HIRDETÉS
HIRDETÉS

Elhalasztják a debreceni BMW-gyár építését - írta meg a Portfolio. Ma tette közzé első negyedéves számait a német autógyártó, a gyorsjelentés utáni sajtótájékoztatón Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke azt mondta, egy évvel elhalasztják a magyarországi gyár építését.

Az első negyedévben jelentősen csökkentek a BMW csoport autóeladásai. A világgazdasági visszaesés és az autópiaci forgalom várható csökkenése tükrében a konszern az idén eladásainak és eredményének jelentős csökkenésére számít a honlapján szerdán publikált negyedéves beszámoló alapján.

Mindezek miatt a vállalat menedzsmentje erőteljes kötségkontrollt vezet be, emiatt a kutatási és fejlesztési költségeken nem, a beruházásokon viszont spórolnának.

Számunkra mindig a várható kereslet a fontos, ezért egy évvel elhalasztjuk a magyarországi gyár beindítását. Alapvetően a jelenlegi helyzetben minden projektet felülvizsgálunk, ebbe beletartoznak az építkezések és a termékekkel kapcsolatos döntések is

- mondta Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke szerda délelőtt. Nicolas Peter, a cégcsoport igazgatóságának tagja pedig hozzátette: a magyarországi üzemen kívül más projekteket is elhalasztanak.

A debreceni üzem építése az egyik legjelentősebb beruházás Magyarországon, ennél csak a Mercedes, a Mol és a Samsung beruházásai nagyobb értékűek.

Pont most kezdődött volna az építkezés

Március 19-én még arról írtunk, hogy nem áll le a debreceni BMW-gyár építése, Salgó András a BMW Group Magyarország kommunikációét felelős vezetője akkor úgy nyilatkozott: Debrecen városa jelenleg is dolgozik annak az észak-nyugati ipari parknak a kialakításán, amely a gyárnak is otthont ad majd, ennek előkészítő munkálatai pedig a terveknek megfelelően haladnak, a munkaerő-toborzás folyamatos.

A dehir.hu idén januárban közölte, hogy az Észak-nyugati Gazdasági Övezetben februárban elkezdődhetnek a BMW-gyár cölöpözési, alapozási munkálatai azt követően, hogy 240 hektáron már elkészültek a tereprendezési és földmunkákkal. A tervek szerint a területhez kapcsolódó előkészületek április végére befejeződnek, a konszern pedig már korábban bejelentette, hogy a gyár építése 2020 tavaszán kezdődhet el, de aztán másfél hónap elteltével a koronavírushoz köthető gazdasági visszaesés keresztülhúzta a vállalat számításait.

Titkos tárgyalások

A debreceni beruházást 2018. júliusában jelentették be, a kormány 14 hónapig tárgyalt az autógyárral, sokáig titkolniuk kellett a lehetséges megállapodást, még Debrecen közgyűlésének is titkosan kellett szavaznia a projektről. Közel egymilliárd euróért épült volna fel a gyár, ami ezer családnak biztosítana megélhetést, és a korábbi tervek szerint évi 150 ezer autót gyártására lenne alkalmas.

Az önkormányzat 2019 márciusában jelentette be, hogy a BMW-gyárnak is helyet adó északnyugati gazdasági övezet infrastruktúrájának kialakításával az erre kiírt pályázat nyertesének, a Market Építő Zrt.-nek 2019 őszéig kell elvégeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemét. A cég nettó 22,29 milliárd forintért vállalta a munkát.

Debrecen északnyugati gazdasági övezete ipari és infrastrukturális beruházásainak előkészítése, megvalósítása érdekében a kormányzat és a város együttműködési, támogatási megállapodást írt alá. A bejelentés szerint a kormány 130 milliárd forinttal támogatja a közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint a közműberuházásokat.
Az ötödik autógyár lenne

Az új gyárral tovább erősödne az autóipar dominanciája Magyarországon, ami már eddig is az ország legfontosabb iparágának mondható. Olyannyira kiemelt iparág, hogy pár éve, a Volkswagen dízelbotránya alatt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még arról beszélt, hogy nem jó, ha az ország ilyen szinten függ egyetlen iparágtól.

Akkor, 2015-ben azt is közölte, hogy kormány csökkenteni akarja a gazdaság egyoldalú függőségét az autóipar teljesítményének hullámzásától. Hogy a nyugati autóipartól való függés áldás vagy átok-e a magyar gazdaságnak.

Magyarországon a rendszerváltás óta van autógyártás, az első külföldi tulajdonú autógyár, a Suzuki 1991-ben kezdte el megépíteni esztergomi gyárát, egy év múlva pedig el is készült Magyarországon az első Suzuki Swift. Ugyanebben az évben az Opel szentgotthárdi gyárában is elkészült az első autó. Az Audi győri leányvállalata 1993-ban alakult, a BMW előtti legutóbbi érkező, a Mercedes pedig 2008-ban nyitotta meg a gyárát Kecskeméten.

index.hu

Feltöltve: 2020.05.06.
Megnézve: 792

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra