Sok használt autón és használtautó-vásárláson túl vagyok már, mindig elolvastam mindent, amit erről tudni érdemes, aztán utólag mégis rájöttem, hogy egy csomó dolgot kihagytam. A minap azonban találkoztam A Vevővel, aki a nagykönyvből lépett elő. Ha mindent mindig így csináltam volna, mint ő, sok bosszúságtól megkímélhettem volna magam, úgyhogy most okuljunk mind egy létező példából.
Hol törött?
Az adásvétel tárgya egy 1996-os évjáratú Audi A4-es volt. A motorházon látszott, hogy újrafényezték, a többi elem viszont sértetlennek és gyárinak tűnt, enyhén megfakult fényezéssel. A fiatalember bemutatkozás után némileg szabadkozva húzta elő a rétegvastagság-mérőt.
"Van egy autókereskedő ismerősöm, tőle kaptam kölcsön - mutatta. - Vigyáznom kell rá, 300 ezer forint egy ilyen kütyü."
A kasztni több pontján végignézte az elemeket, ahol az érzékelőt hozzáérintette a lemezhez, ott előtte mindig letörölte a kocsiról a port. Kívül is és belül is megmérte a festék vastagságát, pár elemről kiderült még, hogy valószínűleg új festékréteget kapott az idők során.
"Az ilyen öreg autóknak a rozsda jelenti a végét, azt nagyon drága megcsinálni" - jelentette ki, miközben a pótkerék alatt vizslatta a lemezt.
Milyen vezetni?
Az ilyen Audiknak a vacak utakon gyakran tönkremennek a lengőkarjaik a futóműben, aminek a javítása jó pár tízezres tételt jelent. Rossz úton a futómű többi rendellenességére is rá lehet jönni, "túl rossz úton viszont pont az út miatt nem halljuk a kopogást" - mondta a vevő, úgyhogy egy hagyományos fővárosi úttestet választott. Ez pont elég a hibák kiszűrésére, lehet érezni, hogy milyen a rugózás és az igazi bajok már itt is hallatnak magukról, nem kell hozzá komoly terep. Megállás után megrángatta még a kerekeket, miközben barátja a kormányt tekergette jobbra-balra: a kotyogás itt is figyelmeztető jel lehet.
Olaj- és vezérléscsere
Ha nincs elég olaj az autóban, az két dologról árulkodhat: vagy rendetlen volt a tulaj és sosem ellenőrizte a szintet, vagy a kopott motor eszi az olajat. nem tudni, melyik a rosszabb.
"Ha a gyűrűk elkoptak a hengereken, akkor az olaj azért fogy, mert bejut az égéstérbe" - jelentette ki Vevő, miután felhívta egy autószerelő ismerősét. Sokat futott, kopott motornál fordul elő ilyesmi: nem tragédia, de újabb kiadásokat jelent. Dízelnél érdemes még megnézni, hogy nagyobb gázra mennyire füstül a kipufogó: ha kékes pamacsokat ereget, akkor némi motorolaj is vegyül az égetnivaló gázolajba.
A vezérműszíj-cserében csak szervizkönyv alapján lehet megbízni, de azért sokat jelent, ha az eladó tudja, nagyjából mikor cserélték - vagy hogy egyáltalán cserélni kell.
Szerződés
Tavaly nyár óta szigorúbbak az adásvételi szerződés kitöltési feltételei, mint korábban. Szerepelnie kell rajta a tranzakció pontos dátumának, sőt az órának és a percnek is. Az okmányirodák komolyan veszik a rajta szereplő adatokat, érdemes ellenőrizni a forgalmiban és a kocsin is a motor- és alvázszámot, nehogy fizetés után érjen kellemetlen meglepetés. Aki nagyon bizalmatlan, az eladó és a tanúk adatait is ellenőrizheti.
A használt autó persze sosem életbiztosítás, mégoly kiválónak tűnő kocsi is beadhatja a kulcsot már a hazaúton. Viszont amíg várunk a trélerre, addig sem okolhatjuk magunkat, hogy miért nem néztük meg az olajszintet, amikor pedig tudtuk, hogy nem szabad kifelejteni!
blikk