HIRDETÉS
HIRDETÉS

Hétvégén, 150 utassal a fedélzetén lezuhant egy Boeing 737 Max 8 repülőgép Etiópiában, és a balesetet senki sem élte túl. A járat pilótái megkapták az engedélyt, hogy visszatérjenek Addisz-Abeba repterére, ám hat perccel felszállás után elvesztették velük a kapcsolatot, és a repülőgép a várostól 56 kilométerre északkeletre lezuhant. Ez volt a második alkalom, hogy a repülőgéptípus katasztrofális balesetet szenvedett. Tavaly októberben Indonéziában vesztette életét 189 ember, amikor a Lion Air járata kísértetiesen hasonló körülmények közt csapódott az óceánba.

Fejlett technológiák, gazdaságos működés jellemzi a 737 Maxot, amely a Boeing eddigi legnépszerűbb repülőgépe.

Világszerte használják, többnyire közepes távolságokban, az európai utasok általában az Egyesült Államok keleti partjára – főleg New Yorkba – tartó járatokon találkozhatnak vele. Ilyen gépei vannak többek közt a lengyel LOT, az izlandi Icelandair, az amerikai Southwest és American Airlines, a kínai Air China és az argentin Aerolínas Argentinas légitársaságoknak.

Telepítették, de hogyan?

Az indonéz járat fél évvel ezelőtti katasztrófáját már részletesen kivizsgálták, és a szakértők megállapították, hogy a repülőgép orrának váratlan lebukása okozta a zuhanást. Emögött a Boeing egyik frissített szoftvere áll, amely a repülőgép életveszélyes átesését akadályozza meg – ám kiderült, hogy akár a repülőgép életveszélyes süllyedését is okozhatja, ha a számítógépes rendszerben a magasság és dőléssszög adatai hibásak.

A Pilóták szakszervezetei szerint senki sem magyarázta el nekik, hogy ez a repülésirányító rendszer felülírhatja a kézi vezérlést.

Átesés akkor történhet, amikor a repülőgép orra túlságosan fölfelé áll, emiatt csökken a járművet magasan tartó felhajtóerő, és megnő a légellenállás. Ezt korrigálná a Boeing rendszere, ám ha tévesek az adatok, és valójában nem áll fölfelé az orr, akkor ugyanez a rendszer gyors süllyedést idézhet elő. Ez viszont nem derül ki a Boeing 737 Max 8 üzemeltetési kézikönyvéből, amit már a tavalyi vizsgálat is megállapított. Erről a New York Times tavaly novemberben közölt részletes cikket.

A tavalyi baleset után a Boeing elvileg kiadott két frissítést a járatok üzemeltetőinek, hogy újra rámutassanak azokra a lépésekre, amelyeket ezekben a helyzetekben meg kell tennie a pilótának. Az etiópiai és az indonéziai járatokon a pilótáknak egy összetett lépéssorozatot kellett volna elvégezni a lehető leggyorsabban, hogy biztosítsák a megfelelő haladást. Amikor a Lion Air gépe lezuhant, ez a procedúra nem volt benne a repülőgép használati utasításában, és a pilóták nem kaptak róla képzést.

Még meg kell várni, hogy az etióp balesetről részletes adataink legyenek, de a Lion Air tavalyi balesetének leírása nagyon beszédes. A szakértőknek feltűnt, hogy az indonéziai baleset előtt alig 600 méteres magasság környékén váratlanul vízszintes helyzetbe állt a gép, nem emelkedett tovább, és ami még furcsább, hirtelen 180 métert süllyedt. Ezt korrigálták, megint emelkedni kezdtek, egészen 1600 méteres magasság közelébe, ám ott nem szépen egyenesen repültek tovább, hanem fel-le rángatózott a gép.

Mintha az autónk magától valamelyik irányba szeretne fordulni, mi pedig küzdenénk, hogy egyenesen tartsuk.

A legnagyobb problémát az okozza, hogy az automatikus rendszer a hátsó szárny vízszintes vezérsíkjának a belépőélét emeli meg, hogy lenyomja a gép orrát, amire a pilóták természetes reakciója az lehet, hogy a hátsó szárny magassági kormányával próbálják korrigálni az irányt. Az utóbbinak viszont sokkal kisebb a felülete, nem tud akkora erőt kifejteni, és végül igen nagy eséllyel a gépi automatika nyer.

Meg lehet akadályozni az automatika közbeavatkozását, ám ehhez ki kell kapcsolni a rendszert, és kézzel kell a megfelelő pozícióba helyezni a stabilizátort, hogy tényleg minden tekintetben a pilóta uralja a gépet.

Hogy pontosan mi történt az etiópiai balesetben, az csak hosszú vizsgálatok után fog kiderülni. A Boeing szerint a 737 Max 8 gépek biztonságosak, ám úgy tűnik, erről a pilótáknak egy kicsit többet kell még tanulniuk.

index.hu

Feltöltve: 2019.03.11.
Megnézve: 1495

| Többi

További hírek

Vissza a főoldalra