HIRDETÉS
HIRDETÉS

A hidrogénmeghajtás ma még drága, de, ahogy a napelemek esetében, számítani lehet rá, egyre olcsóbb lesz ez a technológia. Ennek fejlesztésével a pécsi műszaki karon is próbálkoznak.

A véges olajkészletekre épülő, a környezetet jelentősen károsító benzin-, illetve dízelalapú közlekedés egyik alternatívája a hidrogénmeghajtás lehet, ehhez kapcsolódó fejlesztés a Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Karán is zajlik. Az intézményben már évek óta kísérleteznek energiatakarékos hidrogénhajtású jármű fejlesztésével. A pécsi csapat által fejlesztett jármű nagyon kis mennyiségű, mintegy fél liter hidrogénnel 1100 kilométert tudott megtenni.

Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára a Napközben keddi adásában hangoztatta, akár belső égésű motorral, akár üzemanyagcellával hasznosítják a hidrogént, a végtermék vízgőz, vagyis a hidrogénüzemű járművek lokális légszennyezése nulla.

Háber István pécsi tanársegéd elmondta, a víz bontásával előállítható hidrogén környezetvédelmi szempontból akkor érdekes, ha a gázhoz szél- vagy napenergia felhasználásával lehet hozzájutni, tehát a nem lokális károsanyag-kibocsátás sem jelentős.

A hidrogénmeghajtás elterjedése előtt azonban áll még néhány technikai probléma, így a tárolás és a szállítás kérdése. A műszaki kar oktatója azt is hangsúlyozta, hogy ha a felhasználók betartják a hidrogénre vonatkozó, a szokásosnál valamelyest szigorúbb biztonsági elősírásokat, akkor a mai közlekedésben és az élet egyéb területein is nyugodtan hasznosítható ez a gáz. Háber István hangsúlyozta: ezen előírások alkalmazása megszokás kérdése, mert a benzinüzemű járműveknél is oda kell figyelni arra, hogy az üzemanyag ne jusson ki a környezetbe vagy hogy ne használjunk nyílt lángot a közelében.

A hidrogén belsőégésű motorban való elégetése nagyon alacsony hatásfokú, ezért a pécsi műszaki karon is villamos energiát előállító, elektromotort meghajtó hidrogén üzemanyagcellát használnak a kísérleti járművükhöz. Gond azonban, hogy a hidrogén üzemanyagcellákban jelenleg platinakatalizátort használnak a kémiai bontáshoz, ami nagyon drága anyag. A kutatók ezért a nemesfém kiváltására egyéb fémekkel és polimer vegyületekkel is próbálkoznak – tette hozzá Háber István.

Mayer Zoltán szerint, bár a hidrogénmeghajtás ma még drága, de, ahogyan a napelemek esetében, számítani lehet rá, hogy egyre olcsóbb lesz ez a technológia.

hirado

Feltöltve: 2014.03.05.
Megnézve: 2104

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra