
Ötven áldozatot azonosítottak péntek délig a szerdai madridi légi katasztrófa 153 halálos áldozata közül, miközben inkább a kérdőjelek, mint a válaszok szaporodnak a katasztrófa okára vonatkozóan. A madridi nemzetközi repülőtér megfigyelő kameráinak a felvételéből bennfentes források szerint kiderül, hogy a szerencsétlenül járt MD-82-es gép egyik hajtóműve sem gyulladt ki, amint azt néhány szemtanú az állította. A felvételt még nem hozták nyilvánosságra.
A Kanári-szigetekre induló gépen tartózkodó 172 ember közül csak 19 élte túl a katasztrófát. A nagyon súlyos sérültek közül péntekre egynek javult az állapota. A madridi polgármester bejelentette, hogy az áldozatok közös gyászszertartása szeptember 1-én lesz az Almudena katedrálisban.
Egy videofelvételen az látszik, hogy a gép pilótája a kifutópálya egész hosszát igénybe vette a felemelkedéshez, de nem sikerült elérnie a normális esetekben szokásos magasságot. Ez megerősítette egy éppen leszálló járat pilótája, aki azt mondta, hogy a gépnek nem volt elég ereje. "Még gurult, amikor már elfogyott alóla a pálya" - mondta.
A gép mégis felkapaszkodott 50-60 méter magasra, de onnan visszazuhant, és csak a becsapódás után pár másodperccel robbant fel. A roncsdarabok 200 méter sugarú körben szóródtak szét. Begyűjtésük és aprólékos átvizsgálásuk elkerülhetetlen feladat. A megtalált adatrögzítők közül az egyik megsérült, az, amelyiken a műszaki adatok vannak. A "fekete dobozok" kielemzése még nem történt meg. A vizsgálatok hosszú ideig eltarthatnak, mivel a balesetnek nincs jól körülhatárolható fő oka.
Az El Mundo napilap a tulajdonos, a Spanair légitársaság felelősségét feszegeti repülős körökre hivatkozva. A társaság egyik név nélkül nyilatkozó korábbi pilótája azt állította, hogy "a cég nyomást gyakorolt a szerelőkre, hogy adjanak engedélyt a gépek felszállására még akkor is, ha nem voltak készek. Ez nyílt titok volt az egész spanyol légi közlekedésben" - mondta.
Az Air Comet társaság járatainak a koordinátora, Javier Fernandez azt állította, hogy ennek az MD-82-esnek "már egy hónapja gondjai voltak a baloldali hajtóművel, gyakorlatilag nem volt repülésre alkalmas állapotban, de a Spanair pénz híján nem tudta kicserélni".
Valószínűleg a bajok egész csoportja együttesen okozta a balesetet - jelentette ki Manuel Bautista, a spanyol légiforgalmi hatóság vezetője, aki emlékeztetett arra, hogy a modern gépeket úgy tervezik, hogy egy motorral is képesek legyenek repülni.
hirado
2008.08.23. 09:55