HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > ÉLETMÓD > Táplálkozás > A méret a lényeg!

t: 4686

A méret a lényeg!

Evett: ha esett, ha fújt; ha éhes volt, ha nem; ha kívánta az ételt, ha rosszul volt még a gondolatától is. Evett az otthona melletti „mekiben", és evett 25 másikban; evett a kocsiban és otthon a tévé előtt, evett a parkban és a munkahelyén. Evett sertéshamburgert, csirkéset, sajtosat, „békönöset", kicsit, nagyot és duplát, kerek hamburgert, lyukas hamburgert, sültkrumplit/szalmakrumplit minden mennyiségben; desszertként ilyen fagyit, olyan „shéket" és amolyan pitét; és ivott hozzá napi 2-3-4-5 liter üdítőt. Evett, és zabált, és újra evett. Átváltozását folyamatosan rögzítette a kamera. Fizikai állapotát állandó szakorvosi gárda felügyelte – szintén kamerák előtt. A 30 nap leteltével a korábban egészséges, életerős fiatalember tizenkét kilóval lett nehezebb, a mája cipó nagyságúvá dagadt, kedélye apatikusabb lett, és a potenciája is zuhanó repülésbe kezdett.

Mindezt persze nem az önpusztítás nevében vagy öncélú gegként tette, hanem a társadalmi ébresztés érdekében, a művészet „változtasd meg életed"-mottójának értelmében.

Kiindulása szerint, mivel a kutatások az elhízást tartják a dohányzás után a második leggyakoribb – és ugyanúgy megelőzhető - haláloknak, az elhízás ellen is hadjáratot kell indítani. Az egyre kövérebbé váló jóléti társadalomért az azt körülvevő világ, és annak fő szervei a felelősek. Vagyis, teszi közhírré Spurlock, a gyorséttermek és a gyorséttermi életstílus a fő bűnösök az elhízásban. Mivel a McDonald's a gyorséttermi életforma jelképe az egész világon, ezért őket választotta kísérletének alátámasztásához, valamint önmagát, és rengeteg sokkoló statisztikai adatot. Lássunk ezek közül párat:

• Az amerikaiak 60%-a túlsúlyos vagy elhízott.
• A McDonald's láncolatába 30.000 étterem tartozik a világ 100 országában, 6 kontinensen.
• A McDonald's-okban naponta 46 millió ember vásárol – többen, mint Spanyolország egész lakossága.
• 1972-ben 3 milliárd dollárt költöttek gyorséttermi ételekre a tengerentúlon. Manapság ez a szám körülbelül 110 milliárd.
• Már 17 éves korban a fiúk 15%-a, a lányok 6%-a volt elhízott vagy túlsúlyos.
• 2000-ben a nők több mint 40%-a, a férfiak 1/3-a soha nem, vagy ritkábban mint hetente végzett testmozgást.
• Megállás nélkül hét órát kéne sétálni ahhoz, hogy az ember szervezete elégesse azt a zsírfelesleget, amely egy Super Size kóla, krumpli és Big Mac elfogyasztásakor képződik.
• A WHO (Egészségügyi Világszervezet) nyilatkozata szerint az elhízás „világméretű járvány".
• Minden harmadik 2000-ben született gyereknél ki fog alakulni cukorbetegség.
• A cukorbetegség 17-27 évvel rövidíti meg az ember életét.
• Ha nem csökken az elhízottak aránya, a kövérség okozta szervi problémák miatt elhunytak száma felül fogja múlni a dohányzás áldozataiét.

Mindez nem pusztán a gyorsétterem-függőségről szól, hanem általában az életminőségről és a táplálkozási kultúráról.
Valóban: ritkán eszünk, de olyankor sokat, és általában azt is későn. Ahelyett, hogy naponta ötször keveset ennénk, s csak annyit, amennyit a szervezet jól fel tud használni. Zsíros és cukros ételeink „bevitelét" is csökkenthetnénk, a rostosabb ételek javára. Mind a magyar, mind a büfé konyha hanyagolja a pulyka- és csirkehúst, az egészséges barna kenyeret, a vitamindús, friss salátatálakat - mondhatni mindazt, amire a szervezetünknek szüksége lehet. Ennek a hiányos, rossz étkezésnek következményei a Super Size Me által is felsorolt betegségek: szívinfarktus, trombózis, anyagcsere-betegségek, magas vérzsírszint, felnőttkori cukorbetegség, mozgásszervi betegségek és még sorolhatnánk.

Spurlock filmjével az állami vezetésnek éppúgy üzent, mint a mindennapi embereknek. A kormány(ok) egészségügyi/élelmezésügyi politikáját és az egyént napi étrendjének felülvizsgálatára szólította fel: etessetek, de felelősségteljesen, és táplálkozz, de okosan!

A Super Size menü (szuper méret) a szokásos szendvicsek mellett 19 dkg-os rósejbnivel és 1.1 literes üdítővel “kedveskedett" a meki vendégeinek.
Pár hónappal a filmbemutató után a McDonald's beszüntette a Super Size-akciót

A Super Size Me a Sundance Filmfesztiválon (és azóta egyéb filmversenyeken is) rendezői díjat nyert. A filmet mindössze 50 000 dolláros költségvetésből készítették, az Egyesült Államokban azonban kasszasiker lett, 6 millió dollárt hoztak a jegyeladások.

Az elhízás Magyarországon is népbetegség: 2003-ban a magyar férfiak több mint fele, a nők majd fele túlsúlyos vagy elhízott volt. A Nemzeti Népegészségügyi Program fontos pontja az elhízás és a velejáró súlyos betegségek, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a szívinfarktus visszaszorítása.
(forrás: Nõk Lapja C@fe)


2005.02.16

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok