Látványosan trükköznek az eladási adatokkal az európai autókereskedők, különösen Németországban. Az önregisztráció önmagában nem torzítja a piacot, de arányeltolódást okoz, mindezt azért, hogy néhány kereskedő extra bónuszt vehessen fel. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint valószínűleg a hazai piacon is akadnak ügyeskedők, de hosszabb távon ennek nincs hatása.
A nemzetközi autós sajtóban egyszerre két hír is megjelent eladásokkal trükköző autómárkákról és kereskedésekről. A Wall Street Journal szerint a BMW az amerikai piacon manipulálta júliusi eladásait azzal, hogy a hónap utolsó napjára akár hétezer dolláros kedvezményt ígért, de ennek feltétele az volt, hogy a kereskedések már július 31-én eladottként jelentsék a kedvezményes autót. Ez gyakorlatilag nyílt felhívás volt önregisztrációra, ami ugyan évek óta népszerű ügyeskedésnek számít az autókereskedelemben, de eddig nem kapott különösebb publicitást.
Önregisztráció esetén a kereskedés saját erőből vásárol autót, amely eladottként jelentkezik a statisztikákban, holott akár még hónapokig a szalonban állhat nulla kilométeres új autóként. A júliusi akcióval a BMW célja az volt, hogy a havi értékesítési listán megelőzze a Mercedest, ami sikerült is: több száz autót vásároltak meg maguknak a kereskedések, így a BMW 21 297 eladott autóval zárta a hónapot, 1986 darabbal megelőzve nagy német riválisát.
Nagyüzemi önregisztráció Németországban
Talán nem véletlen, hogy éppen a BMW hirdetett nyílt önregisztrációs akciót, a német piacon általános gyakorlatnak számít az adatok torzítása. Az európai autós szövetség (ACEA) szerint az első félévben 0,7 százalékkal bővült a német autópiac, miközben az olasz és a francia 20 és 17 százalékkal zsugorodott. Nehezen hihető, hogy éppen a németeknél sikerült csodát tenni, az adatok mélyebb elemzése meg is mutatta, hogy mesterségesen felpumpált számokról van szó.
A ZDK autókereskedelmi csoport összegzése szerint csak júniusban 87 454 önregisztráció volt az országban, ez a teljes eladások 29 százalékát tette ki. Az első hat hónap önregisztrációnak száma 479 385 volt, ami 11 százalékos növekedést jelent az elmúlt év azonos időszakához képest. Ezekre az autókra akár húszszázalékos kedvezményt is kaptak a kereskedések a listaárból.
"Olyan iparágban dolgozunk, ahol muszáj számokat produkálni" - nyilatkozta a Bloombergnek Andy Palme, a Nissan globális termékstratégiával foglalkozó részlegének vezetője. "El kell adni a terméket, így a gyártók szórják a kedvezményeket."
Hatalmas kedvezmények
Még az olyan, gyakorlatilag teljesen új prémiummodellekre is jár kedvezmény, mint a BMW 3-as sorozat, az engedményeket az új modellek fejlesztési költségeibe is beárazzák. Júliusban átlagosan 12 százalékos kedvezményt lehetett kicsikarni minden új autóra Németországban, a legnagyobbat a Fiat adta 14,7 százalékkal. A lista második helyére holtversenyben a PSA Peugeot Citroën és a Renault került 14,1 százalékkal.
"Mindenki az utolsó vevőre vadászik Európában" - magyarázta a helyzetet Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse elemzője. "Ezért aztán minden olyan autót, amit délen nem sikerült eladni, most Németországba szállítanak."
Csak a tőkeerős kereskedések bírják
A hazai piacon az elmúlt hónapokban látszott ugyan némi fellendülés, de a néhány száz darabbal emelkedő értékesítések önmagukban nem orvosolják a bajokat. "A magyar piac továbbra is nehéz helyzetben van, a semmi és a valami között ingadozik a helyzet" - nyilatkozta az [origo]-nak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke. "Az önregisztráció valószínűleg a magyar piacon is jelen van, de jelentősége gyakorlatilag elhanyagolható, nincs piacbefolyásoló ereje."
"Az önregisztrációhoz tőkeerős kereskedés kell, hiszen az autókat meg kell vásárolni, erre pedig a nehéz helyzetben lévő dílerek nem képesek. Ez a gyakorlat maximum részlegesen képes torzítani a piacot, mert az autókat előbb-utóbb eladják, vagyis az összvolumen nem változik. Itt általában egy-két hónap 'megtolásáról' van szó, hogy az adott kereskedés esetleg elérje a bónusz kifizetéséhez meghatározott limitet vagy valamilyen egyéb célt. Az önregisztráció hatása minden esetben ideiglenes, időben korlátozott."
Erdélyi szerint örülni kell a magyar piaccal kapcsolatos minden pozitív fejleménynek, de a néhány száz darabos emelkedésnek addig nincs különösebb jelentősége, amíg nincsenek magánvásárlók a piacon. "A helyzet változatlan, magánvevő alig van a piacon. Arányuk 20-30 százalék lehet, ami az adatok alapján azt jelenti, hogy havi maximum ezer darab autó kerül magánvásárlókhoz."
origo