Egy éve még kinevettük az öthüvelykes mobilokat, aztán meglepődtünk, mennyire népszerűek lettek. Az emberek hatalmas kijelzőket akarnak, mert telefonálás helyett facebookoznak és csak egy kütyüt akarnak, ami mindent tud. Elérkezett a phabletek korszaka – szokjon hozzá ön is ehhez a rettenetes buzzwordhöz.
Amikor 2011-ben a Samsung bemutatta az 5,3 hüvelykes Galaxy Note-ot, senki nem értette, mit akarnak ezzel, az sem volt egyértelmű, hogy telefont vagy tabletet gyártottak. A szaksajtó sem értette a cég szándékait, a mobiltelefonokkal foglalkozó szakblog, a BSG a leghasznavehetetlenebb mobilnak nevezte, a Gizmodo pedig mutánsnak hívta, és azt is kijelentették, hogy szerintük nem embernek tervezték. Az Index is furcsa hibridnek nevezte első tesztjében, mi sem tudtuk hova helyezni a szokatlan méretű készüléket.
Kétségtelen, a Galaxy Note szokatlanul nagy volt, hiszen akkoriban még éppen hogy csak elkezdtek terjedni a négyhüvelykes telefonok, már ezek elfogadásához is kellett némi jóindulat, hiszen jóval nagyobbnak számítottak az okostelefonok korábbi generációinál. Két évvel és több mint tízmillió eladott Galaxy Note után megváltozott a szakírók véleménye. A Galaxy Note az egyik legsikeresebb piacra lépés volt, a még ennél is nagyobb méretű utódjának, a Galaxy Note II-nek pedig sikerült ezt is felülmúlnia. Tavaly nyár végi megjelenése után szinte azonnal ötmilliót adtak el belőle, az év hátralévő részében pedig elérte a húszmillió eladott példányt. Most már az az egymillió dolláros kérdés, hogy mitől lett ilyen óriási siker a Note és az utód, a Note II.
Mint ilyenkor lenni szokott, a hatalmas sikert meglovagolva megjelentek az utánzatok is, hirtelen mindenki öt-hat hüvelykes mobilokat gyárt, amelyek tabletnek is elmennek. Új neve is lett a kategóriának, a phone és a tablet szavak összevonásából létrejött a phablet. Pedig nem is a Samsung gyártotta az első nagyméretű, öthüvelykes mobilt, a Dell három évvel ezelőtt, 2010-ben mutatta be a Streak (Mini) tabletet, de nekik nem sikerült piaci áttörést hozniuk ezzel, egy év után le is állították a gyártást. Miért sikerült az a Samsungnak, ami akkor a Dellnek nem és van jövője az új kategóriának?
Nagy jövő előtt állnak
A piaci előrejelzések szerint a phabletek piaca a következő három évben hetven százalékkal nő majd és 2015-re 135 milliárd dolláros piaccá alakul. A phabletek alatt az 5-7 hüvelykes készülékeket értik az előrejelzést készítő Barclays Bank elemzői, szerintük ezek ára az időszak végére nagyjából 200-350 dollár körül stabilizálódik. A kereskedők idén várhatóan 142 millió phabletet adnak el, ez 2015-re 402 millióra nőhet. A növekedés mellett jókora hatással lesz a mobilpiacra is a kategória, egyelőre a Samsung uralja a piacot, de hamarosan a többi távol-keleti gyártó is belép a piacra. Az LG és a HTC készülékeinek megjelenése fogja igazán felpörgetni a kategória iránti keresletet.
A Barclays elemzői szerint idén az öt hüvelyknél nagyobb kijelzőjű mobilok a teljes piac tizenöt százalékát hasítják ki maguknak, 2015-re ez húsz százalékra növekszik. Az előrejelzések szerint a Samsung 97 millió phabletet ad el 2013-ban, ezzel a 142 milliós phabletpiac 68 százalékát szerzi meg. Valószínűleg az LG fut majd be a második helyre 11,5 millió eladott példánnyal, ez a piac nyolc százalékát jelenti, végük a harmadik helyezett a HTC lesz majd, a tajvaniak 108 millió phabletet adnak el 7,6 százalékos piaci részesedést elérve.
A mostanában nem túl sikeres HTC-nek ez lehet az esélye a visszatérésre, és úgy tűnik ezt ők is tudják, tesznek is ennek értekében. Még decemberben ők mutatták be az első full hd-s kijelzőjű mobilt, a Butterfly meg is előzte az iPhone 5-töt az eladási listákon Japánban és Dél-Koreában. A HTC a jövőben is a csúcskategóriás mobilok piacán szeretne minél nagyobb részesedést kihasítani és nekik kedvez az öthüvelyekes mobilok népszerűségének növekedése. Az elemzők annyira hisznek a nagy méretű mobilokban, hogy ki merik jelenteni, hogy 2013 a phabletek éve lesz.
A versenyzők
A piacvezető és trendteremtő Note és Note II-t nem kell bemutatni, a Samsung lavinát indított el a két készülékkel. A két mobil bemutatója után hosszú ideig semmi nem történt, mintha maguk a gyártók sem tudnának mit kezdni a jelenséggel, de az idei CES meghozta az áttörést. Szinte nem is volt olyan magát jelentősnek tartó gyártó, amely ne mutatott volna be öthüvelykes vagy annál nagyobb készüléket.
A Sony az öthüvelykes Xperia Z mobilt mutatta be, de a hírek szerint már készül a 6,44 hüvelykes valódi phablet is. A ZTE Grand S szintén öthüvelykes és full hd-kijelzős, a másik kínai gyártó még ennél is feltűnőbb készüléket mutatott be, a 6,1 hüvelykes Ascend Mate-et. Az LG sem marad ki a sorból, a napokban jelentették be az öthüvelykes full hd kijelzőjű Optimus G Pro mobilt.
Jókor, jó helyen
A piacot és a vásárlók hozzáállását egyrészt az változtatta meg, hogy a mobilt egyre kevésbé használják telefonálásra, multimédiás eszköz lett, amelyet internetezésre, kapcsolattartásra, közösségi oldalak látogatására használunk. A felmérések szerint a felhasználók napi két órát használják mobiljukat, ebből csak tíz százalékot töltenek telefonálásra. Tehát telefonálunk is, de az ezzel járó kényelmetlenség eltörpül a netezésnél jelenlévő haszon mellett. Az ABI Research elemzője szerint az emberek rájöttek arra, hogy nagyméretű mobilok nem is annyira kényelmetlenek, mint gondolnák.
Ez a felismerés nem jött egyik pillanatról a másikra, hosszabb folyamat eredménye. Egyrészről a készülékek fejlődésével egyre nagyobb igény volt a nagyobb kijelzők iránt, minél inkább háttérbe szorult a telefonálás annál inkább szerettek volna nagyobb kijelzőt. A használat eltolódott a vizuális tartalomfogyasztás felé, ez kívánja a jobb és nagyobb kijelzőt. Másrészről hatalmas népszerűségre tettek szert a csak wifis, de nagyobb héthüvelykes tabletek, a felhasználók hozzászoktak annak funkcióihoz, így felmerült az igény, hogy a két tulajdonságot összekapcsolják: nagy kijelzős, mobil eszközt szerettek volna. Számításaikat megtalálták az öt hüvelykes mobilokban, a phabletekben.
A Dell Streak is hozhatott volna áttörést, de rosszkor jelent meg, akkoriban még a háromhüvelykes mobilok uralták a piacot, így az öthüvelykes mobil túl nagy ugrás volt, amit a felhasználók nem léptek meg. Amikor a Samsung Galaxy Note megjelent, akkor a piacon már elfogadottak voltak a négyhüvelykes mobilok, a következő hónapokban pedig még ennél is nagyobbak megjelentek. Innen már csak egy kis lépés volt az öthüvelykes kijelző.
Kettő helyett egy
Nem mellékes, hogy a legtöbb phabletet az ázsiai régióban adják el, a teljes forgalom 42 százaléka itt realizálódik, ráadásul ez a jövőben nemhogy csökkenni, de növekedni fog, az ABI szerint 2017-re ötven százalék fölé nő a régió részesedése. Japán és Dél-Korea marad a phabletek legfőbb piaca, de hatalmas lesz a kereslet Indiában, Kínában és Malajziában.
Piaci szerepüket növeli, hogy egyre népszerűbbek a fejlődő piacokon. A Yahoo indonéziai oldalának felmérése a Galaxy Note II-t hozta ki győztesnek, az iPhone 5 a második helyre futott be. Ennek oka, hogy az emberek szeretnének tabletet, de telefonálni is akarnak – két készülékre azonban nincsen pénzük, egy készüléket szeretnének, amellyel minden feladatot el lehet végezni. Kínában és Indiában van egy másik tényező is, az emberek azért is szeretnek minél nagyobb mobilt vásárolni, hogy utána dicsekedhessenek vele ismerőseik előtt és az utcán is mutogathassák.
Ez felveti az árazás kérdését is, hiszen a phabletek ma még nagyon drágák, a Galaxy Note egy csúcskategóriás mobil árával vetekszik, a fejlődő országokban kevesen engedhetik meg maguknak ezt. A piac még alakul, már elkezdtek megjelenni az olcsóbb modellek is, a kínai Lenovo öthüvelykes S880 mobilja például 250 dollár, ami nagyjából harmada a Galaxy Note II árának. Az alkatrészek árának csökkenése is a phabletek áresését jelzi előre, a Barclays elemzése szerint egy csúcskategórás phablet gyártási költsége idén még 320 dollárra esik, két éven belül pedig még ez is feleződik.
A piac növekedésével a gyártók megpróbálnak majd különbözni a többiektől, ez már most megkezdődött. A ZTE például egy olasz dizájnert bízott meg a phablet kialakításával. A minimalista megoldásaiért ismert Giovannoni nem hazudtolta meg magát, a tablet billentyűzetén látni munkáját. A piacvezető Samsung is folytatja az újításokat, egy nagyon vékony törhetetlen Amoled kijelzőn dolgoznak, amely több helyet hagyna az akkumulátoroknak, így még hosszabb ideig bírná egy feltöltéssel a készülék, ami nagyon fontos szempont a felhasználóknak.
index