HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Újdonságok > Globális típus - Cadillac BLS

t: 2717

Globális típus - Cadillac BLS

Amikor mifelénk csak moziban lehetett cápafarkú, dupla fényszórós, panoráma-szélvédős, lehetőleg mályvaszínűre fényezett, krómtól csillogó országúti cirkálót látni, tehát úgy az ötvenes és hatvanas években, ki ne álmodozott volna arról, hogy egy leeresztett vászontetejű Cadillac Eldorado volánjánál siklik végig Hollywood pálmafás sugárútjain, kellően dús idomú és ledér öltözetű dívával a kanapényi hófehér bőrülés másik térfelén?

Az elérhetetlen utáni meddő vágyakozásban ki gondolt volna arra, hogy valódi szörnyetegek voltak azok a pompázatos autók: böhönc méretű karosszériájuk primitív technikát takart, halkan brügyögő óriás motorjuk kannaszám fogyasztotta a benzint, hintázó rugózásuk és gyenge fékjük életveszélyes kalanddá tette az autózást – arról nem is beszélve, hogy beszorult volna vele az ember a Dob utcában...

Snitt, új jelenet. Az amerikai nagy fehér főnök felismerte, hogy vége a belterjes autógyártásnak, nyitni kell a világ felé. Ebben előnyükre válik a régi hírnév, de persze modern kocsira van szükség. Olyanra, amelyet az igényes európai piac kívánalmai szerint állítottak össze – ami ott befut, az mindenütt kelendő lesz. Szóval: globális típus. Ilyet pedig vétek lenne csillagászati összegekért újonnan kifejleszteni, amikor készen rendelkezésre áll a Cadillac-konszerngazda General Motors kelléktárában. Úgy hívják, hogy Saab 9-3 Sport Sedan. Amely viszont közeli rokonságot ápol az Opel Vectrával.

Már a Vectra is nagyon jó kocsi, ha pedig megnézzük, hogy hozzá képest mennyire más, mennyivel sportosabb, „repülősebb”, skandinávosabb a Saab, kétségünk sem igen lehet, hogy pompás eredményt hozhat a közös alap megfűszerezése némi amerikaias ízzel. Pontosan ezt tették, az eredménynek a BLS típusjelzést adták, és az új Cadillac nekiindulhatott Európa meghódításának – azzal a nem lebecsülendő előnnyel, amelyet a sűrűn kiépített márkakereskedői és szervizhálózat jelent.

A dizájn első pillantásra nyilvánvalóvá teszi, hogy – rokonság ide vagy oda – Cadillac ez, nem egyéb! A márka új, magabiztos formanyelve ugyanis nem téveszthető össze semmi mással. Penge élekből és feszített síkokból építkeznek, olyan az autójuk, mint valami bonyolult prizma vagy hegyikristály. Nem lehet úgy ránézni, hogy meg ne csillanjon valami. Szigorú vonalak, rendezett felületek, átgondolt összhang mindenütt. Ennek ellenére nem rideg az összhatás, és nem is személytelen. Van benne valami sportosan fiatalos és energikus, szóval éppen ellentéte a klasszikus „amcsi cirkálónak”. Igaz persze, hogy hiába keresnénk benne a szédületes méreteket: ez már a kompakt méretezésű középkategória képviselője, elöl kellően tágas, hátul inkább intim, mint levegős férőhellyel és a kategóriában normálisnak számító csomagtartóval, amely persze megnagyobbodik, ha lehajtják a hátsó üléstámlát.

A belső dizájn tökéletesen rímel a külsőre, de ez már teljesen európai világ, semmi sem idézi fel az amerikai kocsik jellegzetességeit. Inkább tárgyilagos, mint meghitt a hangulat, noha persze nem hiányoznak a klubszoba-atmoszférát keltő bőrülések és fabetétek. Helyet foglalva a vezetőülésben ismerős érzése támad a sokféle autót kipróbált embernek: hát persze, a pozíció, a kezelőszervek elhelyezése, a mintaszerű ergonómia éppen olyan, mint a Saab 9-3 Sport Sedanban, és ez helyes is, lévén szó egy roppant kezes viselkedésű járműről, amellyel az első pillanatban összenő az ember. Éppígy nincs szükség megszokási folyamatra a BLS esetében sem: minden azonnal kézbe talál. A gyújtáskapcsoló azonban nem középen, a váltókarnál van, hanem a megszokott helyén, a kormányoszlop mellett: az azért már túlzottan saabos lett volna...

És milyen vezetni ezt a kocsit? Magas a mérce, hiszen az Audi A4, a BMW 3-as, a Mercedes C-osztály és hasonló kvalitású kocsik ellen kell helytállnia, nem is beszélve a Jaguar és a Volvo néhány modelljéről. A Nizza környéki hegyvidék autópályáin és tekervényes, néhol meglehetősen keskeny országútjain megrendezett menetpróba után nem maradt kétség, hogy méltó ellenfelükre találnak benne e méltán elismert típusok. A BLS nagyon jól fogja az utat, feszesen, de nem túl keményen rugózik, és kimondottan sportos hajtásra ad lehetőséget. A turbinaszerűen felpörgő V6-os motort simán kapcsolgató automatával, a húzós dízelt pedig ötfokozatú manuális váltóval kombinálják, mindkettő pontosan azt és úgy hozza, amit és ahogy várunk tőle.

Ha viszont éppen olyan ez a Cadillac, mint egy Saab, akkor mi az, amivel magához akarja édesgetni a vásárlókat? Egyrészt talán a többieké alá pozicionált árával, de főképp az eltérő egyéniségével, kisugárzásával. Amerikai annyira, hogy más legyen, ugyanakkor ízig-vérig európai. Megvalósíthatjuk vele régi álmainkat – a rossz ébredés veszélye nélkül.

(168ora.hu)

2006.05.08

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok