A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elutasította a Michelin kérését, így a vasárnap esti futamon csak a szombati időmérő edzésen használt abroncsokkal indulhat a francia gyár által támogatott hét csapat. Ha a verseny előtt gumit cserél bármelyik istálló, akkor súlyos büntetés vár rá.
Az FIA ugyanakkor azt is közölte, hogy nem zárja ki a vétkeseket. A szövetség úgy tudja, hogy a Michelin bal hátsó abroncsai csak tíz kört bírnak ki teljes terhelés mellett Indianapolisban. "A Michelin azt a fajta gumit szeretné elhozni, amelyet Barcelonában használtunk a Spanyol Nagydíjon. Egyelőre azonban még nem engedélyezte neki a nemzetközi szövetség, s ha ez így marad, visszalépünk a futamtól" - mondta szombaton Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke.
Hozzátette: a Renault csak akkor indul a vasárnapi indianapolisi Forma-1-es futamon, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség engedélyezi, hogy a Michelin új abroncsokkal lássa el partnereit. A szabályok ugyanis nem engedélyezik a gumicserét az időmérő edzés és a futam között.
Az ügy hátterében Ralf Schumacher (Toyota) pénteki súlyos balesete áll, ugyanis a francia gumigyár egyelőre nem tudja, mi okozta a bajt. Emiatt a Michelin arra kérte az FIA-t, hogy engedélyezze az új abroncsok Indianapolisba szállítását, mivel balesetveszélyesek az erre a hétvégére eredetileg kijelölt gumik. Arra az esetre, ha a csere nem valósulhatna meg, a francia cég a visszalépést ajánlja az érintett csapatoknak.
A francia gumigyártó vasárnap délutáni közleményében arra kérte az FIA-t, hogy helyezzenek el egy biztonsági sikánt az oválkanyar elé: "Nem tudunk teljes biztonságot garantálni a csapataink számára. Úgy döntöttünk, hogy a jelenlegi gumijainkkal csak akkor versenyzünk ezen a pályán, ha lényegesen lecsökkentik a sebességet a 12. és 13. kanyar között" - áll a beadványban.
Kilenc istálló beleegyezett, hogy rohammunkával épüljön egy sikán, az újabban mindig renitenskedő Ferrari viszont nem enged. A kilencek viszont csak akkor indulnak, ha megépül a lassító. "Már csak ez a lehetőség maradt. Ha lesz sikán, akkor a Michelin engedélyezi hét partnercsapatának az indulást" - mondta Sam Michael, a Williams-BMW technikai igazgatója.
A szakember hozzátette: felvetődött, hogy a végeredmény ne számítson a világbajnoki értékelésbe, azaz az idei Amerikai Nagydíj nem hivatalosként kerülne be az évkönyvekbe. "Készen állunk a versenyre, de csak akkor ha engedélyezik a sikánt. Különben nem megyünk a rajtrácsra. Most már minden a Ferraritól függ" - szögezte le Michael.
A gumicserére és a sikán kialakítására vonatkozó javaslatainak elutasítása után két órával a tervezett rajt előtt a Michelin azt kérte hét partnercsapatától, hogy biztonsági okok miatt ne vegyen részt a futamon. A rajtot magyar idő szerint 20 órára írták ki.
Niki Lauda, a német RTL televíziós társaság szakkomentátora óriási viccnek nevezte, ami Indianapolisban történik, de nevetni persze ő sem tud rajta. A háromszoros világbajnok szerint az lenne a legegyszerűbb, ha a rajt a szokásos módon lemenne, a csapatok meg kihívnáki pilótáikat, amennyiben adataik szerint túl veszélyes lenne a további körözés.
19.40: Flavio Briatore szombaton azt ígérte, amennyiben a Michelin nem hozhat új gumikat, Fisichellát és Alonsót sem engedi elindulni. Ennek dacára mindketten odaááltak a rajtrácsra. A Williams, a Toyota és a McLaren is kint van, azaz valószínűleg nem marad el a futam.
19.43: Schumacher kijelentette, sikán nem fog épülni. A hétszeres világbajnok még nem tudja, mi lesz.
19.47: Mindenki a rajtrácson, Ecclestone szerint természetesen megtartják a futamot. Egy gyerekkórus az amerikai himnuszt énekli.
19.48: Briatore: "A felvezető kör után egyenesen visszamegyünk a boxba." Heidfeld: "Nem tudom, mi lesz. Egyáltalán nem akartunk kijönni, pedig szívesen versenyeznék."
19.50: Norbert Haug: "Vissza fogunk hajtani a boxba." Az RTL riporterének kérdésére, miszerint mennyi idő után, Haug tömören válaszolt. "Hamar. Sajnálom a nézőket, de nem sikerült ésszerű kompromisszumot találni."
19.51: A hírek szerint a Michelin minden csapatát arra kérte, a felvezető kör után hajtson vissza a boxba. Hogy ki tartja be a megállapodást, egyelőre nem tudni. "Ez rajtuk áll" - mondta a Michelin egyik technikusa.
19.55: Peter Sauber: "Ez katasztrófa a sportág számára. Könnyen elkerülhettük volna, csupán egy sikánra lett volna szükség a 13-as kanyar előtt. Az biztos: mi itt nem versenyezhetünk, hiszen a gumik nem biztonságosak."
20.00: Elindult a felvezető kör. Egyelőre minden normális.
20.02: A michelinesek kiálltak a boxba, a Ferrari, Jordan és Minardi pedig felállt a rajtrácsra. Hat autó. Nevetséges.
Schumacher elbánt Barrichellóval, Monteiro pedig maga mögött tartotta a többieket. A michelineseket betolták a boxba, az élő közvetítés innentől fogva értelmetlen. Amennyiben a Ferrari kettős győzelmet arat, számít majd 18 pontja, hiszen a szabályok szerint minimum 12 autónak kell indulnia egy nagydíjon. A pénteki napon ez megtörtént, innentől fogva nincs vita. A nézőtéren füttykoncert és egyezményes jelek mutogatása.
A Michelin-pilóták többsége nem szállt ki autójából, tévén nézi a futamot. Elképesztő. Hét kör után Schumacher egy másodperccel vezet Barrichello előtt, aki mögött Monteiro kilenc másodperccel érkezett. Egy minardis vagy jordanes dobogóra állhat ma, Baumgartner Zsolt most sajnálhatja, hogy nem látott fantáziát Paul Stoddart csapatában.
A nézők nagyon morcosak, egy vizespalack is a pályára repült, amit Schumacher még ki tudott kerülni, Barrichello viszont átrongyolt rajta.
David Coulthard: "Sohasem tapasztaltam még ilyet, hihetetlen, hogy nem sikerült megoldást találnunk erre a problémára a sportág érdekében. Sajnálom a nézőket, akik nem láthatnak versenyt a pénzükért, és rossz érzés marad bennük."
A nézők elindultak haza, egyikük már fémdobozt hajított a pályára. Feltűnt egy "fekete zászlót ennek!" felirat is. Schumacher közben vezet, Monteiro őrzi a harmadik helyet. Negyedik Karthikeyan, ötödik Albers, hatodik Friesacher.
origo
2005.06.19. 20:21