Huszonhárom ember vesztette életét és tízen megsérültek az észak-németországi Lathen közelében pénteken bekövetkezett mágnesvasút-szerencsétlenségben - közölte a rendőrség.
Az ügyészség tudomása szerint a halottak között két amerikai állampolgár is van, de az áldozatok azonosítása még nem fejeződött be. A vonat alkalmi utasai túlnyomó többségében a műszaki újdonság iránt érdeklődő környékbeliekből kerültek ki, de volt köztük két ipari tanuló is, akik jutalomból ülhettek fel a mágnesszerelvényre. A sérültek közül szombaton már senki sem volt életveszélyben.
A nyomozás első eredményei arról tanúskodnak, hogy a helyi vezérlőközpont két ügyeletes munkatársának hibájából következhetett be a szerencsétlenség.
A Transrapid, amely a világ egyik leggyorsabb vonata, mintegy 200 kilométeres óránkénti sebességgel száguldott az emslandi kísérleti pályán, amikor belerohant egy műhelykocsiba, amely Lathen és Melstrup között a pályán vesztegelt. A Transrapid orrában nem ült vezető, a mágnesvonat automatikus vezérléssel közlekedik a mintegy 30 kilométer hosszú kísérleti pályán.
A dolgozóknak személyesen meg kellett volna győződnie arról, hogy a pálya szabad, amit feltehetően elmulasztottak - mondta Alexander Retemeyer főügyész szombaton Lathenben. Így kaphatott zöld jelzést a Transrapid péntek reggel, jóllehet az érintett pályaszakaszon még ott vesztegelt egy műhelykocsi, amelynek kocsiszíne szabad szemmel is látható a vezérlőteremből. Az ügyeleteseknek utána kellett volna néznie, hogy a műhelykocsi, amelynek mozgása számítógépen nem ellenőrizhető és akkor éppen az ipari kamerák sem mutatták, valóban bent áll-e - fejtegette a főügyész. Hozzátette, hogy a kocsival az egyedüli kapcsolatot a mozdonyrádió jelenthette volna.
A helyszínre utazó Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter szombaton a szerencsétlenség körülményeinek alapos feltárását ígérte, de óva intett attól, hogy bárki elhamarkodott következtetéseket vonjon le a mágnesvasút jövőjére vonatkozóan.
Az összeroncsolt szerelvény egyelőre a sínen marad, a mentőegységek és a nyomozók szombaton folytatták a nyomrögzítést. Egy rendőrségi szóvivő közölte, hogy a rendőrségi és ügyészségi vizsgálatba műszaki szakértőt is bevonnak.
hirado
2006.09.24. 11:48