HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > FÉRFI > Italozó > Kóla, avagy a barnás szirup titkos receptje

t: 2482

Kóla, avagy a barnás szirup titkos receptje

A jellegzetes, áramvonalas üveg első formáját 1912-ben egy vázáról másolták. Ma naponta 606 millió ember fogyasztja, és ez nemcsak az ügyes marketingfogásoknak köszönhető.

Made in USA
1886. május 8-án született. Egy atlantai gyógyszerész, dr. Pemberton álmodta meg, aki kinint, vizet, cukrot és foszfort kevert össze – no meg 1906-ig egy kis kokaint is öntött belé. Piacra dobásakor csodaitalként reklámozták, amely kedvező hatású a fáradtságra, nőgyógyászati problémákat, idegrendszeri és gyomorbántalmakat orvosol. A pontos összetétel titkát a mai napig szigorúan őrzik egy páncélszekrény mélyén a cég székhelyén, Atlantában. A barnás szirupot eleinte színházi szünetekben elegáns hölgyek iszogatták kis kortyokban. Hamarosan nemzeti itallá lépett elő, 1915-ben már hétmillió üveggel adtak el belőle. Amikor 1942-ben az Amerikai Egyesült Államok belépett a II. világháborúba, a Coca-Cola hivatalosan is a háborús stratégia részévé vált. Feladata volt: jó kedélyállapotot teremteni és energiát adni a katonáknak. A háborús területeken felállított 63 töltőállomásból folyt a frissítő nedű. A kólát ivó katona a későbbi reklámkampányokban is helyet kapott, hiszen Eisenhower győztes csapatainak nevével fonódott össze.



Nemzetközi távlatok
A háború után kinyílt az európai piac ajtaja. Az ital a szabadság és a gazdasági növekedés jelképe lett. A leghíresebb amerikai lakátművészeket, Norman Rochwelt, Andy Warholt is megihlette. Az ötvenes években rászoktak a gyerekek – a farkas és a három kismalac a piros-fehér címkés üdítőt követelte. Az 1970-es években következtek a fiatalok. Az ital szlogenjeiben optimizmus, vidámság, sport és zene egyszerre megjelent.
Magyarországon a kóla hatvanas évek végén került forgalomba. Először csak szórakozóhelyeken, később élelmiszerboltokban is kapható volt.



Új stratégia
1985-ben törés következett be. Ekkor erősödött meg a mindenkori nagy vetélytárs, a Pepsi. Abban az évben hét százalékot elhódított a Coca piacaiból. Olyan nagy sztárokkal reklámozta magát, mint Michael Jackson vagy Lionel Richie. Madonnát is bevonták a kampányba. Igaz, az énekesnő Like a Prayer című botrányos videója miatt kiűzetett a Pepsi-paradicsomból. A Coca is követte példáját, és megvásárolta magának reklámhordozónak Julio Iglesiast, a mamák kedvencét. Utána a 15-24 éves korosztályt próbálták megcélozni, de a remélt siker elmaradt. Hiába találtak ki gyors, videóklipszerű reklámokat, a Pepsi-érzést nem tudták feledtetni. Ekkor lecserélték a vezetőséget és a rendkívüli tehetségeiről híres Creative Artist Agency nevű céget kérték fel új reklámok idolgozására. 1994-ben robbant be az új imázs: jegesmedvék havas tájon Cocát kóstolgatnak. A siker hatalmas, nőtt a forgalom.
Utolsó igazán nagy dobásuk a futball-világbajnokság szponzorálása volt. A kis butélia kétségtelenül a kupa első számú hőse lett.


2005.05.09

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok