HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > SPORT > Räikkönen nyerte a csodás monacói futamot

t: 852

Räikkönen nyerte a csodás monacói futamot

Noha Monte-Carlóban egy-két pontot leszámítva szinte lehetetlen előzni, csupán a pole-ból rajtolók 37 százaléka tudta a végső győzelmet megszerezni. Ez rossz előjelnek bizonyult Kimi Räikkönen, annál jobbnak viszont Fernando Alonso számára, akinek autójában Flavio Briatore Renault-csapatfőnök szerint nagyjából ugyanannyi benzin lötyögött, mint Räikkönen McLarenjében.



A wokingiak délelőtti sajtóközleménye szerint azonban a finn éppen azért veszítette el (majdnem teljesen) közel fél másodperces előnyét a második időmérőn, mert nagyon megtankolták az autót. A futamon aztán kiderült az igazság, az üzemanyagmennyiség valóban hasonló volt, az eltérő taktika azonban a McLaren-sikerét hozta.

Amúgy minden a szerencsén múlt: a 24. körben Cristijan Albers keresztbe állt a pályán - tönkretéve David Coulthard és félig-meddig Michael Schumacher versenyét -, a kialakult forgalmi dugó miatt pályára küldték a safety cart. Míg a biztonsági autó körözött, többen is tankoltak, köztük Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella is. A McLaren Räikkönenre bízta, hogy kiáll-e, a finn azonban ekkor mál túlment a boxutca bejáratán, így lemaradt a töltésről.

Ez kulcsmomentumnak bizonyult, a korai kiállásra szavazó renault-sok számítása ugyanis nem jött be. Sőt, kis híján mindent elveszítettek, a hatalmas súly ugyanis szinte simára koptatta a hátsó gumikat, különösen a balt. Giancarlo Fisichella emiatt a 64. körben négy kanyaron belül öt pozíciót zuhant vissza, végül csak 12. lett, míg a győzelemért harcoló Alonsónak a második helyett a negyedik hellyel kellett beérnie.

Amíg emberileg lehetséges volt, a vb-éllovas tartotta a mögötte loholó Williamseket, ám végül Nick Heidfeldet és Mark Webbert is kénytelen volt maga elé engedni. Mindketten az alagút utáni sikánnál előzték meg a spanyolt, akinek az utolsó körökben még a Juan Pablo Montoya vezette négyesfogat is megérkezett a nyakába.

Alonso kitartott, a negyedik helyet megőrizte, miközben Räikkönen amúgy senkitől sem zavartatva rajt-cél győzelmet aratott. A finn folyamatosan faragja Alonsóval szembeni hátrányát a világbajnoki pontversenyben, óriási harcra van kilátás az idény hátralévő részében.

A Ferrarinak a monacói hétvége sem jött össze igazán, az istállónak be kellett érnie a hetedik, nyolcadik hellyel. Mondjuk, sokáig úgy nézett ki, három pont sem hozható ki a versenyből, hiszen Albers keresztbe fordulásának Schumacher alaposan megitta a levét. Nekikoccant Coulthardnak, ami miatt első vezetőszárnyat kellett cserélni autóján, ezzel borult a gondosan kidolgozott, egy kiállásos taktika.

Minthogy alkatrészt cserélni és tankolni nem lehet egy időben, a világbajnoknak ki kellett mennie a szerelőkhöz még egyszer. Ennek dacára az utolsó körökben megelőzve csapattársát beért hetediknek, amellyel sokra azért nem megy.

Érdekes színfoltot jelentett még a két Sauber párviadala, Jacques Villeneuve optimista manőverének köszönhetően az istálló nem szerzett pontot Monte-Carlóban. Csapattársát, Felipe Massát támadva Villeneuve elszámolta magát, a brazil az ütközést elkerülendő elkormányozta autóját. Peter Saubert a tévések nem mutatták az eset után...

Megint Räikkönen - online tudósítás

A levegő 23, a pálya 43 fokos Monte-Carlóban, a pilóták már beszálltak autóikba. A hírek szerint Räikkönen a lágy, Alonso a kemény Michelinekre szavazott, ez okozhatta a különbséget köztük a második időmérőn.

Elindult a felvezető kör.

Nagyon sima volt a rajt, Räikkönen remekül jött el, s maga mögött tudta tartani Alonsót. A Williamsnek idén többször is gondjai voltak az elindulással, Webber most sem úszta meg visszaesés nélkül: Fisichella és Trulli is bevágott elé. Az első kör után Räikkönen, Alonso, Fisichella, Trulli, Webber, Heidfeld, Coulthard, M. Schumacher volt a sorrend. Montoya a 16.-ról a 12. helyre nyomult fel.

Räikkönen két kör alatt 1,7 másodperces előnyt szerzett Alonsóval szemben, a spanyol egy másodperccel autózott Fisichella előtt.

Räikkönen a második és harmadik fordulóban is az addigi leggyorsabb versenykört futotta, folyamatosan húzott el Alonsótól. Montoya üldözőbe vette Barrichellót, a csata a 11. helyért folyt.

Räikkönen az ötödik körben tovább faragta a legjobb időt, 2,3 másodpercre növelte előnyét. A nyolcadik M. Schumacher 1,2 másodperccel autózott Coulthard mögött, s ugyanennyivel előzte meg Massát.

A hatodik körben Alonso 1:17 alá vitte a legjobb időt, s néhány tizedet faragott lemaradásából. Hátul R. Schumacher megelőzte Alberst, s Friesachert vette üldözőbe.

A nyolcadik, kilencedik körben ismét Räikkönen volt a leggyorsabb, ennek megfelelően ismét két és fél másodperc körülire növelte előnyét. Alonso közben rendkívül agresszíven vezetett, kis híján lekoccolta a palánkot. Az állás kilenc kör után is Räikkönen, Alonso, Fisichella, Trulli, Webber, Heidfeld, Coulthard, M. Schumacher volt a pontszerző helyeken.

A tizedik kör után 3,2 másodpercre nőtt Räikkönen előnye, Alonso egyszerűen nem tudta tartani vele a lépést. Fisichellát sem tudta lerázni, az olasz 1,7 másodperccel loholt mögötte.

Karthikeyan a 11. körben kiállt a boxba, motorcsere ide vagy oda, valami gond lehetett autójával. Rövid ácsorgás után visszament a pályára. Az élen nem változott a helyzet. Egy kör elteltével Karthikeyan visszament a boxba, ezúttal kereket is cseréltek a Jordanen.

A 13. körben Räikkönen már 1:16.495-nél tartott, 3,7 másodpercre húzott el Alonsótól. Montoya hiába próbálkozott Barrichello megelőzésével, nem volt esélye a brazil ellen. A Coulthard, M. Schumacher, Massa vonatnál sem történt semmi, szépen, nyugodtan haladtak egymás mögött.

A 17. körben Karthikeyan megkapta a második körét is Räikkönentől, akinek előnye ekkor 4,5 másodperc volt Alonsóval szemben. Az ötödik Webber fél másodpercre közelítette meg az előtte haladó Trullit, az ausztrál újabb féllel haladt csapattársa, Heidfeld előtt.

A Räikkönen, Alonso, Fisichella hármas kicsit ellépett a mezőnytől, az olasz mögött Trulli 13 másodperccel volt lemaradva. A huszadik körben Karthikeyan harmadszor is kiállt a boxba, Räikkönen előnye hat másodpercre nőtt.

Karthikeyan a 23. körben unta meg az állandó boxlátogatást, negyedszerre már egyenesen a garázsba parkolt.

A 24. körben a Loews-kanyar előtt (Mirabeau) Albers keresztbe fordult a pályán, a mögötte érkező Coulthard, M. Schumacher, Massa vonatot teljesen megakasztva. A hétszeres világbajnok eltalálta a Red Bullt, amelynek következtében eltört az első vezetőszárnya. A dugóba megérkezett Barrichello és Montoya is, az álló forgalom miatt beküldték a safety cart.

M. Schumacher autóján vezetőszárnyat cseréltek, kiállt Coulthard is a boxba. A szerelők tanácskoztak kicsit, aztán jelezték neki, vége. A skót kiesett. Volt kint Alonso, Webber, Heidfeld, Fisichella és Massa is, a két renault-s a nagy kavarodásban egyszerre állt ki.

A safety car a 28. körben távozott, a sorrend Räikkönen, Trulli, Alonso, Webber, Heidfeld, Massa, Villeneuve, Fisichella volt a sorrend az első nyolc helyen. A spanyol jól járt, hiszen a safety car alatt kiment a boxba, hátránya az "újraindítás" után 7,5 másodperc volt a finnel szemben. Schumacher visszaesett a 13. helyre, Albers elintézte neki.

Friesacher a 31. körben, az alagút utáni féktávon megcsúszott (elindult a Minardi hátulja), s a korlátnak vágódott. Szerencsére a picinyke bukótérbe csúszott, így nem kellett újból megszakítani a versenyt.

A 32. kör után Räikkönen már 12 másodperccel előzte meg Trulli, s 14-gyel Alonsót. M. Schumacher nagyjából feladta, több mint ötven másodperccel volt lemaradva 12. öccsétől.

Räikkönen a 34. körben ismét leggyorsabb kört ment, 1:16.222-t autózott. Egy fordulóval később 1:16.046-nál tartott. Alonso lemaradása 25 másodpercre nőtt, miközben nyakában ott lihegett Webber.

Villeneuve a 38. körben kiállt tankolni, a boxban meg Briatore azt nyilatkozta, Räikkönen valószínűleg megnyerte a futamot. Trulli a 39. körben vételezett üzemanyagot, R. Schumacher mögé, a 11. helyre kellett visszasorolnia.

M. Schumacher mégsem adta fel, a 39. körben 1:15.995-tel leggyorsabb kört ment. Webber közben teljesen utolérte Alonsót, akitől Räikkönen 32 másodpercre volt. A finn rövid időre visszavette Schumachertől a leggyorsabb kört, a világbajnok 1:15.861-gyel válaszolt.

Räikkönen a 42. körben állt ki tankolni, s kényelmesen visszaért az első helyre. Előnyéből még maradt is 13 másodperc, többet nem fog kiállni.

Barrichello a 45. körben tankolt, s hogy neki se legyen jó napja, a boxban lefulladt. A Ferrarit újraindították, a brazil vissza tudott menni a pályára. Montoya egy körrel később állt ki, Albers meg bemutatott egy hasonló manővert, mint Friesacher. Ő megúszta törés nélkül.

Egy felirat szerint a versenybírók Barrichello valamilyen szabálytalansága miatt vizsgálódnak. Az ítélet hamar megszületett, boxutcai gyorshajtás miatt büntetésből át kell hajtania rajta.

49 kör után Räikkönen 15 másodperccel vezetett Alonso előtt, aki kicsit mintha feltartotta volna a mögötte haladó Webbert. Az ausztrál támadni nem tudott, de Imola óta mindenki tudja, hogy a vb-éllovast nem könnyű megelőzni.

Massa az 51. körben másodszor is tankolt, visszaesett a hetedik helyre. M. Schumacher utolérte a 10. helyen autózó öccsét, aki Villeneuve-öt üldözte lelkesen.

Az 55. körben Webber már valósággal tolta le a pályáról Alonsót, aki persze nem hagyta magát. Az állás Räikkönen, Alonso, Webber, Heidfeld, Fisichella, Trulli, Massa, Montoya volt. Az alagútból M. Schumacher óriási sebességgel vágódott ki, a lassítónál kis híján beleszállt öccsébe, de a Ferrarit a "bukótérbe" kormányozva elkerülte az ütközést.

Heidfeld az 57. körben kiállt második tankolására, a német visszaért a negyedik helyre Fisichella elé. Egy körrel később kiállt Webber is, s csak Heidfeld mögé tudott visszasorolni. Volt kint M. Schumacher is, akitől talán senki nem várt két kiállást... Csakhogy a szárnycsere megkavarta a terveket.

A hétszeres világbajnok a boxból kihajtva ráment a sárga vonalra, akár meg is büntethetik érte. Liuzzi a 61. körben jobb hátsó defektet kapott, mehetett ki cserélni. A 5-11. helyen közben óriási vonatozás folyt Fisichella, Trulli, Montoya, Massa, Villeneuve, R. Schumacher és Barrichello részvételével, kevesebb, mint három másodperc volt köztük összesen.

A 63. körben Massa és Villeneuve kiszállt a vonatból, a kanadai támadott, de elszámolta magát. Massa, hogy ne legyen ütközés, elkormányozta autóját, Villeneuve így a gumifalba csúszott. Mindketten tovább tudtak menni.

Montoya közben addig "heccelte" az előtte haladó Trullit, amíg az olasz megtámadta Fisichellát. A renault-s a Loews-kanyarban elbambult, Trulli a kerékvetőn átvágva elment mellette. Fisichella annyira szélesre vette a kanyart, hogy mindenki, még az időközben felzárkózó M. Schumacher is elment mellette, nagyon elbénázta.

Trulli nem sokáig örülhetett a manővernek, a kerékvető kicsit leamortizálta autóját, állhatott ki a boxba, de visszaengedték a pályára. Egy közeli képen látszott, hogy Fisichella gumijai nagyon elkoptak, hasonló gondokkal küszködhet Alonso is, akit újra utolért Heidfeld és Webber is.

67 kör után Räikkönen, Alonso, Heidfeld, Webber, Montoya, R. Schumacher, Barrichello, M. Schumacher, Fisichella volt a sorrend, azaz a két Ferrari csak odaért valahogy a pontszerző helyekre.

10 körrel a leintés előtt centik választották el Alonsót, Heidfeldet és Webbert, a spanyol hatalmasat küzdött a tapadását vesztett Renault-val. Alonso bal hátsó gumijáról szinte teljesen eltűntek a barázdák.

Barrichello az alagút után bepróbálkozott R. Schumachernél, nem jött össze neki. Montoya kicsit meglépett az üldözőktől. Nyolc körrel a leintés előtt Heidfeldnek összejött, ami Barrichellónak nem, az alagút után betette Alonso mellé a Williamst, s meg is tudta fogni. A német feljött a második helyre.

A manőver sikere láttán Webber is nagyon fellelkesült, s szinte mindenhol próbálkozott. Hattal a vége előtt az ausztrál is próbálkozott az alagút után, betette az autót, elfordult, a kicsit kiszorított Alonso viszont a lassító átvágásával megőrizte a harmadik helyet.

De csak egy kör erejéig, a következő fordulóban ugyanis ugyanaz ismétlődött, mint korábban, azzal a különbséggel, hogy Alonso hiába vágta át a sikánt, Webber el tudott menni mellette. (Amúgy is megbüntették volna Alonsót, ha Webber előtt ért volna célba, úgyhogy ez így volt elegáns.) Ezt eltaktikázta a Renault, azzal, hogy a safety car alatt teletankolták az autókat, teljesen elkoptatták a gumikat.

Szerencsétlen Alonsót kettővel a leintés előtt a Montoya vezette vonat is utolérte, de hogy mi történt ott, nem láthattuk, mert a tévések nem mutatták. Az utolsó pillanatokban kiderült, hogy Alonso beimádkozta a Renault-t a negyedik helyen a célba, Montoya még a célegyenes előtt is próbálkozott. Nyert Räikkönen, második Heidfeld, harmadik Webber, negyedik Alonso, ötödik Montoya, hatodik R. Schumacher, hetedik M. Schumacher, nyolcadik Barrichello lett, azaz a hétszeres világbajnok az utolsó körökben valahol megelőzte csapattársát. Kis híján öccsét is, mutogatással jelezte, hogy valami nem tetszett neki. Szenzációs futam volt. Fisichella nem tudta tartani magát, körhátránnyal végül csak 12. lett.
Nyilatkozatok

Kimi Räikkönen: "Egy kicsit ideges lettem a safety car alatt, a csapat ugyanis későn szólt, hogy kimehetek tankolni. Már elhagytam a bejáratot, amikor üzentek, de szerencsére így is kellő előnyre tudtam szert tenni. Kiállásom után már csak a biztonságra törekedtem, kíméltem az autót. A gumik nagy napja volt ez a mai, különösen a hátsók voltak jók, sokkal kevésbé koptak el, mint ellenfeleinké. Különleges érzés Monacóban nyerni, de ezért is ugyanúgy tíz pontot adnak, mint bárhol máshol. Este nagy bulit rendezünk, az tuti!"

Nick Heidfeld: "Úgy döntöttünk, második kiállásomat hamarabb letudom, mint Mark. Ez volt az én szerencsém, így tudtam megszerezni a második helyet. Jól rajtoltam, kis híján Markot is megelőztem, ám ezt követően vissza kellett vennem a forgalom miatt. Ha már így alakult, igyekeztem spórolni az üzemanyaggal. Alonso mögött láttam, hogy gumijai sokkal rosszabb állapotban vannak, mint az enyémek, viszonylag simán mentem el mellette. Nagyon örülök a második helynek."

Mark Webber: "Kiváló napot zárt a csapat, ami különösen annak fényében nagyszerű, hogy nem kezdtük éppen parádésan a szezont. Sokat teszteltünk Monaco előtt, sikerült a legjobb gumikeveréket kiválasztanunk, ennek köszönhetjük a sikert. Kimi ugyan teljesen más dimenzióban versenyzett, mint a többiek, de mi sem panaszkodhatunk: közvetlen konkurenseiknél jóval erősebbek voltunk ma."

A Monacói Nagydíj végeredménye

1. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:45:15.556
2. Heidfeld (német, Williams-BWM) 13.877 mp hátrány
3. Webber (ausztrál, Williams-BMW) 18.484 mp h.
4. Alonso (spanyol, Renault) 36.487 mp h.
5. Montoya (kolumbiai, McLaren-Mercedes) 36.547 mp h.
6. R. Schumacher (német, Toyota) 37.177 mp h.
7. M. Schumacher (német, Ferrari) 37.223 mp h.
8. Barrichello (brazil, Ferrari) 37.570 mp h.
9. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1 kör h.
10. Trulli (olasz, Toyota) 1 kör h.
11. Villeneuve (kanadai, Sauber-Petronas) 1 kör h.
12. Fisichella (olasz, Renault) 1 kör h.
13. Monteiro (portugál, Jordan-Toyota) 3 kör h.
14. Albers (holland, Minardi-Cosworth) 5 kör h.

Kiesett:

Liuzzi (olasz, Red Bull)
Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth)
Coulthard (skót, Red Bull)
Karthikeyan (indiai, Jordan-Toyota)

Leggyorsabb kör: M. Schumacher 1:15.842 p (40. kör)

Következik: Európa Nagydíj, május 29., Nürburgring

origo


2005.05.23. 11:25

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek