HIRDETÉS
HIRDETÉS

Kizártnak tartja a Sínai-félszigeten lezuhant orosz gép üzemeltetője, hogy a repülő tragédiáját műszaki hiba, a géptest összeillesztésének előregedése okozta volna. A Kolgalimavia szerint „külső okokra” vezethető vissza, hogy a repülő – fedélzetén 224 emberrel, köztük 25 gyermekkel – szétesett a levegőben. A feketedobozok első vizsgálati eredményei azonban úgy tűnik, cáfolják a cég gyanúját.

Az Iszlám Állam (IS) ugyan magára vállalta a gép megsemmisítését, az orosz légierő szíriai szerepvállalására hivatkozva, ám orosz és egyiptomi hivatalos vélemények szerint kizárt, hogy a 9,5 kilométer magasan szálló gép leszedésére képes lenne a terrorista szervezet.
Volt már egy kis sérülés

Továbbra is valószínűbbnek tűnik azonban a műszaki hiba – bár a már megtalált feketedobozok kiértékelése előtt nem lehet kizárni a bombát sem –, ami mögött egy 14 évvel korábbi baleset is álllhat.

Az Airbus A321-es ugyanis 2001-ben Bejrútból érkezve megsérült a kairói landoláskor. A gép farokrészén a sérülést jelentősnek ítélte meg az akkor készült dokumentum. Elképzelhető, hogy a javítás nem volt kifogástalan, így a gép hátsó része már kevésbé bírta a terhelést.

Ezt a gyanút erősíti az is, hogy a levegőben szétesett gép darabjai közül a farokrész nyolc kilométerrel messzebb volt a többitől. A gép roncsai összesen húsz négyzetkilométeres területen szóródtak szét.

A baleset után a gép kétszer gazdát cserélve jutott el a Kogalimaviához, amely az orosz Tupoljevekről váltva állományáát alapvetően az Airbus A321-es típőusaival töltötte fel. A megsemmisült gép volt a legrégibb, 18 éves.

A Kogalimavia szerint azonban a gép megfelelő állapotban volt, tehát a balesethez mindenképp külső hatás kellett. A két hajtóművet is átvizsgálták néhány nappal ezelőtt, ott is mindent rendben találtak. Igaz, a szakemberek nem is azokat sejtik a technikai okok mögött, hanem a gép karosszériáját.

A légitársaság vezérigazgató-helyettese azt nem közölte, milyen külső mechanikai hatásra gondolt. Alekszandr Szmirnov nem említette, hogy rakétatámadást vagy valamilyen tárggyal való összeütközést sejt a gép tragéidája mögött, csupán annyit mondott: „Teljességgel kizárjuk a műszaki hiba vagy a pilóta tévedésének lehetőségét” – közölte az Interfaxszal Szmirnov.
A feketedoboz mást mond, mint a cég

A Kolgalimavia feltételezését azonban cáfolni látszik a feketedobozokból kinyert első információk. Az Interfax az egyiptomi vizsgálóbizottságból érkezett forrásból úgy tudja, hogy
a gépet nem érte külső hatás egészen eltűnése pillanatáig.

A pilóták nem küldtek segélyhívó jelzést sem.

Ugyanakkor az orosz elnök szóvivője közölte, nem zárható ki még semmi, így a lehetséges terrortámadás sem. Dmitrij Peszkov szerint a vizsgálat kezdeténél korai lenne a lehetséges okokról beszélni, meg kell várni a frissen indult vizsgálat első eredményeit.

Az orosz Nyomozati Bizottság (SZK) végzi a vizsgálatokat, de a nemzetközi szabályoknak megfelelően a vizsgálatot az az ország vezeti, amelyik területén történt a baleset, jelen esetben Egyiptom.

Eközben az orosz kormányfő, Dmitrij Medvegyev nemzetközi vizsgálatot követelve közölte: "A helyszínen zajló munkák mellett a legfontosabb, hogy a nemzetkozi polgári repülési szervezet előírásainak megfelelően minden szükséges elemzés, nyomozati intézkedés a mi szakembereink és más nemzetközi szakirányú szervezet és szakember bevonásával történjék.” Igaz, ezzel kapcsolatban nem is merült fel kifogás Moszkva részéről, hiszen ntöbb mint száz szakembere vizsgálódik a tragédia helyszínén.
A tragédiától még nyaral a vezetés

A 217 utas és a személyzet közül négy ukrán és egy belarusz állampolgár kivételével mindenki orosz volt, ezen belül is 130 áldozat szentpétervári volt, 43 pedig Leningrád megyében élt. A gyásznap ellenére Leningrád megye kormányzója nem szakította meg szabadságát – írta a Newsru.com. A megye hivatalos válasza szerint Alekszandr Drozgyenko operatív kapcsolatban áll a szakszolgálatokkal és helyettesén keresztül kíséri figyelemmel az eseményeket, köztük az áldozatok családtagjainak nyújtandó segítség megszervezését.

A szombati tragédia volt a legnagyobb a szovjet és orosz polgári repülés történetében. A holttestek hazaszállítása folyamatban van, 144 áldozat maradványait már Szentpétervárra vitték.

index.hu

Feltöltve: 2015.11.02.
Megnézve: 1368

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra