HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > Használtautó-piac: túlkínálat, szinte mindenütt

t: 4044

Használtautó-piac: túlkínálat, szinte mindenütt

Tavaly a használtautó-import a regisztrációs adó emelkedése miatt az egy évvel korábbi negyedére, 16-17 ezer darabra esett vissza, s a közteher idei, újabb növekedésével a behozatal további jelentős szűkülése várható - véli Bakó Zoltán, a Magyar Gépjármű-Kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) főtitkára. A szakember szerint 2005-ben csupán 8-10 ezer használt személygépkocsit hoznak be a kereskedők, a piac így jobbára belföldi forrásra támaszkodik majd.

A hazai kínálaton belül a legfiatalabb járművek szegmense lendületesen bővült tavaly, a hitelre vásárolt, a bankok által visszavett kocsik tömeges piacra kerülésének betudhatóan. Az elmúlt évben széles körben elterjedt, igen alacsony kamattal - egyes esetekben 0 százalékos THM-mel -, nulla forintos kezdőrészlettel, roncsautó-beszámítással, illetve ezek kombinációival kínált autóvásárlási hitelek nyomán "boldog-boldogtalan" vásárolt. Ez ugyan jelentősen felpörgette a piacot, ám sok esetben hamar kiderült, hogy a vevők elszámították magukat - a részlet mellett már nem futotta cascóra, kötelező szervízre, a gépkocsi használatára.

Az elmúlt évben a 2003-as mintegy tízszeresére, 15 ezer fölé nőtt a bankok által visszavett, majdnem új autók száma, azaz megközelítette a használt import nagyságát, idén pedig Bakó szerint le is hagyhatja azt. A szakember hozzátette: a roncsautó-beszámítás a járműpark fiatalítása révén kedvező hatású, ám hozzájárul ahhoz, hogy a saját anyagi lehetőségeiket nem megfelelően felmérő vevők hitelcsapdába kerüljenek. Ezek az 1-2 éves autók mind a használt kocsiknak, mind az újaknak konkurenciát teremtenek.

Ezzel ellentétes hatás is megfigyelhető. Németországban az új autók gyári garanciaidejének növekedésével az a réteg, amelyik korábban háromévente cserélte le kocsiját újra, immár 4-5 évig is kivár. A szakember szerint ez a trend Magyarországra is begyűrűzik, ami a fiatal használt autók kínálatát szűkíti.

A szakember szavaiból kiderül: a használtautó-piacot jelenleg öt kategóriára lehet felosztani. A legfelső szegmenst a már említett, szinte új kocsik alkotják, míg legalsó szegmenst a roncsautó-akciók főszereplői, 80-100 forintos öreg nyugati kocsik jelentik. Ez utóbbiak - keleti társaikhoz hasonlóan - már elindultak az autóbontók felé - fogalmazott Bakó Zoltán. Az eggyel fiatalabb korosztályban is csökkenő ártrend érvényesül, a kínálat ugyanis igen bőséges, hiszen ott már megjelennek az első hazai gyártású Suzukik és Opel Astrák is - félmillió forint körül már megbízható, Magyarországon vásárolt és szervizelt autókat lehet kapni. Az újautó-piachoz hasonlóan telítődött használtpiacon némi hiány és az árak stabilitása tapasztalható ugyanakkor az Euro II-es környezetvédelmi normát teljesítő, 5-9 éves, 1,5-2,5 millió forintos, nagyobb autók - pl. Ford Mondeo és Galaxy, Opel Vectra, Audi A4, stb. - esetében. Némi árnövekedésre, vagy legalábbis az árak szinten maradására ott lehet számítani, ahol még fennáll az import lehetősége, vagyis a 2-5 éves, jelenleg is gyártott, Euro III-as autóknál. Itt a főtitkár szerint a Ford Galaxy az egyik slágermodell, a 3,5-4 milliós vételár igen vonzónak számít, az autó újkorában ugyanis több mint 8 millió forintba kerül.


2005.03.07

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok