Mindenki Schumacher ellen
Nem tévedtek a szakértők, akik azt állították, hogy a Bridgestone nagy hátrányban van a hét csapatot maga mögött tudó Michelinnel szemben, cseppet sem véletlen, hogy az első malajziai időmérőn csak a francia gyár abroncsait használó pilóták végeztek az első tizenegyben. A legjobb "japán" a 12. Michael Schumacher lett, de ez alighanem kicsit sem vigasztalja a hétszeres világbajnokot és csapatát, a Ferrarit. A Michelin a forrósághoz évek óta jobban alkalmazkodik, mint riválisa, ekkora különbségekre azonban talán senki sem számított.
A nagy meleg egyébként nemcsak a gumikat és az autókat, hanem a pilótákat is megviseli, a BAR-os Szato Takuma például belázasodott péntek este, s mivel a pilótafülkében nemritkán 50 fok fölé is felkúszik a hőmérő higanyszála, az orvosok nem javasolták neki a hétvégi autókázást (a szabályok szerint a helyettesnek legkésőbb az időmérőn be kell mutatkoznia). Így aztán megkapta élete lehetőségét a tesztpilóta Anthony Davidson, aki minőségi autóban most mutathatja meg először, mit tud; a brit a Minardi színeiben már indult a 2002-es Magyar és Belga Nagydíjon, Paul Stoddart együttese azonban akkor is ugyanolyan gyenge volt, mint most, azaz eredményéből (két kicsúszás) sok mindent nem olvashattunk ki.
Hozzáértők szerint nagyon járt már ez a lehetőség Davidsonnak, aki tavaly, a pénteki szabadedzéseken többször is egészen káprázatos eredményekkel rukkolt elő. Korábban kapcsolatba hozták a Williams-BMW-vel, sőt, legújabban a Sauberrel is, vagyis egy esetleges pontszerző hellyel megalapozhatja jövőjét a száguldó cirkuszban. Első lehetőségét ennek ellenére kicsit elizgulta a 25 esztendős pilóta, az első malajziai időmérőn csak a 15. helyet csípte meg, megelőzve a sokat kritizált Jacques Villeneuve-öt és a tölteléket, azaz a Minardi és a Jordan embereit.
Az időmérő Davidson bemutatkozása mellett tartogatott még egy-két meglepetést, ezek közül a legnagyobb kétségkívül a Ferrari gyenge szereplése. Gumigondok ide vagy oda, azért a Ferraritól nem ezt szoktuk meg, a 12. és 14. hely bizony gyengécske. Melbourne-i kiesése miatt Schumachernek az elsők között kellett teljesítenie mért körét, azt lehetett hinni, a koszos pálya miatt ment gyengébben, ám az utolsó előttiként induló Barrichellónak még őt is sikerült alulmúlnia. Jó szokásuk szerint ők valószínűleg mindent kihoztak az autóból, a gumik és a technika azonban csak ennyire voltak elegendőek.
A Ferrarinak nemcsak a gyenge helyezések, hanem az időkülönbségek miatt is főhet a feje: Schumacherék hátránya körülbelül másfél másodperc az első helyezettel szemben, ami az idei új rendszerben (a két időmérő összesítéséből alakul ki a rajtsorrend) nehezen, vagy egyáltalán nem ledolgozható hátrányt jelent.
A tréninget egyébként sokáig a meglepően jó Toyoták uralták, előbb Ralf Schumacher, majd az edzésmenő Jarno Trulli vezetett. Egészen addig, míg a mezőny jelenlegi legjobb autójában ülő Fernando Alonso pályára nem hajtott, a spanyol kilenc századot vert az olaszra. Trulli második helyét azért megtartotta, a melbourne-i győztes Fisichella ugyanis "csak" a harmadik legjobb időt szállította. A Renault- és Toyota-uralmat csak a negyedik helyre befurakodott Kimi Räikkönen tudta megtörni, aki néhány ezred híján fél másodperccel verte hetedik helyen végzett csapattársát, Juan Pablo Montoyát. A Williamsnek Webber, Heidfeld sorrendben a hatodik és nyolcadik hely jutott, az Ausztráliában villogó Red Bullnak pedig be kellett érnie a 10. és 11. pozícióval (Klien megverte Coulthardot).
A kilencedik Jenson Button 1,2 másodpercet vert a debütáló Davidsonra, Massa pedig nyolc tizedet Villeneuve-re. A rajtsorrendről döntő második edzést vasárnap hajnali négy órától rendezik. "Természetesen örülök az első helynek, de annak még jobban, hogy kiválóan muzsikált az autó" - nyilatkozta Alonso. "Szerintem versenyképes lesz a holnapi futamon is, jó eredményre számítok."
"Jó teljesítményt nyújtottam, s ugyanúgy optimista vagyok, mint Ausztráliában" - fejtegette a meglepetésember Trulli, aki mosolyogni azért nem nagyon tudott. Ennek oka, hogy szombat reggel arról tájékoztatták, egyik barátja előző éjjel elhunyt. "Nagy öröm számomra, hogy ismét itt ülhetek" - viccelődött a sajtótájékoztatón Fisichella. "Kicsit bosszant, hogy elkövettem néhány apróbb hibát, s nem voltam teljesen elégedett az autóval sem. Néhány kanyarban alulkormányozottnak tűnt."
"Túl lassúak voltunk" - mondta Schumacher tömören, de mivel az újságírók nem hagyták nyugton, folytatta. "Már a téli teszteken is tapasztaltuk, hogy kizárólag egy kört nézve nem tudjuk tartani a lépést a többiekkel, ennek oka rejtély. Hosszú távon viszont versenyképesek vagyunk, így szerintem van esélyünk vasárnap. Ma senki nem számolt a Toyotával, mégis villogott, miért ne lehetnénk holnap mi a meglepetéscsapat?"
Az első időmérő végeredménye:
1 F. Alonso Renault M 1:32.582
2 J. Trulli Toyota M 1:32.672 +0:00.090
3 G. Fisichella Renault M 1:32.765 +0:00.183
4 K. Räikkönen McLaren M 1:32.839 +0:00.257
5 R. Schumacher Toyota M 1:33.106 +0:00.524
6 M. Webber Williams M 1:33.204 +0:00.622
7 J. Montoya McLaren M 1:33.333 +0:00.751
8 N. Heidfeld Williams M 1:33.464 +0:00.882
9 J. Button BAR M 1:33.616 +0:01.034
10 C. Klien Red Bull M 1:33.724 +0:01.142
11 D. Coulthard Red Bull M 1:33.809 +0:01.227
12 M. Schumacher Ferrari B 1:34.072 +0:01.490
13 F. Massa Sauber M 1:34.151 +0:01.569
14 R. Barrichello Ferrari B 1:34.162 +0:01.580
15 A. Davidson BAR M 1:34.866 +0:02.284
16 J. Villeneuve Sauber M 1:34.887 +0:02.305
17 N. Karthikeyan Jordan B 1:37.806 +0:05.224
18 T. Monteiro Jordan B 1:37.856 +0:05.274
19 P. Friesacher Minardi B 1:39.268 +0:06.686
20 C. Albers Minardi B 1:40.432 +0:07.850
[LHP.HU]
2005.03.19. 10:24