről a lehető legjobban felkészültek az Amerikai Nagydíjra, az utolsó pillanatban pedig nem szokás pályaíveken változtatni. Azt tették, ami az érdekük, versenyeztek, s csökkentették hátrányukat a világbajnoki pontversenyben. Sőt, mit csökkentették, nyílttá tették az egész pontvadászatot. És ez végül is jó, hiszen mostantól lehet izgulni, de mindenkinek jobb lett volna, ha máshogy alakulnak az események.
A cirkusz következményei egyébként beláthatatlanok. A szurkolók magatartása miatt erősen kétséges, hogy Indianapolisba ellátogathat-e újra a száguldó cirkusz mezőnye (néhányan kicsit zokon vették, hogy Ferrari-Jordan-Minardi "versenyt" kell nézniük, s sörösdobozokat hajigáltak az aszfaltra), bizonytalan, hogy a negatív reklám hatására a szponzorok ugyanúgy öntik majd a pénzt, mint eddig, de ami a legfontosabb, hogy valószínűleg megrendült a szurkolók bizalma a sportágban. Néző nélkül egyetlen "produkció" sem életképes, márpedig korántsem biztos, hogy ezek után a következő Francia Nagydíjat is ugyanolyan lelkesen várják majd a fanatikusok, mint eddig.
A Michelin bojkottjában senki, még maga Bernie Ecclestone sem hitt. A franciák azonban végigcsinálták, amit elterveztek, persze nyilván ők tudják a legjobban, hogy termékük biztonságos vagy nem.
Különben nyert pályafutása során 84. alkalommal Michael Schumacher Rubens Barrichello előtt, Tiago Monteiro meg felállhatott a dobogó harmadik fokára. A jordanes Portugália eddigi legjobb F1-es eredményét szállította, ezt már nem veheti el tőle senki. Gratulálunk neki!
A következő oldalakon elolvashatja az előzményeket, a nyilatkozatokkal teli online tudósítást no meg olvasóink véleményét is, akik szép számban mondták el - helyettem - a tutit.
Előzmények
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elutasította a Michelin kérését, így a vasárnap esti futamon csak a szombati időmérő edzésen használt abroncsokkal indulhat a francia gyár által támogatott hét csapat. Ha a verseny előtt gumit cserél bármelyik istálló, akkor súlyos büntetés vár rá.
Az FIA ugyanakkor azt is közölte, hogy nem zárja ki a vétkeseket. A szövetség úgy tudja, hogy a Michelin bal hátsó abroncsai csak tíz kört bírnak ki teljes terhelés mellett Indianapolisban. "A Michelin azt a fajta gumit szeretné elhozni, amelyet Barcelonában használtunk a Spanyol Nagydíjon. Egyelőre azonban még nem engedélyezte neki a nemzetközi szövetség, s ha ez így marad, visszalépünk a futamtól" - mondta szombaton Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke.
Az ügy hátterében Ralf Schumacher (Toyota) pénteki súlyos balesete áll, ugyanis a francia gumigyár egyelőre nem tudja, mi okozta a bajt. Emiatt a Michelin arra kérte az FIA-t, hogy engedélyezze az új abroncsok Indianapolisba szállítását, mivel balesetveszélyesek az erre a hétvégére eredetileg kijelölt gumik. Arra az esetre, ha a csere nem valósulhatna meg, a francia cég a visszalépést ajánlja az érintett csapatoknak.
A francia gumigyártó vasárnap délutáni közleményében arra kérte az FIA-t, hogy helyezzenek el egy biztonsági sikánt az oválkanyar elé: "Nem tudunk teljes biztonságot garantálni a csapataink számára. Úgy döntöttünk, hogy a jelenlegi gumijainkkal csak akkor versenyzünk ezen a pályán, ha lényegesen lecsökkentik a sebességet a 12. és 13. kanyar között" - áll a beadványban.
Kilenc istálló beleegyezett, hogy rohammunkával épüljön egy sikán, az újabban mindig renitenskedő Ferrari viszont nem engedett. A kilencek viszont csak akkor lettek volna hajlandóak indulni, ha megépül a lassító. "Már csak ez a lehetőség maradt. Ha lesz sikán, akkor a Michelin engedélyezi hét partnercsapatának az indulást" - mondta Sam Michael, a Williams-BMW technikai igazgatója.
A szakember hozzátette: felvetődött, hogy a végeredmény ne számítson a világbajnoki értékelésbe, azaz az idei Amerikai Nagydíj nem hivatalosként kerülne be az évkönyvekbe. "Készen állunk a versenyre, de csak akkor, ha engedélyezik a sikánt. Különben nem megyünk a rajtrácsra. Most már minden a Ferraritól függ" - szögezte le Michael.
A gumicserére és a sikán kialakítására vonatkozó javaslatainak elutasítása után két órával a tervezett rajt előtt a Michelin azt kérte hét partnercsapatától, hogy biztonsági okok miatt ne vegyen részt a futamon.
Niki Lauda, a német RTL televíziós társaság szakkomentátora óriási viccnek nevezte, ami Indianapolisban történt, de nevetni persze ő sem tudott rajta. A háromszoros világbajnok szerint az lett volna a legegyszerűbb, ha a rajt a szokásos módon lemegy, a csapatok meg kihívják pilótáikat, amennyiben adataik szerint túl veszélyes lett volna a további körözés.
Harcoltak a Ferrarik - online tudósítás
19.40: Flavio Briatore szombaton azt ígérte, amennyiben a Michelin nem hozhat új gumikat, Fisichellát és Alonsót sem engedi elindulni. Ennek dacára mindketten odaááltak a rajtrácsra. A Williams, a Toyota és a McLaren is kint van.
19.43: Schumacher kijelentette, sikán nem fog épülni. A hétszeres világbajnok még nem tudja, mi lesz.
19.47: Mindenki a rajtrácson, Ecclestone szerint természetesen megtartják a futamot. Egy gyerekkórus az amerikai himnuszt énekli.
19.48: Briatore: "A felvezető kör után egyenesen visszamegyünk a boxba." Heidfeld: "Nem tudom, mi lesz. Egyáltalán nem akartunk kijönni, pedig szívesen versenyeznék."
19.50: Norbert Haug: "Vissza fogunk hajtani a boxba." Az RTL riporterének kérdésére, miszerint mennyi idő után, Haug tömören válaszolt. "Hamar. Sajnálom a nézőket, de nem sikerült ésszerű kompromisszumot találni."
19.51: A hírek szerint a Michelin minden csapatát arra kérte, a felvezető kör után hajtson vissza a boxba. Hogy ki tartja be a megállapodást, egyelőre nem tudni. "Ez rajtuk áll" - mondta a Michelin egyik technikusa.
19.55: Peter Sauber: "Ez katasztrófa a sportág számára. Könnyen elkerülhettük volna, csupán egy sikánra lett volna szükség a 13-as kanyar előtt. Az biztos: mi itt nem versenyezhetünk, hiszen a gumik nem biztonságosak."
20.00: Elindult a felvezető kör. Egyelőre minden normális.
20.02: A michelinesek kiálltak a boxba, a Ferrari, Jordan és Minardi pedig felállt a rajtrácsra. Hat autó alkotja a mezőnyt, nevetséges.
Schumacher elbánt Barrichellóval, Monteiro pedig maga mögött tartotta a többieket. A michelineseket betolták a boxba. Amennyiben a Ferrari kettős győzelmet arat, számít majd 18 pontja, hiszen a szabályok szerint minimum 12 autónak kell indulnia egy nagydíjon. A számolás a pénteki nappal kezdődik, akkor mindenki ott volt a mezőnyben, innentől fogva nincs vita. (Ráadásul azzal, hogy a michelinesek teljesítették a felvezető kört, hivatalosan a futamon is elindultak.) A nézőtéren füttykoncert és egyezményes jelek mutogatása.
A Michelin-pilóták többsége nem szállt ki autójából, tévén nézi a futamot. Elképesztő. Hét kör után Schumacher egy másodperccel vezet Barrichello előtt, aki mögött Monteiro kilenc másodperccel érkezett. Egy minardis vagy jordanes dobogóra állhat ma, Baumgartner Zsolt most sajnálhatja, hogy nem látott fantáziát Paul Stoddart csapatában.
A nézők nagyon morcosak, egy vizespalack is a pályára repült, amit Schumacher még ki tudott kerülni, Barrichello viszont átrongyolt rajta.
David Coulthard: "Sohasem tapasztaltam még ilyet, hihetetlen, hogy nem sikerült megoldást találnunk erre a problémára a sportág érdekében. Sajnálom a nézőket, akik nem láthatnak versenyt a pénzükért, és rossz érzés marad bennük."
A nézők elindultak haza, egyikük már fémdobozt hajított a pályára. Feltűnt egy "fekete zászlót ennek!" felirat is. Schumacher közben vezet, Monteiro őrzi a harmadik helyet. Negyedik Karthikeyan, ötödik Albers, hatodik Friesacher.
Albers tankolt, valószínűleg három kiállásos taktikán van.
Jarno Trulli: "Nagyon frusztráló ez az egész a csapat számára. A sportág is elásta magát Amerikában, pedig tehettünk volna valamit. Az világos, hogy ezekkel a gumikkal nem kockáztathattuk meg az indulást, a Michelin mindent jól csinált, mégsem versenyezhetünk."
Flavio Briatore: "Bocsánat a nézőktől, bocsánat mindenkitől. Nem volt kérdés, hogy nem indulunk ma. Bármi eltörhet az autón, felfüggesztés, vagy akármi, ezeket az alkatrészeket aztán kicserélhetjük. Miért nem tehettük ugyanezt a gumikkal?"
18 kör után Schumacher ugyanannyival vezet Barrichello előtt, mint eddig, az egésznek értelme nulla. A célegyenes végén berepült egy újabb üditősdoboz, egy pályabíró beszaladt és eltakarította. Életveszélyes, amit a nézők csinálnak, az lenne még a vicces, ha beküldenék a safety cart.
Friesacher és Karthikeyan tankolt.
Paul Stoddart: "Ez kényszer. Azért versenyzünk, mert ez a néhány pont anyagilag jól jön majd az év végi elszámolásnál."
A 25. körben Barrichello tankolt.
Néhány körrel később Schumacher is, a német bal hátsó kerekét sokáig vizsgálgatták a mérnökök. Volt kéznél tartalék is, de csere nem történt. A hétszeres világbajnok 16 másodpercnyi tankolás után (amíg nem derült ki, cserélnek-e, nem tették rá a töltőcsövet, a kettő együtt ugyanis tilos) folytatta a versenyt, Barrichello került az élre.
Schumacherrel közölték, húzzon bele, mert csak két körrel több benzinje van, mint Barrichellónak.
A 32. körben Albers másodszor is tankolt, lefulladt, de újraindították. Barrichello két másodperccel vezet, Schumacher mögött Monteiro 27 másodperccel érkezik. A portugál 19 másodperccel előzi meg csapattársát.
Szórványosan még mindig repülnek dobozok.
Jenson Button: "Ez tragikus, de elsősorban saját biztonságunkra kell gondolnunk. Sok volt ma a tárgyalás, de nem született megoldás."
A csapatok csomagolnak, hazafelé a pálya környékén már dugó van. "FIA, megölted a Forma-1-et ebben az országban" - olvasható egy plakáton.
Barrichello három másodpercre növelte előnyét, folyamatosan szállítja a leggyorsabb köröket.
Flavio Briatore: "Nem zavar bennünket, hogy a Ferrari most pontokat gyűjt. Versenyezni akartunk, ki szerettük volna szolgálni a szurkolókat és a nézőket. Sajnálom a drukkereket és a tévé előtt ülő rajongókat, de nagyon komoly ok miatt kellett visszalépnünk."
Paul Stoddart: "Mi sem akartunk részt venni a versenyen, de a Jordan lépése miatt végül nem állhattunk ki. Ez nem verseny, hanem bohózat!"
Luca Colajanni, a Ferrari sajtófőnöke: "Fel sem merült, hogy visszalépjünk. Az egész hétvégén készültünk a versenyre, nem tehettük meg, hogy ne induljunk. Sajnáljuk a szurkolók ezreit, de egyértelmű, hogy ez a Michelin hibája miatt történt."
Barrichello az 50. körben letudta második tankolását. Nézegették az ő bal hátsó gumiját is.
Egy körrel később tankolt Schumacher is (bal hátsója nagyon elhasználódottnak tűnt), a boxból kifelé jövet majdnem összeütközött Barrichellóval. A brazil nagyon szeretett volna a német előtt befordulni az első kanyarba, a világbajnok még engedte is volna, hatalmasat fékezett, Barrichello viszont lecsúszott az ívről és a fűre kormányozta a Ferrarit. Schumacher átvette az első helyet.
Barrichello két kör alatt hét tizedre közelítette meg az éllovast.
Mark Webber: "Egyértelmű, akármilyen hosszan is beszélünk erről: biztonsági szempontból nem készültünk fel a versenyre. Pedig a versenyzők menni akartak."
Christian Klien: "Dühítő az eset. A szurkolók versenyt akartak látni, ezért jöttek ki a pályára. Eleget is tehettünk volna a feladatunknak, ha megépítik a biztonsági sikánt. De ez nem történt meg, így nem versenyezhettünk, hiszen a gumik nem biztosították volna a megfelelő tapadást."
A 60. kör elején Barrichello fél másodpercre közelítette meg Schumachert. Egy körrel később a brazil már nézelődött is. Hátul továbbra is Monteiro, Karthikeyan, Albers, Friesacher a sorrend.
Barrichello lelassult, hirtelen három másodpercre nőtt hátránya.
Hat kör a leintésig.
Schumacher lekörözte a harmadik Monteirót.
Schumacher megnyerte a hat szereplős Amerikai Nagydíjat, második Rubens Barrichello, harmadik Tiago Monteiro lett. Szerepelt, de dobogóra nem állhatott Narain Karthikeyan, Cristijan Albers és Patrick Friesacher. A dobogó felé menet Barrichello nem nagyon akart szóba állni Schumacherrel (és fordítva), Monteiróval viszont madarat lehetett volna fogatni örömében. A portugálok most mondhatják: vannak még csodák, más kérdés, hogy a ferrarisok a himnuszok után gyorsan elhúztak, s Monteiro egyedül maradt örömével.
A közönség döntő többsége hatalmas csalódottsággal reagált az indianapolisi "futam" eseményeire, a hét Michelin-csapat egységes visszalépésére. "Átutaztam egész Dél-Amerikát, Bolíviából jöttem a futamra. Szurkolni akartam, de erre nem adtak esélyt. Soha többet nem megyek Forma-1-es versenyre" - mondta a magát Gustavoként identifikáló drukker. Hozzátette: sokan nevében szólt.
"A világ összes tájáról jöttek az emberek, s csak hat hülyét láthattak körözni. Visszaköveteljük a pénzünket, hiszen elvették a szórakozásunkat". Egy helyi néző szintén dühösen beszélt érzéseiről: "Eddig minden évben itt voltam, láttam az összes Forma-1-es versenyt. Ez botrányos nap volt. Testvéreimmel együtt a 70-es évektől követjük figyelemmel a Forma-1-et, ilyen botrányt egyszer sem láthattunk. Szerintem erősen kérdéses a verseny indianapolisi jövője" - jegyezte meg Joe Huling.
Még a Ferrari szurkolói sem voltak boldogok, pedig kétség sem férhetett a kettős "sikerhez". "Azt akartam, hogy a Ferrari nyerjen. De ne így, ilyen körülmények között. Ez a verseny nem tett jót a Forma-1 amerikai hírnevének" - mondta James McAden.
A dobogósok nyilatkozatai
Michael Schumacher: "Kemény versenyt produkáltunk. Kivételes nagydíj volt ez a mai, hogy őszinte legyek, ünnepelhettem volna szebben is idei első győzelmemet. Néha ugyan palackok repültek a pályára, de ettől eltekintve az aszfalt tökéletes volt. Nem tudtuk, hogy a michelinesek mit akarnak, csak és kizárólag magunkra koncentráltunk. Legalább vívtam egy jót Rubensszel."
Rubens Barrichello: "Majdnem összeütköztünk Michaellel második kiállása után. Korábban három másodpercre növeltem előnyömet, gondoltam, ha tövig nyomom a gázt, előtte maradhatok. A kanyart nem vettem jól, a fűre kormányoztam az autót, innentől nem támadtam Michaelt. Nagyon szomorú verseny volt, legszívesebben mi is a boxutcába hajtottunk volna, normális körülmények között, a többiekkel harcolva azonban még többre lettünk volna képesek."
Tiago Monteiro: "Természetesen vegyesek az érzelmeim. Nem vagyok olyan szomorú, mint a ferrarisok, mert ez számomra egyszeri és megismételhetetlen lehetőség volt. Mindannyian örülünk ennek a harmadik helynek, a magam részéről pedig annak különösen, hogy zsinórban kilencedszer értem célba. Komikus volt az egész, de ezt az eredményt így sem veheti el tőlem senki."
Olvasóink írták I.
(A véleményeket név nélkül közöljük.)
"Nevetséges ami itt folyik, le kellene fújni a versenyt."
"Ennek így sok értelme nincs..... Na jó, VAN BENNE ELŐZÉS :) Hihetetlen, hogy még a nézők.... Áhh, megértem őket, de nem így kéne dühüket kiadni."
"Ez totális leégés a Michelin mérnökeinek! Nem hiszem el, hogy csak a
japán mérnökök tudnak megadott időre megfelelő abroncsot gyártatni. Én
is mérnök vagyok, ezért tudom, hogy mekkora égés ez! Soha nem veszek
francia abroncsot. Más oldalról teljesen megértem a Ferrarit, hogy a szabályok
pontról-pontra történő betartásra törekedtek a többi csapattal szemben. Igazuk van, hogy végigmennek a versenyen. A gumik miatt ez idáig ők voltak hátrányban, most meg nekik áll a zászló. Legalább szorosabb lesz a világbajnokság."
"Hááát, én szeretem a Forma-1-et, de teljesen mindegy, hogy kinek vagy minek a hibájából történt mindez, ezt lehetett előre látni, jó előre, mindenki tisztában volt a pálya és a gumik adottságaival. Többet nem tudok mondani, ez szörnyű, az amerikaiak eddig sem voltak oda nagyon a Forma-1-ért, na hát ezután sem lesznek. Ez nagyon sajnálatos, szerintem vissza kellene fizetni az amcsiknak a jegyárat."
"Az lett volna a sportszerű, ha a maradék 6 autó is bement volna a boxba!!!"
"Nagyon régóta nézem már az F1-et,de ez az eddigi legnevetségesebb futam.Viccet csináltak egy izgalmasnak ígérkező csatából. Tisztán látszik, hogy ez a Ferrarinak kedvez. Nem volt elég több hét, hogy megvitassák a gumik
állapotát és egy normális döntést hozzanak, ami mindegyik félnek előnyös. Talán ezen a futamon múlik Alonso világbajnoki címe. Ezen elgondolkozott valaki? Trulli is hiába volt a leggyorsabb, a semmiért vívott csatát. Nem csak a csapatoknak kellemetlen ez, de a nézőknek is. Sokan társaságban nézik (néznék) a futamot, de így semmi értelme. Kíváncsi lennék a nézettségi szintre."
"Én élvezem a Forma-1-et. Itthon családilag megbeszéljük, néha összeveszünk, de jót röhögünk a Michelinen. Ők akarták megszívatni Schumiékat, de hogy egyszer nekik jött ki rosszul a lépés, rögtön visszakozni akartak az új szabályoktól. Részemről ez elégtétel Schumi régebbi dupla defektjéért, amit mellesleg ők szó nélkül tűrtek. Nem értem, miért őket piszkálják, örüljenek, hogy elindultak, mert különben még ennyit sem láthatnának. És arról, hogy a többiek nem indultak, nem
a pályán lévők tehetnek. Pl. ha Alonso elindul, a Jordant, meg a Minardit biztos megelőzte volna, a többiekkel harcolhattak volna, és lehet hogy még a Ferrarit is megfogják. Féltek megpróbálni. Csak lassabban kellett volna menniük. Én indultam volna a helyükben. Hajrá Ferrari! Majd legközelebb nem hoznak ilyen szabályokat! :-)"
"Ez egyértelműen a pálytulajdonosok, és helyi szervezők hibája, nem a Ferrarié, akik az egész szezonban küszködtek a gumikkal, mire behozták a Renault-kat! Most Ők a gyorsabbak, ez van! A Michelin el volt bizakodva, így itták meg a levét! A csapatokat és a F1 rendezőit nem terhelheti felelősség."
"Miért nem csinál gumit a Michelin? Eddig is tudták, hogy eszi a pálya a bal hátsót, mire számítottak, csodára vártak, nevetségesek! Azokat sajnálom akik szívvel lélekkel készültek, és most a boxból nézték végig ezt a "versenyt". Hova süllyesztik még ezt az F1-et?"
"Szerintem a Michelin a felelős. Gondolom ugyanúgy, mint a Bridgestone mérnökei, ott voltak, felmérték a körülményeket, döntöttek a gumiról. Felelőtlen és gyermeteg szituációt okoztak. Ha a Bridgestone csinálta volna ugyanezt, akkor most 14 autó ér célba."
"Jelenleg itt tartózkodom az USA-ban, a Speed TV-n követtem az eseményeket végig, ahol az itteni mércével mérve érthetetlen volt a kialakult szituáció! 20 éve követem a Formula One-t és az utóbbi 10 évben minden futamot láttam, a Magyar Nagydíjon 4 alkalommal voltam kint (Super Gold), voltam a boxutcában is. Úgy érzem, hogy a vélemenyem, mint szurkoló autentikus. Nagyon bízom benne, hogy az FIA Commission és a race director ezek után távozik, mert megbuktak a kompromisszum képtelenségük miatt és a mai naptól kezdeve nem mondhatják ki azt, hogy a szabályok a verseny es a versenyzők biztonsága miatt keszültek! Hiteltelen banda, el kell őket mozdítani."
Olvasóink írták II.
"Azt hittem, a Forma-1 alapvetően a nézőkért van... Különben mi értelme van?"
"Egyszerűen nevetséges, amit ma este láttam! Szegény szurkolók! Hatalmas botrány lesz még ebből az ügyből!"
"Dühítő, ami a futamon, illetve már a tárgyalások folyamán történt, hogy nem tudtak dülőre jutni a csapatok, de legjobban a Ferrari undorító viselkedése bosszant, hogy a megoldás megvolt a sikán építésével, de nem egyeztek bele! Eddig is utáltam a Ferrarit, de az utálat csak nőtt."
"ÁÁÁ, ez nagyon kemény! Egy kicsit vicces is, hogy 6-an álltak a rajtrácsra. Eddig végig a Renault-nak állt a világ, most épp itt volt az ideje, hogy másnak legyen szerencséje."
"Teljes mértékben egyet értek a michelines csapatokkal!! Az FIA által hozott gumiszabály úgy baromság, ahogy van! Sajnálom a Ferrarit, de gratulálok nekik!!!"
"Személy szerint az új gumik használatát nem, de a sikán felépítését engedtem volna. Azonban azt a tényt, hogy a Ferrarinak elég sok problémája volt a gumikkal ebben a szezonban, nem szabad elfelejteni. Most nekik már nem volt vele probléma, másoknak igen. Szerintem így volt fair, bár unalmas volt a verseny. Sokáig azért nem néztem az F1-et, mert roppant unalmasnak találtam, azonban az új szabályozassal ez megváltozott. Én is aktív F1-néző lettem újra. Bár ez a mai kísértetiesen hasonlított a múltbeli unalmas futamokra, mégis valahol elviselhető volt."
"Szerintem megoldás lehetett volna, ha kivételesen MINDEN csapat azt csinál a gumival, amit akar, vagyis ha akar akkor cserél, ha úgy gondolja, hogy ez a megfelelő gumi akkor nem cserél. Másrészt lehet, hogy összeesküvés-elméletnek hangzik, de a Ferrarinak ez most nagyon jól jött. Miért nem egyezett bele a Ferrari a sikán megépítésébe? Mert így volt rá sansz, hogy a michelinesek nem indulnak, ergó garantált Schumi győzelme. Ha elindulnak, akkor pedig vagy kiesnek, mert a gumi nem bírja, és akkor megint jó esélye van Schuminak, vagy pedig 10 körönként kereket cserélnek, és akkor megint Schumi nyer... És hát lássuk be, a Ferrari keze nagyon messzire elér, vajon miért nem engedte az FIA az életveszélyes gumik cseréjét? Ki volt ez találva, higgyétek el! A nézőket sajnálom nagyon! Én speciel nem tudom, mit csináltam volna a helyükben... Egyébként még annyit, hogy matematikailag ugyan megnőtt Schumi esélye, hogy behozza a lemaradást Räikönennel és Alonsóval szemben, de azért, mert legyőzte a Jordant és a Minardit, még nem lett sem jobb a gumi, sem gyorsabb a kocsi a Mercedeshez vagy a Renault-hoz képest. Csak kevésbé lesz csúnya, ahogy elveszti a világbajnokságot. Már azok szemében, akik nem látták vagy addigra kezdik elfelejteni ezt az amcsi nagydíjat."
"Ezen látszik az amerikaiak erkölcsi-intellektuális színvonala! Palackokat a pályára! Mellesleg tényleg jó, hogy a felelősség legyőzte a pénzmániát (és ezt nem a Ferrari miatt mondom, mert utálom őket). Mindenesetre ez jó tesztlehetőség volt a három csapatnak, és négy elfeledett versenyzőnek legalább boldogságot okoztak..."
Az Amerikai Nagydíj végeredménye
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:29:43.181
2. Barrichello (brazil, Ferrari) 1.522 mp h.
3. Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) 1 kör hátrány
4. Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota) 1 kör h.
5. Albers (holland, Minardi-Cosworth) 2 kör h.
6. Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth) 2 kör h.
A mezőny többi 14 pilótája a felvezető kör után kiállt a boxba
Leggyorsabb kör: M. Schumacher 1:11.497 (48. kör)
Következik a világbajnokság tizedik futama: július 3., Francia Nagydíj (Magny-Cours)
origo
2005.06.20. 09:39