A márkaszerviz átver, becsap, és olyan munkát is kifizettet, amit el sem végzett. A legtöbb autós ezzel indokolja, hogy miért választja a független műhelyeket az ezekhez képest sokszoros áron dolgozó márkaszervizek helyett. Körülnéztünk az egyik legnagyobb hazai importőr hasraütésszerűen kiválasztott szervizében, hátha kiderül, miért fog vastagon a ceruza a márkaképviseletekben.
- Mester, átnéztem az autót, gyorsan meglett a hiba. Egy kábel volt szétcsúszva, összedugtam, most már megy. Mit írjak a munkalapra?
- Elektromos javítás, egy óra munkadíj, 12 ezer forint (plusz áfa).
A fenti egy tipikus, márkaszervizében elhangzott, nem képzeletbeli beszélgetés. Menti a helyzetet, hogy vadonatúj autó garanciális javításáról volt szó, vagyis az ügyfélnek egy fillért sem kellett fizetnie a beavatkozásért. Ez a párbeszéd mégis tökéletesen kifejezi, hogy az átlagos magyar autós miért rezzen össze, ha meghallja a márkaszerviz szót, pláne akkor, ha már a garancia is lejárt.
Lehúzós sztorija mindenkinek van. Húgomék, akik szintén egy megbízhatónak mondott, kompakt német autó tulajdonosai, kuplungcserére kértek ajánlatot a márkaszerviztől. Az alkatrészre 200 ezer forint plusz áfa, a munkadíjra további majd' 100 ezer forint plusz áfa volt az ajánlat. Egy független, a gyári beszállítóval (Bosch) kapcsolatban álló szerviz az alkatrészért 75 ezer forintot kért, és a munka elvégzését is olcsóbban vállalta.
A Magyar Gépjárműiportőrök Egyesületének a fentiek ellenére szívügye, hogy a független, akár illegálisan működő műhelyekből a márkaszervizekbe terelje az autósokat. Az MGE kampányt is indított a kezdeményezéshez Értünk hozzá szlogennel, ennek keretében a márkaszervizek látogatásával járó előnyöket domborítják ki. Minket is elvittek egésznapos látogatásra egy tetszőlegesen kiválasztott márkaszervizbe.
Öreg autóval márkaszervizbe
A szervizek sem tagadják, hogy egyre fogynak és fogynak az ügyfelek, általános trend, hogy az autósok a karbantartáson próbálnak spórolni. Mindenki két kézzel kap a szervizbe csalogatható autósok után, ezért aztán számtalan márkánál fut a négyévesnél idősebb autók tulajdonosaira kihegyezett akció. A Porsche Hungaria bő két évvel ezelőtt indította a Szerviz 4+ programot, amely a cég szerint nagy sikernek bizonyult. Az előre meghatározott, fix áras javítócsomagokat nagy százalékban olyan ügyfelek vették igénybe, akik legalább 13 hónapja nem jártak márkaszervizben. A kimutatások alapján a legkedveltebb ajánlatnak a szezonális átvizsgálások és az éves szervizek számítottak, de sokan vették igénybe a fékellenőrzési akciót is. Népszerűek az úgynevezett Economy csomagok is, amelyeket az ötévesnél idősebb autókra fejlesztettek ki.
Mazda 4+ néven a japán márka is futtat hasonló programot, az árak nemcsak a gyári alkatrész, hanem a beszerelés költségét is tartalmazzák. A szervizcsomagok jelentős kedvezményt biztosítanak akár egy fékbetét-garnitúra, vagy egy komplett kuplung, illetve vezérműszíj-cseréhez, és a javítás során - az ügyfél kérésére - a Mazda-márkaszervizek ingyenesen elvégzik a gépkocsi teljes körű állapotfelmérését is. A Mazda hétféle szervizcsomagot kínál az 1998-2009 között forgalmazott személygépkocsik szinte minden modellváltozatához.
Az Opel a változatosság kedvéért szintén 4+ néven futtatja rendszeres tévékampányokkal is megtámogatott, garanciaidőn túli szervizprogramját. A csomagok itt is fix árasak, számtalan alkatrész cseréjére nyílik lehetőség. A lehetőségekről és pontos árakról a márkaszervizekben kell érdeklődni.
Volt már izgalmasabb napom is, de az időpontfoglalástól egy autó visszaadásáig minden munkafolyamatot láttam. Mi derült ki? Hogy egy igényes szerviz felépítése és berendezése pénzbe kerül. Sokba, mert rengeteg a kötelezően betartandó előírás is. Pénzbe kerül, hogy a legmodernebb szerszámok állnak rendelkezésre, láttam futóműállító gépet, amely drágább egy jól felszerelt kompakt autónál. Pénzbe kerül a szakértelem, a legjobb koponyákat folyamatosan továbbképzésekre küldik, a tudásukról versenyeken is számot adnak. A szerviz, ahol jártam, többszörösen díjnyertes az országos hálózatban, a mindenfelé szétszórt trófeák száma alapján valószínűleg tényleg értenek ahhoz, amit csinálnak.
Pénzbe kerül, hogy akár azonnali munkák elvégzésére is van lehetőség, hogy minden igényt kielégítő saját fényezőműhelyt tartanak fent. A szerelőgárdában minimális a fluktuáció, egy jó márkaszervizben összeszokott, képzett csapat dolgozik együtt. Vezetőtől (a szigorúan csak az elvégzett javítások után, teljesítményarányosan és nem fixen fizetett) egyszerű szerelőig mindenkivel beszéltem, egyhangúan azt mondják, hogy átverések nincsenek. Voltak, de azóta nagy tisztulási folyamat zajlott le, és egyébként is, a márkaszervizektől folyamatosan pártolnak el az autósok, senkinek sem lehet érdeke, hogy a megmaradt madarakat elűzze. Nincsenek hasraütésre elvégzett munkák, cserélt alkatrészek, csak olyan munkát végeznek el, amire az ügyfél rábólintott. És alkatrészből sosincs hiány, a tételek 94 százaléka a központi raktárban van, egy napon belül elérhető.
A márkaszervizben is elismerik, hogy drágán dolgoznak, de ezt a minőségi kiszolgálással és szolgáltatásokkal indokolják. Aki meg tudja és akarja fizetni, jön, akinek nem fér bele (és egyre többen vannak) máshova megy. Hogy ki maradt? Főleg a céges vevők, flották, és azért jellemző, hogy a garanciaidő alatt még a magánvásárlók is az ügyfelek között maradnak.
20-30 százalékos forgalomcsökkenés
A márkaszervizek vezetőinek tapasztalatai azt mutatják, hogy a személygépkocsik esetében egyes márkakereskedéseknél akár 20-30 százalékkal is romlott az utóbbi időben a szervizek forgalma. Az MGE felmérése szerint a visszaesésnek több oka is van, ám legfőbb indokként az újautó-értékesítések csökkenését jelölték meg a megkérdezettek.
A kutatás arra is rámutatott, hogy az autókat átlagosan 3-5 éves korukig, azaz a garanciaidő lejártáig hordják márkaszervizbe, ebből egyenesen következik, hogy a szervizek munkaidejének egyre nagyobb részét a céges javítások töltik ki. A válaszadók egyik fele úgy tapasztalja, hogy a garanciaidő lejárta után az autósok legfeljebb 50 százaléka marad a márkaszervizek mellett, de sokan úgy vélekedtek, hogy ez a szám 25 százaléknál is alacsonyabb. A haszonjárművek esetében a legmagasabb az elvándorlás, míg a prémiumautók tulajdonosai azok, akik legtovább kitartanak.
A márkaszervizesek szerint az autósok azért választják a sarki műhelyeket, mert ezek nagyrészt számlamentesen végzik a munkájukat, így a szerelések alkalmával megspórolható a 27 százalékos áfa. A spórolás előnyt, a javítás elvégzésének igazolhatatlansága hátrányt jelent, de ez a kalkulált kockázat belefér az autósoknak. A magas áfa jelentette problémát a kormány is felismerte, és egy 2013. január 1-től hatályos új törvényt is elfogadott, amelyben a céges gépkocsik javítása esetében az áfa 50 százalékát visszaigényelhetővé teszi.
Más kérdés, hogy ez pont a márkaszervizeket kerülő magánautósokon nem segít.
A szervizcsapat vezetőjétől megkérdeztem, melyik ügyfélkörrel van a legtöbb probléma. Hát persze, hogy a prémiumautósokkal, akik megveszik a drága autót, de utána minden filléres tételen spórolni akarnak. Bezzeg a kisautósok fizetnek, mint a katonatiszt, tudják, mennyi pénzt szánnak a szervizre, és amíg tart a keret, meg se szólalnak.
És hát kétségkívül vannak előnyei egy márkaszerviznek, már persze amellett, hogy mindenre kiterjedő, részletes grafikus szerelési útmutatók állnak rendelkezésre minden javításhoz. Meséltek például egy történetet, amelyben egy rendszeresen karbantartott, minden kötelező szervizen átesett dízelmotoros autó volt a főszereplő. A blokk minden elővigyázatosság ellenére megadta magát, ami még a szerviznél is kiverte a biztosítékot. Dokumentálták a hibát, megjegyezték a gyártó felé, hogy ilyen szervizelőélettel nem következhetett volna be a baj, és a központ el is fogadta az érvelést. Így a gyártó állta az ügyfél helyett a közel egymilliós számlát, ilyen ajándékot pedig tényleg csak egy márkaszervizben lehet kapni.
De az a jó, hogy mindenki eldöntheti, mire van szüksége.
origo