
A Malév menetrendszerinti utasforgalma az év második felében minden hónapban kétszámjegyű emelkedést mutatott, és novemberben már 21,8 százalékos volt az utasszám növekedése az előző év azonos időszakához viszonyítva. Gönci János, a Malév vezérigazgatója az MTI-nek nyilatkozva az idei év legnagyobb eredményének mégis azt nevezte, hogy a cég likviditását mindvégig sikerült megőrizni.
Számokat a vezérigazgató még korainak tartott közölni, annyit azonban elmondott, hogy jövőre üzemi szinten biztosan nyereséges lesz a Malév. Az utasforgalom dinamikus növekedésének eredményeként a Malév teljes hálózaton mért piaci részesedése a harmadik negyedévben az előző negyedévhez képest két százalékponttal 42 százalékra emelkedett.
December első két hetében a forgalom 22 százalékkal nőtt, a férőhely-kihasználtság 7,2 százalékponttal javult. A vezérigazgató kiemelte: a klasszikus és a diszkont légitársaságokhoz képest is dinamikusabb utasforgalom bővülést ért el a Malév az év második felében.
Az első félév még kevesbé volt sikeres - mondta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy az utasforgalom éves szinten így is 4,3 százalékkal, a férőhely-kihasználtság pedig 0,5 százalékponttal emelkedett 2004-hez képest.
A Malév vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a Budapest Airport privatizációja előnyt jelent a magyar légitársaságnak is a tervezett fejlesztések miatt. A rendkívül dinamikus forgalomnövekedés ugyanis igényli a bővítést. Gönci János példaként elmondta: a Malév 29 repülőgépe átlagosan napi két fordulót tesz, és a zsúfoltság okozta repülőgépenkénti egy-egy perc késés napi közel egymillió forint kárt okozhat a légitársaságnak.
Az idén jelentős költségcsökkentést sikerült elérni, bár a kerozin árának emelkedése miatt a tavalyinál 6,2 milliárd forinttal többet költött a Malév üzemanyagra. Az első félévre az előző menedzsment még kötött fedezeti ügyleteket, így akkor viszonylag stabil volt az üzemanyagköltség a cég számára, de a második félévre már nem voltak ilyen ügyletek. A jelenlegi menedzsment 2006-ra az összes felhasznált üzemanyag egynegyedét már határidős ügyletekkel lefedezte.
A flotta megfelelő rotációja (rugalmas menetrendbe állítása) heti 20 millió forint megtakarítást hoz. Az átszervezések jövőre több száz millió forint költségcsökkentést jelentenek. A 3.200 foglalkoztatott számának idei 400 fős mérséklése egyszeri 1-1,5 milliárd forint ráfordítást igényelt ugyan, de ez 6-8 hónap alatt megtérül.
Gönci János sikernek könyvelte el, hogy a kiszervezések és létszámleépítések eddig gyakorlatilag konfliktusmentesen zárultak le. A oneworld szövetségi tagság előkészülete jól halad - mondta a vezérigazgató. A Finnair finn légitársasággal már van a Malév-nak úgynevezett code share (ülésmegosztási) megállapodása és előkészületben van hasonló szerződés az American Airlines amerikai és az Iberia spanyol légitársasággal is.
A jövő évtől ezekkel a cégekkel már a törzsutas programot is összehangolja a Malév. Az American Airlines-szal kötendő szerződés eredményeként a Malév utasai - legfeljebb egy átszállással - akármelyik nagyobb amerikai városba eljuthatnak. Így a Delta amerikai légitársaság jövő tavasszal megnyíló New York-Budapest járata - bár konkurenciát jelent a Malév számára - várhatóan nem vesz el utasokat a magyar légitársaságtól.
A tengerentúli járatokon üzemelő két Boeing 767-es repülőgép egyikét nagyobbra, B-767 300-asra kívánja cseréli a Malév. Ugyanakkor a regionális szerepre szánt négy CRJ 200-as Bombardier repülőgép eladása változatlanul napirenden van. A Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. (RÜK) 100 százalékos üzletrészének eladásából már befolyt a Budapest Airport Rt.-től (BA) a 7,02 milliárd forint vételár, amit részben a BA Rt.-vel szemben fennálló tartozások rendezésére fordítottak, részben pedig a január-februári készpénz-szegény időszak likviditását biztosítja - mondta a vezérigazgató.
hirado
2005.12.29. 09:22