Ekkora ménessel az istállóban már nem akar jaszkarizni az ember
A matt szín nem a mostanában oly divatos fólia: eredeti, gyári fényezés és még a tapintása is egészen más, mint a hagyományos dukkóé
Elmúltak már azok az idők, amikor egy BMW-től nagy lett az arcom. A Gran Coupe leszedált. Előzékeny lettem és udvarias, elegánsan vettem részt a forgalom folyamában, nem rohantam sehová, nem akartam elsőként indulni a lámpánál. 313 lóerő magabiztossá teszi a sofőrt.
A BMW 640 Gran Coupéja megkésve érkezett. Az Audi és a Mercedes is megcsinálta már a maga négyajtós kupéját, nem beszélve a VW-ról. A BMW ebben nem tudott már nagyot dobni, leszámítva persze azt, hogy elképesztően szépre sikerült a kasztni. De hát szép az Audi A7 és a Volkswagen Passat CC is, úgyhogy a bajoroknak igencsak oda kellett tenniük magukat, ha azt akarták, hogy kiharaphassanak egy szeletet a tortából. A Gran Coupeba beletettek hát mindent, ami a polcon akadt.
A dupla kipufogó nem kábítás, hat hengerből vezetik ki a füstöt
A 6-os sorozat alapjaira épült autó padlólemeze tíz centivel lett hosszabb az ősénél, ez pont arra elég, hogy ne férjek be vele otthon a kocsibeállóba, a szomszédét kellett kölcsönkérnem. És persze azért az utasok is örülhetnek, mert így hátul akad benne hely bőven még akkor is, ha az autós kártyán a szállítható személyek számánál 4+1 fő van feltüntetve. Hátul ugyanis igazából csak két popónak formáltak helyet, a középső utas a széles könyöklőn üldögél - biztonsági öv azért ide is jutott.
Elöl a szokásos kupé - nem autó, hanem fülke - érzést kapja a sofőr és anyósa. A BMW körbeölel, beszippant, az ember részévé válik a kocsinak. Itt talán túlságosan is, sikerült odabent egy kis bunker-hangulatot gyártani. A saját autóm is olyan, mintha egy turistasátorban ülnék, ennek ellenére a Gran Coupet nekem is meg kellett szoknom. Nagyok a holtterek, ezért is jön jól, hogy a tolatóradar minden irányból képes mutatni az autót. Először tényleg azt hittem, hogy műholdról adja be a képet, a kamerák ugyanis olyan furfangosan helyezkednek el körbe az autón, hogy a képernyőn mintha felülről látná az ember saját magát: nem csak azt látja, mi van az autó mögött, de azt is, hogy mi van mellette.
Az utasteret mindenhol bőr borítja, de a fehér kárpit az üléseken rettentően kényes
A hathengeres ikerturbós dízelt a 7-es sorozatból már ismerik a szerencsések, a 640-esbe is ez került. Senki ne kérdezze, hogy a 640-esben miért nem 4 literes motor van, elmúltak már azok az idők, amikor egy autóról mindent elárult a sorozatszám. A hathengeres motor rohadtul durván katapultálja a kocsit, 100-ra 5,4 másodperc alatt gyorsul fel. A gyári fogyasztás vegyesben 5,7 liter, nálam inkább 7,5 lett, de ez teljesen érdektelen, egy 3 literes motortól ez is több, mint szép adat.
Egy ilyen autóban a vezetési élményt igazán a gyorsulás adja. Ahhoz, hogy szerpentineken élvezetesen lehessen kergetni, túl nagy és nehéz, még ha a motornak nem is kottyan meg a kocsi súlya. A futóműve is inkább puhán, nagyautósan rugózik, az ülésekig nem jutnak el az út egyenetlenségei. A nyolcsebességes automata váltó is annyira finoman kapcsol, hogy nem is lehet érezni a fokozatokat, még akkor sem, amikor padlógázra visszapakol vagy négyet. Csak a fordulatszám ugrik meg, és az ember szeme akar benyomódni a koponyájába.
Ami szerintem elég szerencsétlenre sikerült, az a kárpitozás. Odabent minden bőr, még a plafont is barna velúrral vonták be. Bőr került a műszerfalra és persze az ülésekre is, csakhogy ide hófehér. Illetve az volt valamikor, mert már 10 ezer kilométer után mindenféle színek és foltok tarkították a székekeket, amiket biztosan el lehet tüntetni a megfelelő vegyszerekkel, de engem komolyan bosszantott, amikor még a farmer is nyomot hagyott a háttámla alján. Képzeljék, akkor milyen ideges lennék, ha enyém lenne az autó!
Azok közé tartozom, akiket nem túlságosan izgat, hogy milyen eljárással készülnek a beltér műanyagjai és ezt most csak azért mondom, hogy valami rosszat is kipréseljek magamból: az ajtóbehúzó és a középkonzol fehér műanyag betétje elég gyengének és vékonykának tűnik. És egy ilyen vackot van képük hajszál híján 24 millióért adni!
Bittó Ákos