A Berlini Közlekedési Vállalat (BVG) péntek-szombati sztrájkja a vártnál kevesebb fennakadást okotott a német főváros tömegközlekedésében. A közalkalmazottak ágazati szakszervezete (ver.di) 2008 első félévében újabb munkabeszüntetéseket helyezett kilátásba a 3,5 millió lakosú városban bérkövetelésük teljesítése érdekében.
A 8-12 százalékos fizetésemelést követelő Berlini Közlekedési Vállalat (BVG) dolgozóinak péntek hajnaltól szombat délutánig tartott sztrájkját vegyesen fogadták Közép-Európa legnépesebb városában. A taxisok és a berlini önkományzat egyaránt üdvözölték a közel 40 órás munkabeszüntetést. A német bérfuvarozók forgalma mintegy 40 százalékkal nőtt vasárnap reggelig, ugyanakkor jobban kerestek a benzinkutasok is a megnövekedett magánautó forgalom miatt. A berlini önkormányzat egyik vezető munkatársa - kissé provokatívan - megjegyezte, hogy az anyagilag nehéz helyzetben lévő német főváros számára szinte áldás a februári sztrájk. Egyrészt a munkát megtagadók bérét a szakszervezet fizeti, másrészt a német főváros önkormányzata kevesebb üzemenyagot és áramot kénytelen "szponzorálni" a metrósok, buszosok és villamosvezetők sztrájkja alatt, illetve a város is érezhetően csendesebb volt. A BVG maximum 6 százalékos fizetésemelést tart jogosnak: a mintegy 12 ezer berlini foglalkoztatott érdekeiért sztrájkot hírdető ver.di 8-12 százalékos bérjavítást követel.
A vasárnapra helyre állt berlini tömegközlekedés viszonylagos zavartalanságáról speciális (Shuttle-Bus) járatok és a nem a BVG-hez, hanem a Deutsche Bahn-hoz tartozó S-Bahn (gyors-/magas vasút) nonstop járatok gondoskodtak.
A havi- és évesbérlettel rendelkező berlini utasok egy része perrel fenyegetőzik a február eleji forgalmi fennakadás miatt: izgalmas jogi kérdés, hogy a sztrájk esetén elmaradt szolgáltatásokért a munkaadó, avagy a szakszervezet vállal anyagi felelősséget?
hirado
2008.02.03. 15:14