A pénzügyi tárca és az olajtársaság vitája tavaly nyáron az üzemanyagárak drasztikus emelkedése után kezdődött, amelybe később a gazdasági versenyhivatal és a teherfuvarozók szövetsége is bekapcsolódott. A versenyhivatal megállapította, hogy a Slovnaft monopolhelyzetben van a szlovák piacon. A teherfuvarozók szövetsége pedig a Slovnaft bojkottjára szólította fel tagjait, mert a társaság Szlovákiában drágábban adja termékeit, mint a szomszédos Csehországban, ahol nincs monopol helyzetben. A pénzügyi tárca és a számvevőszék a kőolajfinomító 2002 és 2004 közötti árképzésének ellenőrzése során megállapította, hogy a cégnek a forgalmához mért nyeresége túl nagy volt. A kutatásra, fejlesztésre és az üzemanyagtöltő állomások fenntartására fordított tételeket indokolatlanul beépítette a költségekbe, összesen 1 milliárd 350 millió korona értékben, ezt kellene most a társaságnak büntetésként befizetnie az államkasszába. A Mol 2000-ben 35, majd egy évvel később 70 százalékos tulajdonrészt szerzett a szlovák kőolajfinomítóban. A tavalyi nyilvános árajánlat után a kisrészvényesektől felvásárolt részvényekkel a Mol 98,4 százalékos tulajdonosa lett a Slovnaftnak. Az elmúlt négy évben 18 milliárd koronát, 110 milliárd forintot fordított fejlesztésre.
Amíg a szomszédos Szlovákiában a kormányzat igyekszik beavatkozni az üzemanyagok árának emelkedésébe, addig Magyarországon egy civil szervezet, a Magyar Autóklub folytat immár évek óta ádáz harcot a Mol ellen. Bár a Gazdasági Versenyhivatal már kétszer is vizsgálódott, de eredményt ez nem hozott.
[LHP.HU]
2005.02.24. 11:54