HIRDETÉS
HIRDETÉS

Tizenkilenc órás munka után kedd hajnalra felállították az oldalára dőlt Costa Concordia óceánjárót az olaszországi Giglio szigeténél - közölték a munkát irányító műszaki szakemberek. Az egyedülállóan különleges munka a tervezett 12 óránál hosszabb ideig tartott, előző este ugyanis a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba, ezért meg kellett szakítani a luxushajó egyenesbe állítását.

Az olasz illetékesek szerint a hatalmas mérnöki feladat végrehajtása végül tökéletesen, a terveknek megfelelően sikerült. Franco Porcellacchia, a Concordia tulajdonosának, a Costa Crociere SpA-nak a projektigazgatója ehhez hozzátette, hogy nem észleltek környezetszennyezést a művelet során.





A munka fő irányítója, a dél-afrikai Nick Sloane mentésvezető - aki az utóbbi egy évet Giglión töltötte, hogy előkészítse a végrehajtást - elmondta, hogy nagyon küzdelmes volt az előkészítés, de végül mindenki fantasztikusan teljesített.

A következő feladat a hajó alapos átvizsgálása lesz: milyen kár érte, valamint annak eldöntése, hogyan lehet partra vontatni. A hajó elég erős volt ahhoz, hogy egyenesbe álljon, és elég erős lesz a vontatáshoz is - tette hozzá.

A Costa Concordia 2012. január 13-án éjjel feneklett meg, a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött, majd az oldalára fordult.

A fedélzetén 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajón 1023 fős személyzet teljesített szolgálatot, köztük 12 magyar.

A szerencsétlenség következtében 32 ember - köztük a hajón zenészként dolgozó magyar Fehér Sándor - életét vesztette. Két holttestet még nem sikerült megtalálni.

Az olasz polgári védelem vezetője korábban precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését. A páratlan mérnöki-műszaki beavatkozást, a hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával.

A költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása.

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, minek következtében megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az egyre rosszabb időjárás miatt most adódott az utolsó lehetőség a roncs "talpra állítására", egy újabb telet a hajó nem bírt volna ki.

A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles Costa Concordia felállításán tavaly nyár óta dolgoztak.

Első lépésben a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú, több futballpálya nagyságú pódiumot építettek, és végül erre helyezték rá a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, azokkal húzták fel a hajót.

A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kellett elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben.

Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből.

A rendkívüli és mindvégig páratlan látványt nyújtó "hadműveletben" 500-an vettek részt, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és 10 biológus is.


hirado

Feltöltve: 2013.09.17.
Megnézve: 2958

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra