HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Újdonságok > Az új Volvo S80 - Magas szintű technika, első osztályú vezetési élmény

t: 3822

Az új Volvo S80 - Magas szintű technika, első osztályú vezetési élmény

A Volvo Cars bemutatja a vállalat nagy presztízslimuzinjának, az S80 modell második generációját. Az új Volvo S80 elegáns, és dinamikus luxusautó, melynek kialakítását a modern skandináv dizájn ihlette. Csúcsszínvonalú felszereltség, nagy utastér, a Volvo közismert ülései és egy sor intelligens funkció kombinációja garantálja a kényelem és a luxus szolid keverékét.

Az új Volvo S80 ugyanolyan hosszú, mint elődje (4851 mm), de 28 mm-rel szélesebb, és 36 mm-rel magasabb. Tengelytávja és nyomtávja is nagyobb. Ezáltal teljesen megváltoztak az arányai, sokkal erőteljesebb benyomást kelt, és fellépése is jelentőségteljesebb.

"Formatervezési célunk az volt, hogy az új Volvo S80 eleganciát, éberséget és kiegyensúlyozott mozgást sugározzon." - mondja Steve Mattin, a Volvo Cars formatervezési igazgatója. "Ezt lekerekítettebb formákkal, magasabb csípővel és lendületesebb vonalakkal értük el."

Szolid és kompakt

A modern Volvók sarkai lekerekítettek, mely dinamikussá és kompakttá teszi megjelenésüket, valamint a gyalogosok sérülésveszélyét is csökkentik. Az új Volvo S80 sem kivétel. Az egész első rész finoman lekerekített, kiemelkedő részek nélkül. A motorháztető is lekerekített és magasabb is, a jobb gyalogosvédelem érdekében. Az első lámpák mélyebben ülnek, mint az előző S80-as modellben, követik a kocsi elejének vonalvezetését, és átnyúlnak a kocsi oldala és motorházteteje irányában."Ez kicsit olyan, mintha mosolyogna az autó." - kommentálja Steve Mattin. "Pozitív kisugárzást ad neki."

Az ajtók is lekerekítettebbek. A korábbi modell külső ajtóborításainak homorú kialakítását konvex, erőteljesebb profil váltotta fel. Ezzel egyidejűleg a kocsi jellegzetes csípővonala magasabb és szélesebb lett, ami tovább fokozza az S80 szolid és robusztus megjelenését. Ezen felül a küszöbök is erősebben formázottak, ami vizuálisan alacsonyabbá teszi a járművet, és stabil megjelenést ad neki. "Ez a szolid megjelenés a tekintély és a méltóság aurájával veszi körül a kocsit." - mondja Steve Mattin. "Ezen felül biztonságérzetet és nyugalmat sugároz."

Lendületes vonalvezetés és erőteljesebb Volvo karakter

Annak érdekében, hogy az új Volvo megjelenése megfelelően elegáns és mozgalmas legyen, a vonalvezetést sokkal lendületesebbre vették, mint az elődnél. A keskenyedő forma, a lekerekített első rész, a lejtős ablakok, a hátsó ablak és a csomagtérfedél szinte láthatatlan átmenete, és a meredek farrész már álló helyzetben is dinamikussá teszik a kocsi megjelenését. Ezt tovább fokozzák a motorháztető párhuzamos profiljai és a lendületes tetővonal, melyet szintén két párhuzamos ív határoz meg. Az elegáns vonalvezetést a C-oszlopok is erősítik, melyek vizuálisan keskenyebbnek tűnnek, hiszen a hátsó ablakokat a hátsó ajtókba foglalták. Az egész oldalsó üvegfelületet króm keret veszi körül.

"Ez a szolid megjelenés a tekintély és a méltóság aurájával veszi körül a kocsit." - mondja Steve Mattin. "Ezen felül biztonságérzetet és nyugalmat sugároz."

Lendületes vonalvezetés és erőteljesebb Volvo karakter

Annak érdekében, hogy az új Volvo megjelenése megfelelően elegáns és mozgalmas legyen, a vonalvezetést sokkal lendületesebbre vették, mint az elődnél. A keskenyedő forma, a lekerekített első rész, a lejtős ablakok, a hátsó ablak és a csomagtérfedél szinte láthatatlan átmenete, és a meredek farrész már álló helyzetben is dinamikussá teszik a kocsi megjelenését. Ezt tovább fokozzák a motorháztető párhuzamos profiljai és a lendületes tetővonal, melyet szintén két párhuzamos ív határoz meg. Az elegáns vonalvezetést a C-oszlopok is erősítik, melyek vizuálisan keskenyebbnek tűnnek, hiszen a hátsó ablakokat a hátsó ajtókba foglalták. Az egész oldalsó üvegfelületet króm keret veszi körül.

"Habár az új Volvo S80 minden elemében új modell és a formaterve is új, mégis fontos, hogy könnyen Volvóként legyen azonosítható." - mondja Steve Mattin. "Ezért különösen kiemeltük azokat az elemeket, melyek hozzájárulnak a Volvo karakter kialakításához."

A vertikális elrendezésű hűtőrács a keresztben futó Volvo csíkkal még nagyobb lett. A motorháztető védjegye, a V alakú forma egészen a légterelőig fut le. A hátsó lámpák a Volvo modern modellpalettájának többi tagjáéhoz hasonlítanak, de formájukat tovább finomították, hogy beleilljenek a szélesebb övvonalba. A lámpaegység tetejébe épített LED fények már messziről felismerhetővé teszik az S80-ast a sötétben.

Az utasteret a skandináv design befolyásolta

Az új Volvo S80-as belső kialakítása összhangban van elegáns külsejével. Sima felületek, harmonikus vonalvezetés, izgalmas kontrasztok és kiváló funkcionalitás jellemzik. Ezek a tulajdonságok mind a skandináv formatervezési hagyományokra épülnek, és ez teszi oly dinamikussá és harmonikussá az utasteret. A kocsi karosszériájának lendületes vonalvezetése pedig belül is folytatódik.

"Nézzék csak meg a műszerfal felső részét!" - kéri Steve Mattin. "Számomra olyan, mintha egy érintetlen, hólepte mező lenne. A skandináv design pedig pontosan erről szól. Arról, hogy az ihletet a természetből merítsük."

Akárcsak kívül, úgy az utastér lendületes vonalvezetésére is a két párhuzamos, hangsúlyosan kiemelkedő vonal jellemző. Ez a megoldás látható az ajtóborításokon is. Az utastér további következetes formai eleme a lekerekített sarkú négyszög, mely a gyújtáskapcsoló, vagy a levegőbeömlők formáját határozza meg. Természetesen ebben a Volvóban is mindent részletekbe menő alapossággal terveztek annak érdekében, hogy formája, funkciója és elhelyezése ergonomikus és kényelmes környezetet teremtsen a vezető számára. Ez pedig fontos előfeltétele a biztonságos és nyugodt autózásnak.

A Volvo mesterségbeli tudásának magas színvonalú bizonyítéka a szupervékony középkonzol, melyet először a kisebb S40 és V50 modellekben mutattak be. Az S80-ban úgy szabták át, hogy jobban megfeleljen a kocsi klasszikus és exkluzív megjelenésének. Méretét alaposan megnövelték, így egészen a hátsó ülésekig nyúlik, és számtalan funkciónak ad otthont. Ilyenek a rakodórekeszek, az elektromos hűtődoboz, vagy az iPod-csatlakozó.

Szellőztetett ülések

A Volvo első üléseit sokan a legjobbnak tartják. Úgy tervezték őket, hogy még hosszú úton is a lehető legjobban támasszák az utas testét, és a lehető legkényelmesebbek legyenek. Felárért elektromos működtetéssel is kaphatóak ezek az ülések, melyeket mostantól kezdve perforált kárpitozással és beépített szellőztetéssel is lehet rendelni. Az ülőpárnába és a háttámlába épített ventillátorok gyorsan kellemes szintre csökkentik a hőmérsékletet, ami különösen meleg időben és párás éghajlaton növeli a komfortot.

A berendezés persze fordítva is használható - az első ülések fűtésére. Ilyenkor három hőmérsékleti szint közül lehet választani. Fűtés a hátsó ülésekhez is rendelhető.

Az előző modellhez képest megnőtt az első és a hátsó lábtér is. Az utastér kiváló zajszigetelésének egyik kulcsa az 5 mm vastag, edzett üvegből készült oldalsó ablakozás.

Világújdonság - Clean Zone Interior Package (bevezetése később)

A Volvo figyelme azokra is kiterjed, akik valamilyen túlérzékenységtől szenvednek. Ezeknek a száma az utóbbi időben egyre növekszik. Ezért a Volvo bemutatja a Clean Zone Interior Package-t (Tiszta Belső Zóna Csomag), mely az elektronikus klímaberendezésen (ECC) és az utastér levegő minőségét javító (IAQS) rendszeren alapszik.

Amikor távirányítóval nyitják az autót, a berendezés egy percig automatikusan átszellőzteti az utasteret (10 fok feletti hőmérsékletnél). A Clean Zone Interior Package segítségével így az utastér levegője olyan minőségű lesz, melyet a Svéd Asztma és Allergia Szövetség is elfogad. Az utastér anyagait és kárpitozását is úgy válogatták össze, hogy a lehető legkisebb legyen a károsanyag kibocsátásuk.

Személyes beállítások

Az S80 vezetője egy sor lehetőség kihasználásával ízlésének megfelelően személyre szabhatja autójának kényelmi berendezéseit. Az ehhez szükséges paramétereket a kocsi információs rendszerébe kell betáplálni. A menüben beállítható az ülések pozíciója, a tükrök helyzete, a légkondicionáló, az audiorendszer, a navigáció, és bizonyos fokig a kocsi menettulajdonságai is. Új lehetőségnek számít a hátsó ablakfűtés automatikus indítása. Ha a vezető kiválasztja ezt a funkciót, akkor 9 fok alatt automatikusan bekapcsolódik az ablakfűtés. További példa a sebességfüggő szervokormány. Ennek az extraként rendelhető felszerelésnek a rásegítő erejét három fokozatban lehet beállítani az információs rendszeren keresztül.

A nagy fokú állíthatóság jelentős mértékben hozzájárul az új S80 magas színvonalú kényelméhez." - mondja Silvia Güllsdorf, az S80 projektigazgatója. "Biztonsági szempontból viszont az a fontos, hogy vezetés közben ne igényeljen sok időt a menürendszer kezelése. Annak érdekében, hogy megelőzzük a vezető figyelmének vezetés közbeni elterelődését, bizonyos menüfunkciók húsz másodperccel beállításuk után blokkolódnak."

Világszínvonalú audio rendszer

A vadonatúj Volvo S80 a világ egyik legjobb audio rendszerével, a Volvo Premium Sound-dal is felszerelhető, mely a következő elemekből áll: Bang & Olufsen PowerHouse ICEPower® technológiájú Alpine digitális erősítő, Dolby® Pro Logic II Surround rendszer és dán Dynaudio® hangszórók. Ezek segítségével a kocsiban élvezhető hangzás a lehető legmagasabb színvonalú.

Az új Volvo S80 modellel a Volvo Cars megerősíti helyzetét a nagy presztízsű prémium kategóriában. A kiváló menetteljesítményekről egy erőteljes és szép hangú V8-as, valamint egy vadonatúj, különösen kis helyigényű soros hathengeres gondoskodik.

Ezek alternatívája a Volvo által gyártott öthengeres, D5 típusjelzésű dízelmotor, mely a jó menetteljesítmények, a kellemes vezethetőség és a környezetbarátság egyedülálló keveréke.

Akárcsak a többi Volvót, így az S80-ast is keresztben elhelyezett motorok, és első- vagy összkerékhajtás használatára tervezték. A keresztben elhelyezett motor révén megnő a motortérben a baleset esetén hasznos deformációs tér, és ez a motorelrendezés nagyobb utasteret is lehetővé tesz. Kreativitásának és fejlett motortechnológiájának köszönhetően a Volvónak sikerült egy nagyméretű hathengeres és V8-as motor beépítése.

Első Volvo limuzin V8-as motorral

Az új Volvo S80-as a Volvo első limuzinja, melyben bemutatkozik az a keresztben elhelyezett V8-as motor, melyet először a Volvo XC90-ben használtak. A különösen filigrán felépítés és a hengersorok közötti szűk, hatvan fokos szög rendkívül kis helyigényűvé teszi ezt a V8-as motort. A hengersorok hagyományos eltolását is megfordították - a bal sor előrébb van, mint a jobb - így a motor jobban illeszkedik a karosszéria szerkezetébe. Ráadásul az egész motor alumíniumból készült, aminek következtében kicsi a tömege és jó a fogyasztása. A forgásiránnyal ellenkezőleg futó kiegyenlítő-tengely is hozzájárul a motor kiegyensúlyozott futásához.

A V8-as motor elképesztően erős. Nagy, 4,4 literes hengerűrtartalma, 315 lóerős (232 kW) teljesítménye, és nem kevesebb, mint 440 Nm-es nyomatéka a legambicionáltabb vezetőnek is megfelelő tartalékokat nyújt. Már 2000-es fordulatszámon 370 Nm-es a nyomaték - ez az a fordulatszám tartomány, ahol a mindennapi autózás során legtöbbet jár a motor.

"Ezzel az erős V8-assal már a legigényesebb vásárlókat is el tudjuk érni." - mondja Derek Crabb, a Volvo hajtásláncokért felelős alelnöke. "A presztízs kategóriában sok vásárló nem is lenne hajlandó más motort elfogadni." További érdekesség, hogy ez a V8-as ma az egyik legtisztább a piacon. Négy katalizátora - melyből kettő a motorhoz közel helyezkedik el - és fejlett motorvezérlő rendszere révén a tisztító folyamatok gyorsan beindulnak, és a károsanyag-kibocsátást a lehető legkisebbre csökkentik. Így ez a motor megfelel az ULEV II és várhatóan az EURO 5 előírás követelményeinek. Az üzemanyag fogyasztás csökkentése érdekében a V8-as vezérműtengelyei és szívórendszere is változó rendszerűek.

Új, hathengeres soros motor - két motor egyben

Az új Volvo S80-assal egyidejűleg a Volvo Cars egy teljesen új, igen jó hatásfokú, hathengeres soros motort is bemutat. Anyaga alumínium és hengerűrtartalma nagyobb, mint elődjéé volt (2,9 liter helyett 3,2 liter). A teljesítmény 238 lóerőre, a forgatónyomaték 320 Nm-re növekedett. Ez 42 lóerős és 40 Nm-es többletet jelent.

Több, újszerű megoldása révén befoglaló méretei különösen kompaktak az új motornak.

A vezérlés fontos eleme a VCT (Variable Cam Timing) és a szívóoldali CPS (Cam Profile Switching), melyek kulcsfontosságú szerepet játszanak a kiváló vezethetőségben és a rugalmasságban. A CPS (Cam Profile Switching) esetében a vezérműtengelyt úgy alakították ki, hogy a szelepek fordulatszámtól és terheléstől függően két különböző mértékben emelkedjenek.

Normális körülmények között, alacsony fordulaton, nem teljesen lenyomott gázpedálnál alacsony a fogyasztás, és a nyomaték is elegendő a jó vezethetőséghez.

Aktívabb vezetési stílusnál, amikor a gázpedált teljesen lenyomják és a fordulatszám is magas, a motor azonnal reagál a gázadásra és ereje is bőséges, függetlenül attól, hogy mekkora a kocsi sebessége.

"Elvileg a CPS segítségével két motorunk van egyben." - magyarázza Derek Crabb. "Teljesen eltérő kívánalmaknak tudunk megfelelni ugyanabban a motorban, és könnyedén ki tudunk elégíteni különböző vásárlói igényeket. Ugyanúgy meg tudunk felelni azoknak a vásárlóinknak, akiknek a teljesítmény fontos, mint azoknak, akiket jobban érdekel a menetkomfort és a fogyasztás."

A VIS (Variable Intake System) variálható szívórendszert két olyan pillangószeleppel szerelték fel, melyek a szívócső űrtartalmát szabályozzák az aktuális menetkörülményeknek megfelelően. "Ennek megfelelően teljes mértékig ki tudjuk használni a motor hengerűrtartalmát, és az egész fordulatszám tartományban a legnagyobb teljesítményt tudjuk kipréselni belőle." - mondja Derek Crabb.

Akárcsak a V8-as motor, a hathengeres is hatfokozatú Geartronic automata váltóhoz kapcsolódik. Ezt úgy tervezték, hogy ezekkel a nagy teljesítményű motorokkal is kiválóan működjön. A Geartronic váltóval a vezető saját maga is kapcsolhatja a sebességfokozatokat.

A kompakt méret hozzájárul a jó ütközési biztonsághoz
3,2 literes hengerűrtartalma ellenére a motor befoglaló méretei nagyon kicsik. A motor és berendezései csak 3 mm-rel hosszabbak, mint az öthengeres, a teljes hossz mindössze 625 mm.

"A kis méret a biztonság szempontjából fontos." - magyarázza Derek Crabb. "Különösen fontos, hogy a motor minimális helyet foglaljon el a jármű hossztengelyének irányában. Szerintünk egy kompakt motornak sokkal több helye van befelé mozdulni frontális ütközés esetén. Ez pedig lényegesen lecsökkenti az esélyét annak, hogy a motor behatoljon az utastérbe."

A motor kompakt méreteit többek között azzal érték el, hogy a szervokormány szivattyúját és a légkondicionáló kompresszorát a motor mögött, a váltó feletti térben helyezték el. Ezért tehát a motor első részén nincs kihajtás a kiegészítő berendezéseknek. E helyett azokat fogaskerekek hajtják meg a főtengely hátsó végén. Ezt a mérnöki megoldást READ-nak (Rear End Ancillary Drive) nevezik. A generátor is közvetlen hajtású, és a motorblokkon helyezkedik el. Ennek a megoldásnak köszönhetően a motor és a váltó együttese a lehető legkisebb helyet foglalja el, különösen a jármű haladásának irányában.

A rövid építéshez hozzájárul a kisméretű sebességváltó is, melyben a hajtótengely belsejében - úgynevezett 'tengely a tengelyben' megoldással -egy köztes tengely helyezkedik el. A két tengelyt különböző fogaskerekek hajtják, így forgási sebességük is eltérő. Egyikük a vezérlést, a másik pedig a motor kiegészítő berendezéseit hajtja.

"Ez a megoldás különösen kompakt. Megvalósításához sok magas színvonalú fejlesztő munka volt szükséges." - fűzi hozzá Derek Crabb.

A hathengeres motor viszonylag hosszú vezértengelyének vibrációit csökkentő rezgéscsillapító is a motorblokk belsejébe vándorolt. "Mindent egybevetve az új hathengeres motor prémium minőségű minden szempontból." - állítja Derek Crabb. "Ez vonatkozik a teljesítményére és a fogyasztására, de a menetkomfortjára és a hangjára is. A vásárlók ugyan arra nem gondolnak, hogy a motor felépítése a biztonság szempontjából is fontos, de természetesen ez is központi szerepet játszik a Volvo termékkoncepciójában." - teszi hozzá.

Gazdaságos, új generációs D5 turbódízel

Az új Volvo S80 a saját gyártású, öthengeres D5 dízelmotorral is rendelhető. Ezt a második generációs, erős és fürge turbódízel motort nemrégiben mutatták be, és két változatban készül. Erősebb változatának forgatónyomatéka 400 Nm, mely a fordulatszám tartomány nagy részében rendelkezésre áll.

Az előző generációval összehasonlítva a motort alaposan továbbfejlesztették. Új az elektronikusan vezérelt turbótöltő, az átdolgozott, több pillangószelepes befecskendezés, és a nagy teljesítményű motorvezérlés. A fejlesztések révén teljesen új vezetési élményt nyújt ez a motor, jelentősen megnövekedett teljesítménnyel és jobb vezethetőséggel. Ezzel egyidejűleg a károsanyag-kibocsátás is lényegesen csökkent.

A részecskeszűrő széria felszerelés és nem igényel karbantartást, így a D5 rendkívül környezetbarát alternatíva. "A D5 olyan, mint egy élénk benzinmotor, csak erősebb, és környezetbarátabb." - mondja Derek Crabb.

Öthengeres, alacsony nyomású turbómotor

Az új Volvo S80-ashoz öthengeres benzinmotor is választható. Ebben a motorban alacsony nyomású turbótöltő dolgozik, teljesítménye 200 lóerő (147 kW), nyomatéka pedig 300 Nm. A motor befoglaló méretei kicsik, részben azért, mert a turbótöltőt a kipufogó-leömlőbe építették. Anyaga jó minőségű acél, mely ellenáll a forró kipufogógázoknak, és hozzájárul a hatásos égéshez és az alacsony károsanyag-kibocsátáshoz.

Motorpaletta - benzin
Motor elrendezés teljesítmény Le/kW forgatónyomaték Nm
4.4 V8 315/232 440
3.2 soros 6 238/175 320
2.5 soros 5 200/147 300

Motorpaletta - dízel
D5 soros 5 185/136 400
2.4D soros 5 163/120 340

(ma.hu)

2006.05.10

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok